Hoi,
Heel misschien gaan wij in 2012 verhuizen naar Bonaire. Kan iemand mij een indicatie geven van de lonen op Bonaire? Ik denk dan aan een schoonmaakster (in hotel), een technische dienst, receptioniste, tuinmaak en een opaas aan huis etc.
Het gaat om een indicatie, zodat wij een bergoting kunnen maken. Alvast bedankt.
Helaas heb ik via dit forum nog geen reactie ontvangen. Wel heb ik de minimum jeugdlonen gevonden. Misschien heb je daar wat aan?
Ik weet alleen niet of bv een schoonmaakster het minimum jeugdloon verdiend of meer.
Wij willen niet te weinig loon betalen, maar ook weer niet te veel. Zeker in het begin zijn voor ons de inkomsten onzeker en hebben we geen idee welke kosten er allemaal nog om de hoek komen. Wij denken er aan om een redelijk salaris te gaan betalen en bij een goede omzet een bonus oid.
Op basis van deze sites kom ik voor housekeeping tussen de 1000-1500 dollar per maand. De Housekeeping dames die mijn vrienden hebben gesproken, gaven zelf aan dat ze tussen de 600-1000 verdienen.
Hallo, ik heb al een paar keer hier op het forum geschreven dat mijn dochter Audrey op Bonaire woont en als je vragen hebt kun je haar altijd een mailtje sturen.
Een huishoudelijke hulp kost ong. 700 dollar op dit moment.
Wil je meer weten schrijf je naar : joopenaudrey@gmail.com
Als je het leuk vindt kun je ook op haar site kijken : casa-calexico of haar aflevering van : ik vertrek van 9 april jl
Veel succes met jullie plannen !!! en natuurlijk kun je mij ook altijd snel iets vragen, begin al een beetje expert te worden
Hallo, Bedankt voor de reactie. Natuurlijk heb ik de aflevering gezien van ik vertrek. Heel leuk!
Ik ben verzorgende I. G. en vroeg me af wat ik daar ong. zou kunnen verdienen. Wij zijn van plan om medio 2012 voor een jaartje naar Bonaire te gaan. Even weg van de stress:zon02:.En Ik zou daar evt. wel een paar uurtjes in de week willen werken.
Hopenlijk kan Uw dochter daar achter komen.
Oh, nou dat valt me eigelijk niet tegen. Het is geen vetpot maar dat is daar te verwachten.
Nee ik kom niet uit schiedam, maar uit Katwijk .
Hartelijk bedankt voor je reactie, nu ben ik weer een stapje verder.
ik vroeg dat omdat ik een Arina ken en die naam had ik nog nooit eerder gehoord
Nee, het is echt geen vetpot temeer daar de prijzen van dagelijkse boodschappen echt gewoon onze prijzen zijn. Vooral straks bij de AH
Oh grappig, maar op katwijk lopen er meer met mijn naam hoor.
Misschien moet ik dan toch maar iets anders verzinnen. Om de kost mee te winnen. Gelukkig heb ik nog even de tijd .
groetjes dan maar weer:dag:
Als ik hier de vragen en reacties lees dan geef ik toch echt het advies om je heel goed te laten informeren over alles voor je hier (bonaire) heen komt. Je kan bijvoorbeeld niet zo maar gaan werken als je hier niet ingeschreven staat. De lonen zijn laag. Als je 1400 $ verdiend (wat hier een modaal salaris is) gaat daar nog 1/3 af. Een beetje huis met 2 slpkamers kost al snel 600 -750 $. Electra, water en internet kosten bij normaal gebruik ook al snel 200 $. Boodschappen zijn duurder dan in Nederland tenzij je alleen vis, vlees en rijst eet.
Ik wil best meer gerichte vragen beantwoorden. Alleen met een klein salaris ga je het hier niet redden.
Bedankt voor je reactie. Onze verwachting is dat we meer gaan verdienen dan $1400. Maar we willen het eerste jaar heel minimaal gaan leven omdat we niet weten welke kosten we nog allemaal te wachten staan.
Fijn dat je nog vragen wilt beantwoorden. Want wij hebben er genoeg!
Kun je bijvoorbeeld ook iets zeggen over wat je het beste kan meenemen. Wij zijn bv toe aan een nieuwe auto en wasmachine. Wat is wijsheid, hier in NL kopen of daar op Bonaire?
Ook daar kan ik wat over vertellen. Ik weet niet of je via je werkgever op Bonaire (als je die al hebt) de mogelijkheid krijgt om een container te laten verschepen? Ik zou het aanraden. Er is heir relatief weinig te krijgen. Als je al iets leuks ziet bv qua meubels dan is het relatief duur. Dit geld ook voor witgoed. Een goede wasmachine kost zeker meer dan in Nederland. Wasmachines hier wassen vaak op koud of lauw water of tot 30 graden. (kraanwater is vaak al een graad of 20 ). En je hebt hier een goede wasmachine nodig die een hogere temperatuur aan kan met al Droger heb je natuurlijk niet nodig :zon02: Je hele huis hier inrichten kost flink wat geld als je voor luxe gaat. Breedbeeld, US koelkast, enz enz Maar een container kost natuurlijk ook nogal wat en dat betekend dus keuzes maken.
Voor invoer in een container moet je wel betalen. Ik denk te weten dat bv 1 auto er wel in mag maar bij bv bij 2 auto’s je belasting moet gaan betalen.
Op het eiland is het handig als je een auto koopt die hier gangbaar is. Toyota dus. Veel gereden wordt de HILUX. Een nieuwe HILUX dubbele cabine is nu incl tax ongeveer 22.500 $. Dat valt dus wel mee. 2e hands en enkele jaren oud zijn ze rond de 12.000 $. Benzine kost hier $ 1,35 de liter en je maakt niet zo veel kilometers.
Als je verder specifiek wilt weten welke zaken wat kosten moet je maar een lijstje maken. Oh ja – > als je gaat huren met inboedel betaal je ongeveer $ 150-200 meer per maand.