safari vraagje en Diani beach

Hallo beste kenia gangers,
Ik hoop dat ik hier mijn antwoord kan krijgen. Uiteindelijk krijg je de beste info van de mensen die er al geweest zijn!

Mijn plan is om in oktober 2012 samen met mijn vriend te gaan backpacken. We hebben ongeveer 3 a 4 weken. We willen graag een combi van strand en safari’s. Nu hebben we al in heel wat aziatische landen gebackpackt maar nog nooit in Afrika dus vandaar mijn volgende vragen;

1. Is het eenvoudig om ter plekke in Nairobi zelf vervoer (bus, trein?) te regelen naar diani beach? Ik zie nl dat de vliegtickets nr nairobi een stuk voordeliger zijn dan naar mombasa

2. Klopt het dat je op diani beach makkelijk zelf een safari kan regelen via de beachboys of is dit ook in Nairobi te regelen? Na wat research kreeg ik namelijk niet de indruk dat er net zoals in Azie heel wat toeristenburo’tjes zitten in Nairobi.

Het liefst wil ik dus vliegen op Mombasa, daar even tot rust komen op diani beach, dan een weekje wat safari’s en dergelijke ondernemen om vervolgens weer een weekje strand te pakken en vanaf 1 plek wat dingen te ondernemen. Maar het lijkt er dus op dat het Nairobi gaat worden omdat die tickets veel goedkoper zijn, dan richting diani beach (a 650 km) en daar bijkomen om vervolgens weer iets van 800 km te rijden richting nairobi en verder voor de safari’s om vervolgens weeeer af te zakken naar Diani beach om het laatste weekje te relaxen. Weet iemand hoe die wegen zijn daar en ben je 1 dag kwijt om heen te reizen of duurt het langer?

Mochten jullie tips en adviezen hebben, ik hoor ze heeeel graag!
Oja en ook nog een vraagje over het weer in oktober/nov? iemand ervaring?

:dag:Groetjes Cyntia

1 like

Hoi Cynthia,

Toen ik sept. 2011 in Kenya (Msambweni) was heb ik gebruik gemaakt van Gibran safaris http://www.gibransafaris.com/. zij kunnen je van het vliegveld halen, lokale vluchten tussen Nairobi en Diani regelen, en ze verzorgen ook safaris inclusief overnachtingen in bijvoorbeeld een Tsavo park. In Diani zijn meerdere mogelijkheden om safaris te regelen. Een uitbater van Hotel of cottage kan dat ook voor je regelen. Ik ben in september en december in de kuststreek geweest, en altijd lekker warm en bijna altijd droog weer.

1 like

Ik heb voor jullie wat zoekwerk verricht .
Nairobi heen en terug kost (als je boekt met klm vanuit Station Antwerpen Centraal) 685 euro in die periode.
Een lokale vlucht kan je boeken op fly450 .
Of nog spannender neem de trein .
Jetair vliegt op Mombasa ,maar de prijzen zijn in die periode 1100 euro.
Ethiopean airways is slechts 1100 dollars.(met overstap in Ethiopie).
Je ziet maar.

1 like

Via Arkefly:
Heenreis zo 7-10-2012
Vanaf Amsterdam
met ArkeFly, Economy
vertrektijd: 07:00 uur
aankomsttijd Mombasa: 19:20 uur lokale tijd
vluchtnummer: OR 461
Terugreis zo 21-10-2012
Vanaf Mombasa
met ArkeFly, Economy
vertrektijd: 20:00 uur lokale tijd
aankomsttijd Amsterdam: 08:35 uur
vluchtnummer: OR 462
Uw reissom
Prijs deelnemer 1 € 753,00
Aanbiedingskorting. € -84,00
Boekingskosten € 15,00
**Totale reissom € 684,00 **
Inclusief alle belastingen en toeslagen

1 like

thanks voor alle informatie!! super!

& Mwende, ik was me niet bewust dat je alles met de ferry moet doen dan. Ligt Diani beach dan zo ongunstig? Het leek mij een mooie bestemming voor wat strand en rust om vervolgens daar ergens een safari naar Masai Mara te boeken.

Hoe zit dat precies met die ferry??

Verder heb ik een ticket gevonden met BA voor 580 euro naar nairobi, dus dat is een prima prijs. Heb het er wel voor over om dan een dag in de bus te zitten naar Diani of eventueel een binnenlandse vlucht te boeken. Ik zal nog even moeten kijken wat die prijzen doen.

