Emigreren naar Bonaire in december 2021

Beste forumers,
Gaarne roep ik de hulp in van ervaringsdeskundigen onder jullie, bij het hierna volgende.
Op dit moment ben ik met vervroegd pensioen en hoop ik in december 2021 mijn AOW gerechtigde leeftijd te bereiken.
Samen met mijn echtgenote - die eveneens met vervroegd pensioen is - ben ik bezig met een oriëntatie in verband met plannen voor emigratie in december 2021 naar Bonaire.
Ons gezamenlijke pensioen inclusief mijn AOW per maand (vrouw is dan nog niet AOW gerechtigd) bedraagt bruto € 5.500 = ca bruto US$ 6.600.
Wij hebben begrepen dat tussen Nederland en Bonaire sprake is van een belastingverdrag, waarbij betaling van dubbele belasting is uitgesloten.
Over de vraag of wij een woning moeten kopen dan wel een woning huren, zijn wij nog niet uit. Hierover hebben wij bij diverse Bonairiaanse projectontwikkelaars respectievelijk woningverhuurders informatie opgevraagd.
Wij hebben voornemens om ons huis in Nederland medio 2020 in de verkoop te doen.

Onze vraag: Hoeveel houden wij netto over in Bonaire na aftrek van belastingen? Met welke maandelijkse vaste kosten moeten wij nog rekening houden?
Zouden wij van het netto bedrag rond kunnen komen; beseffende dat met dit bedrag geen buitensporig lux leven kan worden geleid (alsook in Ned.). Maar dat hoeft voor ons absoluut niet; zo af en toe een terrasje pikken - zoals wij dat in Nederland ook regelmatig doen - en eens per jaar op vakantie gaan, zou wel erg fijn zijn, maar niet noodzakelijk.
Voorts is alle informatie die relevant kan zijn voor onze emigratie van harte welkom.

Ik dank u bijvoorbaat

Mvg

JH

Hoi JohnHarley,welkom op wereldwijzer!
Heb je al ondertussen het Bonaire Forum ontdekt hier op wereldwijzer?
Daar kan je berichtjes posten alsook de ervaringen lezen van andere mensen die er al zijn geweest.
Succ6 nog met jullie pensioen plannen voor de toekomst !
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam.

Beste georgessiam,

Dank voor de tip.
Ben nu ook actief forumlid op het Bonaire Forum.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums