safari vraagje en Diani beach

Die Russen komen zeker niet naar Kilifi; die houden van all-incl, kunnen ze lekker doorzuipen?
Misschien Watamu? Is daar al iemand geweest?

Ik krijg toch een beetje het idee aan de reacties te zien dat de Russen dus voornamelijk in de grotere hotels zitten en binnen de hekjes blijven. Voorheen vond ik het lastig als de Keniaanse “handelaren” overmatige interesse in blanke toeristen hadden, maar nu lijkt het ook wat voordelen te hebben
:hihi:
Als wij “forum leden” met deze voorkennis voortaan onze Keniaanse vrienden of familie mee nemen naar het strand of uitgaansgelegendheid, en zoals eerder gezegd niet in de grote hotels maar kleinschaliger verbijven, zou heel misschien voor ons de overlast beperkt kunnen blijven:nod:
Andere kant van het verhaal…als de Russen veel geld uitgeven in de hotels, zal er ook meer lokaal personeel nodig zijn en word er niet alleen door de hotel eigenaar meer geld verdiend en besteed in Kenia.

wat betreft de appartments/cottages kan iemand mij een voorbeeld geven wat daar de prijzen doen. Is Lowbudget mogelijk aan de kust? bijvoorbeeld voor 20 euro met 2 personen? zijn er veel lowbudget mogelijkheden aan de kust of bijna niet? Ik probeer me een voorstelling te maken gezien ik nog nooit in Afrika ben geweest…

Beetje late reaktie maar ik heb in Diani geen rus gezien…

We waren er eind December-begin Januari…

No problemos…

En de stranden waren (richting Galu) er hardstikke leeg…

En ons verblijf was fantastisch (heerlijk bij Trudi gelogeerd) en als ik het geld zou hebben ging ik vandaag weer daar naar toe.

Voor de kindjes van Mtwapa ga ik graag naar de noordkust maar ik vind de zuidkust echt veel mooier.

(nu ben ik er pas 2x geweest dus nog niet heel ervaren maar ik vond het echt super)

Ik heb december 2010 geen enkele Rus ontmoet in Southern Palms, maar wel een hoop Polen, die ik overigens wel gezellig vond. Die zijn niet zo luidruchtig. Vorig jaar april t/m oktober in Ukunda gewoond en ook geen Russen gezien. Maar het kan altijd veranderd zijn natuurlijk.
Maar wat wil je zelf? Wil je in een hotel of cottage, of liever echt budget in een guesthouse oid. Het guesthouse waar ik wel eens geslapen heb is een kamer met 2 bedden met beddegoed, een tafeltje, een stoel een wc, kraan en koude douche. Je moet je eigen klamboe meenemen en hebt vaak geen airco etc,(soms een fan). Het is een stuk primitiever dan de hotels en cottages, er zit verder niets bij, is echt alleen overnachtingsplek, maar je kan daarvanuit gemakkelijk met een matatu, taxi of motorbike (neem wel een persoon die te vertrouwen is) naar het strand, naar de excursiekantoortjes die overal te vinden zijn of waar je maar heenwil. Het guesthouse waar ik toen verbleef kostte 500KES (nog geen 5 euro)per nacht. Kan ondertussen ietsje meer zijn.
Wij gingen wel eens zwemmen in het zwembad van cottages die tegenover 40 thieves zaten. De huisjes daar zagen er ook heel mooi uit (hebben we eens van binnen bezichtigd), weet helaas niet meer hoe het heet, maar dat zou evt. nog een aanrader zijn, mocht iemand te naam nog weten.

Verder vroeg je nog of je gemakkelijk van Nairobi naar Mombasa kan komen. Vanaf het vliegveld in Nairobi kan je een taxi nemen die je naar het kantoor van de busmaatschappij brengt. Ik weet nog even niet hoeveel die taxi kost, maar dinsdag zal ik het zelf doen, dus dan kom ik daar wel achter. Er gaan verschillende bussen van Nairobi naar Mombasa, variërend van 1000KES tot 2000KES. Ik ben een keer met Akamba, een keer met een islamitische waarvan ik de naam niet meer weet en een keer met Modern Coast geweest. Mijn tip: neem de wat duurdere Modern Coast. Betere vering, airconditioning, stops bij ietsje betere plekken, kortom voor een paar euro meer veel comfortabeler! Hou er wel rekening mee dat de reis lang is (volgens mij was het iets van 10 tot 12 uur), de wegen rot (zeker de helft van de weg is onverhard), de bus puur voor het vervoer is (je moet dus je eigen eten en drinken meenemen of kopen), de wc’s onderweg gaten in de grond zijn zonder wcpapier, je je tas goed in de gaten houdt (je zal hoogstwaarschijnlijk de enige blanke zijn in de bus). Kortom wees avontuurlijk ingesteld en let goed op je zelf en je spullen.
Zelf vlieg ik maandag vanaf Amsterdam naar Nairobi, ook omdat dit veel geld scheelt. Ik zal gaan wonen in Ukunda (vlakbij Diani Beach), dus zal ik dinsdagmorgen de bus nemen naar Mombasa. Mijn probleem is nu dat ik het busticket niet vanuit Nederland kan bestellen, omdat je met M-pesa moet betalen en mijn vriend heeft het geld dat ik naar hem overgemaakt heb niet op tijd ontvangen, dus kan het ook niet voor mij bestellen. Ik hoop dus maar dinsdag lastminute een open plekkie bij Modern Coast te vinden, of alsnog een oplossing om vanuit Nederland te betalen. Dat zal voor jou dan misschien ook nog een probleem kunnen worden. Maar als je echt van plan bent het op deze manier te gaan doen, moet je me maar even contacten. Misschien kan ik je vanuit daar helpen. Ik ben er dan ook nog. De busmaatschappijen rijden trouwens ook naar andere plekken in Kenya en Tanzania.

