Salar de Uyuni (Bolivia)

hallo,

Eind December ben ik van plan de salar de Uyuni te gaan bezichtigen.
Hoe doe ik dat het beste?
Een jeep-excursie? te voet en met bus?
Ik kom vanuit La Paz, en na de salar de Uyuni, trek ik verder tot San Pedro de Atacama.

alvast bedankt,

Sander

je kunt bijna niet anders dan een jeep excursie boeken, om de eenvoudige reden dat het onverantwoord is om alleen de salar in te rijden, dit gebied is gigantisch groot en afstanden zijn niet in te schatten, bergtoppen in de verte lijken dichtbij maar zijn kilometers ver weg.
daar komt bij dat het er s`nachts -20 of meer kan zijn en je dus niet met stukken moet komen te staan of verdwalen.
enkele jaren geleden is er nog een boliviaans gezin doodgevroren omdat ze stukken aan hun auto kregen en verder gingen lopen en het niet haalden.
dit is niet om je schrik aan te jagen maar om je een indruk te geven hoe immens groot dit gebied is en de onzichtbare gevaren die er zijn.
ook heb ik doe het zelvers gezien die in het begin van de tocht door de zoutlaag zakten en vast kwamen zitten.
verder is het een hele mooie ervaring.
uyuni zelf is een stad die niets uitstraald en waar je snel depressief van zou kunnen raken
als je aankomt in uyuni kun je ter plekke nog wel een jeep excursie boeken, ook kun je samen met anderen die met 2 of 3 mensen zijn samen een jeep huren om de kosten te drukken.
succes

In Uyuni kun je driedaagse tours via de salar naar San Pedro de Atacama in Chili boeken.
Dus een oneway is mogelijk, een roundtrip is niet nodig.

ah da’s mooi.
Da had ik ook eens in een reisverslag gelezen.

Hallo,
Ik vertrek over 2 weekjes voor een trip naar oa Bolvia. Graag wil ik met een vriendin ook Salar de Uyuni gaan bekijken.
Nu blijkt net dat die vriendin zwanger is en we wat rustiger aan moeten doen en wat aanpassingen in het programma moeten maken :s
Nu denken we erover om een soort dagtrip te maken naar salar (ja, ik weet, meer dagen is leuker, maar ja… beter iets dan niets?!), eventueel vanuit la paz geboekt om bij terugkomst in la paz verder te kunnen vliegen naar de grens van brazilie.
Zijn er goede mogelijkheden voor een dagtrip? vanuit Uyuni of vanuit la paz? Waar moeten we wezen?
Alvast bedankt voor juliie wijsheid.
Mvrgr Danielle

je kunt heel goed een dagtrip maken naar isla pescado wat een soort eiland is midden in de salar met immens grote kaktussen en mooie uitzichten over het zoutmeer, ook wordt een stop gemaakt bij een hotel wat helemaal van zout gemaakt is.
deze tocht kun je in uyuni ter plaatse boeken.
verder kun je ook nog even kijken op het treinenkerkhof vlakbij uyuni.
succes

Hai,
Ontzettend bedankt voor de tip, heerlijk dat we er zo nog iets van kunnen meepikken. Nog advies betreft organisatie of maakt dat niet zo heel veel uit?
gr Danielle

er zijn genoeg touroperators in uyuni, ik zou gewoon eens een beetje rondshoppen en wat prijzen vergelijken.
welke wij hadden weet ik niet meer.
het is ongeveer 1 uur rijden over het zoutmeer naar isla pescado (enkel) maar eerst ga je nog naar een klein dorpje vanwaar je het zoutmeer op kunt en waar je souveniers kunt kopen die ook veelal weer van zout gemaakt zijn.

Helemaal geweldig,
weet je toevallig ook nog de beste/snelste manier om van Uyuni naar brazilie te komen? Ik dacht aan: van uyuni met bus naar sucre, dan vliegen naar st. cruz, bonito (brazilie) of puerto suarez, of vanaf sucre met bus naar st. cruz en dan weer naar grens met bus of trein. Hopelijk kunnen we goedkoop een ticket krijgen naar puerto lopez of zelfs bonito (maar zal ook wel weer duurder zijn).
Ik kan niet meer wachten :slight_smile:

terug naar sucre met de bus lijkt mij idd ook het beste maar dat is wel een behoorlijke rit in 1 keer maar ook wel een erg mooie rit, je zou als je de tijd hebt in potosi kunnen stoppen en de cerro rico kunnen bezoeken waar men onder zeer slechte omstandigheden zilver en andere edelmetalen uit deze berg haalt.
ik vond dit zeer de moeite waard om te zien wat deze mensen voor hun kost moeten doen, ze worden dan ook niet veel ouder als 40.
maar nogmaals ,als je de tijd hebt

Bedankt voor alles, we zijn er bijna klaar voor :slight_smile: al blijft de discussie wel of geen slaapzak mee haha,maar zag al dat meerderen hier last van hebben. Kan ik ooknog mooi een weekje twijfelen, de rest is al bedacht en klaar.
Bedankt :chin:

Hee!
Wij hebben vorig jaar een driedaagse tocht door de Salar per jeep gemaakt van San Pedro de Atacama naar Uyuni. Ik denk dat deze tocht 1 van de hoogtepunten van onze vakantie is geweest. Je kunt je vooraf totaal geen voorstelling maken van wat je te wachten staat, maar als je eenmaal onderweg bent dan valt je mond letterlijk open van verbazing over de schoonheid van de natuur. We sliepen in eenvoudige barakken, slaapzak was niet nodig, want er waren genoeg dekens. Zorg er wel voor dat je warme kleding bij je hebt; 's nachts vroor het en erg verwarmd waren de barakken niet. Ook overdag was het best wel koud, hoewel de zon altijd scheen. En een goede zonnebrandcreme is onmisbaar! En vergeet je bikini/zwembroek niet als je een bezoek brengt aan 1 van de warmwaterbadjes!

Ik heb begin Juni een 3-daagse tour door de Salar de Uyuni gemaakt, met een groep van 5 personen zijn we gestart in San Pedro de Atacama en 3 dagen later geeindigd in Uyuni. Die tour heb ik geboekt bij Colque tours in San Pedro de Atacama, wij hebben toen allemaal 60.000 Chileense pesos betaald, echter hebben vrienden van mijn een maand daarvoor 63.000 Chileense pesos betaald. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat deze organisatie goed staat aangeschreven en ben zelf ook erg tevreden over de tour. De eerste nacht sliepen we ook in een soort van barakken bij een familie, de 2e nacht in een nieuw gebouw, dat wel verwarmd was. Het dragen van gepaste, warme kleding is inderdaad erg verstandig, een slaapzak is niet nodig.

Ze warmwaterbaden zijn een echte aanrader.

Het is zo dat de meeste mensen ik denk 95% van de bezoekers of zelf nog meer voor de jeeps kiest, maar wij kwamen onderweg ook 2x een koppel tegen dat per fiets de Salar bezocht. Het is mogelijk, maar dan moet je ervaring hebben met het bezoeken van dergelijke gebieden met een woestijnklimaat.

Succes en een hele mooie trip!