Ik hoor steeds vaker dat de grote toeristenhotels in Diani overspoeld worden met Russen, die laten we zeggen, er andere gewoontes op nahouden dan de gemiddelde west Eurpeaanse vakantiegangers …

De ferries zijn het enige transport vanuit Mombasa stad over Het Likoni kanaal van zo’n halve kilometer breed … tijdens de ochtend en namiddag kunnen er behoorlijke filles staan, en ook als er veel vrachtschepen passeren … het kan een hindernis zijn als je een dagje naar de stad wil of op safari gaat … als voetganger vind ik het altijd een belevenis …

Masai Mara is per vliegtuig goed te bereiken vanuit Mombasa of Diani, vanuit Nairobi zou je ook over de weg kunnen, ongeveer 6 uurtjes rijden … De parken die goed over de weg bereikbaar zijn vanuit Mombasa/Diani zijn Tsavo, Amboseli en minder populair, de Shimba Hills …

1 like

Er zijn 2 redenen waarom die weg weinig gebruikt word … de weg is onbegaanbaar na een flinke regenbui (de kans op een nachtelijke regenbui is behoorlijk eind oktober) en er zijn daar in het verleden ooit roofovervallen op toeristen geweest … het is wel een mooie route …

Wat is volgens jullie dan een mooi stukje strand, waar we lekker tot rust kunnen komen, waar ook een leuk dorpje/stadje bij in de buurt zit? Ik zie het namelijk niet zitten om tussen de russen in van die mega resorts te zitten. Dat heb ik al eerder in Egypte meegemaakt en is niet mijn ding. Ik ben eerder op zoek naar een gemoedelijk hotelletje of hostal. We willen namelijk besparen op de hotels. En is het eenvoudig op de bonnefooi een hotel/hostal te vinden in Kenia?

Het zal nu denk ik vliegen op Nairobi worden, door met vervoer (hoe weet ik nog niet) naar Masai mara om vervolgens naar het strand af te zakken. Nu hoop ik dat ik ergens in Nairobi ook een safari kan boeken naar masai mara???

Aan de noordkust kun je in Bamburi/Mtwapa wel een guesthouse vinden. Veelal zitten ze wel in het stadje, maar kun je gemakkelijk naar het strand lopen of met de piki-piki erheen. Guesthouse Nufu zit in Mtwapa, is klein, gezellig en een vriendelijke gastvrouw. Als je wil kan ik wel achter een telefoonnummer komen.

een andere optie is om vanuit dusseldorf direct naar mombasa
te vliegen met condor of air-berlin
en apartments of cottage zijn er volop
zowel aan noord oftewel aan zuid-kust

1 like

condor of Air Berlin is een prima alternatief.Zelfs Arke is niet duur.KLM via Antwerpen lijkt goedkoop maar het is wel een heel gedoe,Ik vind dat Diani wel wat negatief weggezet wordt i.v.m. de Russen.Ik weet niet hoe het in de hotels is,maar in de gelegenheden waar ik wel eens kom valt het allemaal wel mee.Het is wel zo dat de grote hotels steeds meer overstappen op het all inclusive concept en daardoor een bepaald publiek aantrekken waar niet iedereen zich tussen thuis voelt.
Mede hierom zijn wij destijds uitgeweken naar Msambweni.
De stranden van Diani behoren tot de mooiste van Kenya en doen het ook wereldwijd niet slecht.Wil je wat rustiger zitten kijk dan eens naar de cottages op Tiwi Beach.Van oudsher de plek voor backpackers en overlanders.
In Diani kun je volop safaris boeken Gibran is een goede keus.Betrouwbaar en een redelijke prijs.
October is aan de kust uitstekend,maar richting Nairobi kan het nog wel eens regenen.Succes

2 likes

Ben het helemaal met Fabrie eens. Toen ik er in september en december 2011 was (Msambweni, Ukunda, Diani), heb ik totaal geen last van Russen gehad op stranden of in uitgaansgelegenheden. Maar ook de veerboot moet niet als vervelende drempel worden gezien, gewoon met taxi (en die zijn niet duur) naar Diani gaan. En ervaar de drukte van een Keniaanse havenstad.
Er zijn ook hele mooie betaalbare cottages te huur zoals http://www.kitukidogocottage.com/ en dat is een hele mooie, dicht bij het strand en rustig. indien gewenst met kok. Heb er bijzonder goede ervaring mee, en ga dit er dit jaar weer heen. En weer met ArkeFly. Anderen lijken soms goedkoper, maar reken dan ook de reis naar en van de vliegvelden mee, en de tijd die je daarvoor nodig hebt.
Als je meer info over de cottage e.d. wenst, verneem ik het graag.

1 like

Toen ik onlangs in Diani was heb ik geen Rus buiten de toeristenhotels gezien, wel hoor ik dat er veel in de grote hotels verblijven … er zijn schijnbaar contracten met Russische reisagenten en hotels in Diani … dat zal niet het geval zijn in cottages en hostels … Handig om te weten, als je met je gezin met (jonge) kinderen een all-in vakantie wilt houden … of als je tijdens een goedkope groepsafari liever niet met wodka lallende Russen in een busje wilt zitten voor 3 a 4 dagen … :zon02:

ook in diani aan de diani beach-road
en dan aan de landzijde zijn vele cottage
zoals achter posta
rainbow-apartments
indian summer cotatage
mango-rosy cottage
diani-paradise cottage
sunrise cottage

ook aan het eind van diani beach
tegenover hotel neptune
tegenover hotel southern palm
zijn verschillende cottage en apartments

1 like

Ik had er in 2009 ook geen last van omdat ze er toen simpleweg niet waren; dit jaar waren ze en-masse aanwezig.
Zat in Southern Palms (2e keer en laatste keer)
Misschien is januari wel de maand van de Rus??? Dan heb ik echt dikke pech gehad want ze gedragen zich vreselijk luidruchtig en nog voor de middag dronken .
Volgende keer iets kleinschaligs…