Wat betreft het weer. Oktober vorig jaar was warm, met af en toe een bui aan de zuidkust. De week dat wij op vakantie waren naar Tanzania (begin oktober), schijnt het behoorlijk geregend te hebben aan de zuidkust.

Ik hoop je een beetje te hebben geholpen met je vragen. Succes met je voorbereidingen!

2 likes

Het is me gelukt de bus te boeken. Tenminste het is me gelukt met M-pesa ged over te maken naar mijn vriend en die heeft daarvan de bustickets geboekt. Dank voor de info!

zie ik het goed dat overmaken bij
Babawatoto ongeveer $ 10 oftewel ongeveer € 7.50 kost ?
aan transactie kosten

Babawatoto TUMA PESA KShs 5000/- $73.75 (= E 56.36 euro)

Bespaar E 3.66

http://tuma-pesa.com/ Send 5000/- E 52.70

2 likes

Ik heb vorige week € 57,48 betaald voor TUMA PESA KShs 5000/= via Babawatoto en het had bijna 4 dagen geduurd voor mijn kennis in Ukunda het als M-Pesa op de telefoon had staan.
Ga ik volgende keer toch eens via http://tuma-pesa.com/ proberen. Deze site kende ik nog niet. Bedankt voor de tip.:thumbsup:
En anders doe ik het “gewoon” weer via Western Union. Is supersnel, maar wel iets duurder.

5000kes is volgens normale koers € 45.50
u betaald € 57.48

is dus € 12 aan onkosten
toch ook wel duur

western union is ook duur, maar wel iets voordeliger
tot € 50. kost € 8.50
tot € 100. kost € 12.
tot € 200. kost € 16.

maar hoe je ook went of keert het blijft in mijn oog allemaal duur
maar ja ben ook een ollander

1 like

Ik zie het, als ik zuinig wil zijn, moet ik wel beter opletten :slapen:
En dan had ik het nog niet eens gehad over het verwarrende security telefoontje van Babawatoto naar mijn kennis in Ukunda waar ze in eerste instantie niets van begreep. Ik vind het wel erg handig dat we naar een goedkopere manier van geld verzenden naar Kenya aan het zoeken zijn. moet inmiddels toch goedkoper kunnen omdat (bijna) alles electronisch gaat.

Bij Western Union kost verzenden van Ksh 5000 57.78 euro, is daarmee duurder dan Babawatoto en http://tuma-pesa.com. probeer maar op de site van WU, linksonder kun je een berekening laten maken :slight_smile:

de onkosten op de site van western union kloppen niet meer
vanaf 5 maart 2012 heeft men nieuwe tarieven
hierbij dan :

€ 0 tot € 50.00 kost € 8.50
€50.01 tot € 100.00 kost € 12.00
€100.01 tot €200.00 kost €16.00
€200.01 tot €300.00 kost €19.00
€300.01 tot €400.00 kost €25.00

en als je vaker bedragen overmaakt vraag dan een cold member card
krijg je punten en kun je sparen voor een kleine korting

dus let er wel op welk bedrag je overmaakt
als je dus €50.00 overmaakt kost dit € 8.50
als je dan €51.00 overmaakt kost dit dan opeens € 12.00

€ 50.00 overmaken kost €8.50 = 17%
€100.00 overmaken kost €12.00 =12%
€200.00 overmaken kost €16.00 =8%
€300.00 overmaken kost €19.00 =6.33%

p.s ik heb op 17 maart geld overgemaakt en kreeg toen aan de balie
een folder met deze nieuwe onkosten

Dat zijn de handelingskosten, nu de koers die Western Union hanteert … volgens de site iets van 103. nogwat voor een euro, terwijl de koers op iets van 109 zit … Kom je uiteindelijk, slechte koers plus hoge handelingskosten, toch duur(der) uit :wink:

Ah, ik zie het … online of bij een agentschap hebben verschillendeprijzen …

Overmakingsbedrag € 48,28
Geldtransactiekosten* € 9,50
Totaal geschat bedrag € 57,78!!

Geschatte wisselkoers 1 Euro = 103,5618085 Keniaanse shilling
Geschatte uitbetaling in plaatselijke valuta = 5000,00 Keniaanse shilling

De kosten voor transacties die via onze website worden uitgevoerd, komen mogelijk niet overeen met de kosten bij agentschappen. Neem contact op met ons op 0800 023 5172 als u wilt weten hoeveel een transactie bij een Western Union-agentschap kost.

Bij een agentschap is het 1 euro handelingkosten goedkoper dan online, nog steeds erg duur, maar al goedkoper (en sneller?) dan babawatoto …

Kenya
hetzelfde
in dit geval kes 5000 is € 45.50 (volgens vele koerslijsten op internet)
en kost €57.48 is in procenten 20%

bij western union kost €50.00 sturen 17% + 3.5% slechtere koers

dus ook om en nabij 20%

ieder bedrag heeft zo zijn eigen kosten structuur

maar ik zeg ook het blijft duur ook in mijn ogen
ik heb eens gebeld met western union om te klagen dat men een
slechtere koers hanteerde dan vele internet rates
men zij me : we maken onze eigen koerslijst

ik noem ze dan ook mafia gelijk als vele banken
maar ja je hebt ze soms nodig helaas

hallo Kenya
waar haal de koers van 109 vandaan?