emigreren BOnaire met kinderen

Dag,

Mijn man heeft gesolliciteerd op een baan op Bonaire. Naar grote waarschijnlijkheid is hij aangenomen. Nu begint het gerichte oriënteren op (lange termijn) huurwoningen. De prijzen vallen behoorlijk hoog uit.
Het precieze salaris is nog niet bekend maar hij gaat iig boven het gemiddelde maandsalaris (van Bonaire 0) verdienen. Het is de bedoeling dat ik ook weer aan de slag ga (onderwijs) maar het eerste jaar of half jaar wil ik me vooral op de kinderen richten.

Wie kan mij een indicatie geven van een gemiddeld maandloon op Bonaire?
groet

Gemiddeld maandloon is erg lastig aan te geven. Volgens cijfers verdiend ongeveer 60% van de bevolking rond de $1500.- per maand. Dus mogelijk is dat als redelijk gemiddelde aan te geven. Er zijn natuurlijk wel verschillen waarmee je rekening mee moet houden maar dat zal je zelf al wel hebben uitgezocht als je gaat emigreren.
Verschillen in belastingen bv, en belasting vrije voet op je salaris. Huren zijn inderdaad redelijk hoog net als je dagelijkse boodschappen. Hoe meer Nederlandse geimporteerde producten je wilt hoe duurder het wordt. Je totale aantal lasten is minder dan Nederland, en bv benzine is goedkoop. Als je zonder werk komt te zitten dan zijn de uitkeringen extreem laag. enkele 100den $$ per maand.
Ik weet natuurlijk niet wat je man gaat verdienen en waar hij gaat werken. Ik ben ook altijd geneigd om te denken dat niet eilanders meer geld nodig hebben dan zij die er al lang wonen of geboren zijn. Dat heeft te maken met een aantal factoren waaronder het al dan niet hebben van eigen grond, een eigen (afbetaald) huis en dergelijke mee speelt. Als emigrant welke met kinderen een westerse levensstijl wil hanteren heb je naar mijn bescheiden mening wel een salaris nodig van rond de 3500 tot 4000 $. Mocht je meer willen weten dan kun je hier reageren of mij een PM sturen.
nb: voor een huurwoning kun je beter ter plekke gaan regelen. Dus ga bv eerst 3 maanden in een tijdelijk appartement en ga dan daar rustig de woning markt af. Via makelaars is vanaf het buitenland vaak duurder en je ziet niet waar je komt te wonen. Ter plekke kijken en de buurten verkennen is aan te raden

Beste quotas,
Allereerst mijn complimenten voor jouw heldere uitleg en gedegen kennis van zaken aangaande Bonaire.
Vanwege jouw realistische benadering op vragen van mede forumleden, hebben ook wij gemeend om bij jou aan te kloppen met een aantal vragen in verband met een mogelijke emigratie in 2022 naar Bonaire.
Op dit moment zijn wij met vervroegd pensioen en hoop ik in december 2021 mijn AOW gerechtigde leeftijd te bereiken; mijn echtgenote zal pas in oktober 2026 AOW gerechtigd zijn.
Tot die tijd zijn wij verzekerd van een vast bedrag aan netto inkomen van ca US$ 5.000 (ons gezamenlijke pensioen en mijn AOW per dec. 2021).
Over de vraag of wij een woning moeten kopen dan wel huren, zijn wij nog niet uit. Graag jouw advies hieromtrent.
T.a.v. de aanvraag voor een verblijfsvergunning wilden wij weten of deze ook vanuit Nederland gedaan kan worden; en wel 6 maanden voor ons vertrek naar Bonaire. Weet jij welke documenten voor deze aanvraag benodigd zijn?
Graag horen wij van jou of met het vermeldde netto bedrag leven in Bonaire haalbaar is. Lux leven is niet onze prioriteit; zo af en toe een terrasje kunnen pakken (zoals we dat ook in Nederland regelmatig doen) en jaarlijks een niet al te dure vakantie, zou wel leuk zijn, maar niet strikt noodzakelijk.

Hoop heel gauw van je te horen.
Vriendelijke groet JH

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Beste JH - 2021 is nog wel even weg en in 3 jaar kan er veel veranderen op de eilanden in het Caribisch gebied. En … ergens moet begonnen worden met de voorbereiding. Voor uw vragen mbt de vergunningen wil ik u eerst doorverwijzen naar de website van de IND Verklaring van Rechtswege | Immigratie & naturalisatie | Rijksdienst Caribisch Nederland
Hier staat duidelijk wat u moet doen. Mocht u hier nog vragen over hebben dan hoor ik dat graag. U moet uw vergunningen hier ter plekke regelen.
Met een bedrag van 5000$ kunt u hier prima rondkomen. Voor hier is dat een erg hoog maandelijks inkomen. Veel lonen liggen hier tussen de 1000 en 2500 bruto per maand.
Zelfs met een redelijke luxe (als huishuur, vaste lasten, boodschappen en af en toe uit eten of een terrasje) komt u met een 3500 $ al een heel eind.
Mocht uw kennis van Bonaire en het leven hier al bekend zijn dan zou een huis kopen (bij voldoende eigen vermogen) een optie zijn. Mocht uw kennis er niet zijn dan raad ik aan om erst te huren en dan te bekijken wat u van het leven hier vind en wat de mooie plekken zijn om eventueel later te kopen.

Succes met alle voorbereidingen en bij vragen weet u mij te vinden

Q

Beste Quotas,
Dank voor de snelle reactie; hier hebben wij wat aan.
Idd ligt 2021 nog ver weg en zijn we er ons van bewust dat er veel kan veranderen.
Echter, leek het ons niet onverstandig om reeds in vroeg stadium met de oriëntatie cq voorbereidingen op een eventuele emigratie naar Bonaire te starten. Gelukkig hebben wij er alle tijd voor als (vervroegd) gepensioneerden. Wij beseffen dat e.e.a. een grote stap is en willen - als het even kan - niets aan het toeval overlaten.
Nogmaals hartelijk dank; eveneens voor de bereidwilligheid om vragen die bij ons zeker nog zullen opdoemen te beantwoorden.

Mvg

JH