Een kleine tip voor mensen die nog naar Bolivia gaan en de Salar de Uyuni willen bezoeken:
Na een maandenlange voorbereiding hebben wij vorige maand eindelijke onze trip door Peru en Bolivia gemaakt. Een fantastische reis door twee geweldige landen. Omdat we wat dagen hadden “verloren”, besloten wij om onze Uyuni tocht reeds in La Paz te boeken. Ook besloten we om niet de standaard drie-daagse tour te gaan maken, maar een tweedaagse tocht. Dit na eerdere ervaringen waarbij je dagenlang in een auto hobbelt en er links en rechts even uit mag om wat foto’s te maken. Er werd ons toegezegd dat de twee daagse trip letterlijk 2/3 van de drie daagse tour zou zijn (qua bezienswaardigheden, we zouden in twee dagen tot en met de rode colorado gaan). Prima!
Eenmaal aangekomen in Uyuni bleek de werkelijkheid iets anders. De twee daagse tour is hetzelfde als de 1 dag trip, alleen wordt je 24 uur achtergelaten op de zoutvlakte. Je mag jezelf dan 24 uur lang vermaken en je wordt 24 uur later weer opgehaald. Voor ons een enorme tegenvaller omdat ons hotel ook net buiten de zoutvlakte lag en omringd was door water. We konden de zoutvlakte dan ook niet op. Onze chauffeur was met de auto terug gegaan naar Uyuni en dus zaten we letterlijk 24 uur vast in een primitief hotel. In het hotel mochten we alleen gebruik maken van onze kamer, omdat de gemeenschappelijke ruimten gebruikt werden door grote groepen en men niet op ons rekenden. We hebben dus al die tijd op de rand van ons bed moeten zitten, omdat er ook geen stoelen voor ons waren! Eenmaal terug in La Paz zijn we direct terug gegaan naar het kantoor en hebben we uiteindelijk de helft van ons geld terug gekregen.
We hebben meer mensen gesproken die de tweedaagse trip een enorme domper vonden, ik zou het mensen dan ook niet aanraden. Doe of de 1-dag-trip, of de drie-daagse!
De touragency waarbij we La Paz hebben geboekt was Japi Tours, de uitvoerende agency in Uyuni was Blue Line.
De 2-daagse tour gaat altijd tot en met Laguna Hedionda en gaat daarna terug naar Uyuni. deze gaat nooit tot aan laguna colorada, dat is veel te ver. Tevens wordt de 2-daagse alleen uitgevoerd in prive dienst en daar moet je dus veel voor betalen vaak nog meer dan voor de 3 daagse tocht. Uyuni tochten moet je nooit in la Paz boeken maar rechtstreeks in Uyunu, veel goedkoper en je kunt precies zien wat je doet. Als je in la Paz boekt dan wordt je gewoon doorverkocht aan een lokale operator. Ik kom vaak vanwege mijn werk in Uyuni (reisbegeleider) en ik werk al vele jaren samen met EMEXPA of Tonito tours waar wij ook de 2 daagse mee doen, en deze is altijd geweldig mooi.
Ga altijd langs verschillende operators en boek nooit direct bij de eerste de beste en al helemaal niet in een andere stad.
wij hebben de toer vanaf Tupiza gedaan met Alexandro Tours…
4 dagen! En de 4 mooiste dagen van onze reis rond de wereld!
geen enkele opmerking erover, ze hebben het schitterend gedaan in een prachtstreek!
Een van de mooiste plaatsen op deze wereld!
Ik heb hem ook met Alexandfro tours gemaakt. Buiten het feit dat wij geen engelsprekende gids hadden wat voor ons geen probleem was, en dat je echt veeeeeel te krap op de achterbank van de jeep zit (vraag na bij organisties hoeveel ruimte je achterin hebt, zeker als je lang bent…) was het een hele bijzondere mooie tocht. Alexandro heeft twee opties, neem dan wel de speciale tour die ze hebben:)
Wat jammer, je hebt een van de mooiste landschappen van de hele wereld misgelopen door te willen besparen op het aantal dagen. Nog steeds na meer dan 14 jaar reizen en vakanties, staat de Salar de Uyuni hoog in mijn lijstje mooiste herinneringen.
Als je overweegt van San Pedro de Atacama in Chili een jeeptour te boeken naar de Salar de Uyuni, neem absoluut niet PAMELA’S TOURS!!! Enkele dagen geleden zijn er door twee dronken chauffeurs dertien toeristen zonder water en eten vast komen te zitten in de woestijn. Ze hebben twee dagen gevreesd voor hun leven voordat een politieteam ze opspoorde, 60 km van de trail verwijderd. Ik herhaal: GA NIET MET PAMELA TOURS!
Mijn ervaringmet Cordillera Travellers was wel goed!