Safari vanuit Nairobi

Ik lees op dit forum best veel over de nationale parken in Kenia, maar weinig over reisschema’s van safari’s.
Ik kan dus niet goed inschatten hoeveel dagen je in een bepaald park moet blijven, welke parken mooi op elkaar aansluiten etc.
Mijn concrete vraag is dus eigenlijk: Wat zijn mooie parken om op een safari te bezoeken en hoeveel tijd moet je er voor uittrekken?

Dag 1: Nairobi - Mount Kenya
Dag 2: Mount Kenya - Samburu
Dag 3: Samburu
Dag 4: Samburu - Nakuru
Dag 5: Nakuru - Masai Mara
Dag 6: Masai Mara
Dag 7: Masai Mara - Nairobi

Is dit een beetje haalbaar of is zo’n reisschema echt slopen en kan ik beter samburu of masai mara er uit halen? Het zijn namelijk nog behoorlijke afstanden tussen de parken. Wat zou zoiets ongeveer moeten kosten, 1000 euro pp, 1500 euro, 2000 euro? Ik wil liever basis op een mooie locatie, dan ergens heel luxe slapen. We zijn met zijn 2en en gaan waarschijnlijk half of eind juni. (eventueel kan nog eind augustus, is dat dan veel mooier? Heeft niet onze voorkeur namelijk)

Mijn doel is om tijdens de safari veel wildlife te zien, maar om zeker ook afwisseling in de natuur te zien. Ik ben trouwens meer geinteresseerd in groot wild en veel afwisseling (dus liever een luipaard, een olifant en een nijlpaard dan “alleen” 50 olifanten) en ik ben minder geinteresseerd in vogels. Vind heel veel flamingo’s bijvoorbeeld wel een mooi gezicht, maar heb gewoon te weinig verstand van vogelsoorten om er echt van te genieten.

Alvast bedankt!

Augustus is een goede tijd om in de masai Mara te zijn (migratie van de wildebeesten)!
Als je de Mara Serena boekt, zit je heel mooi en is niet duur.

Mijn ervaring is dart heel mooie locaties ook vrij prijzig zijn; ik had al zoiets geschreven volgens mij

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk (wat ik ook weinig op deze site kan vinden), hoeveel dagen is het best voor een safari en hoeveel (en welke) parken moet je in die tijd bezoeken. Is 6 nachten safari goed of is dit bijvoorbeeld te lang en wordt het meer van hetzelfde?

Ik ben nog niet echt geinteresseerd in namen van lodges, locaties of iets dergelijks, dat komt wel als ik mijn reisplan klaar heb. Doe het graag stap voor stap.

Volgens mij heb je mooie parken uitgezocht voor wat je wensen zijn. Om je een indruk te geven over de afstanden in dit schema: Dag 1 rij je ongeveer 5 uur. Dag 2: ong 2 uur. Dag 4: ong 3 uur, Dag 5: 4 a 5 uur en dag 7 ook 4 a 5 uur.
Op dit moment zijn er ivm de hoogwaterstand in lake Nakuru meer flamingo’s in Lake Bogoria dan in Nakuru. Maar dat kan volgend jaar juni wel weer anders zijn als het water weer zakt. Maar Nakuru is sowieso mooi, niet alleen vanwege de flamingo’s.

Groeten, Helga
www.aardeninafrika.nl

Helga, denk je dat het een toevoeging is om naar Masai mara te rijden in juni? Is wel een eind en de trekking is dan nog niet begonnen. Is het ook zonder trekking een toevoeging of is het misschien beter om hell’s gate of naivasha of bogoria toe te voegen? Ik kan nergens ook goed vinden welke dieren in welke parken voorkomen, terwijl dat wel belangrijk is in de parkkeuze lijkt mij. Soms lees ik wel dat ergens veel olifanten voorkomen, maar bijna nooit waar de kans het grootst is om een leeuw, luipaard of cheetah of zo te zien!

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Ik heb zelf vorig jaar in de Mara veel leeuwen gezien. Dat was begin juni. Volgens mij is de kans om leeuwen te zien in de Maasai Mara het hele jaar groot. De grote roofdieren zijn in de meeste parken te vinden maar het is ook een beetje een kwestie van geluk hebben.
Deze drie parken die je noemt zijn volgens mij mooie parken en een goede aanvulling op elkaar maar eigenlijk kun je in Kenia geen verkeerde keuze maken wat wildparken betreft want het is overal mooi.

Ik was vorig jaar in de Masai Mara en heb daar veel leeuwen gezien (ook met welpjes) en ook cheeta’s met welpjes (Masai Mara is het hele jaar wel geschikt om roofdieren te zien
Lake nakuru heb je de meeste kans om luipaarden te zien (veel bomen waar ze graag in zitten) Ook vind je daar behoorlijk veel neushoorns.
Maar het is inderdaad wel een kwestie van geluk hebben; garantie om alle dieren te zien heb je alleen maar in een dierentuin toch?

Natuurlijk heb je nooit garantie bij wildlife,dat maakt het ook spannend en leuk. Maar ik zat er nog aan te denken om Masai Mara te vervangen door Naivisha en Hell’s gate, maar dat doe ik denk ik niet.

Volgens mij neemt de kans op wildlife behoorlijk af. Dan maar een stukje verder rijden!

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Hoi Niek

Wij hebben een paar jaar een safari gedaan, is echt erg leuk! Ik vroeg me echter af of je er ook nog een paar daagjes strandverlening bij gepland hebt. Wij hebben dat toen wel gedaan en daar was ik echt ontzettend blij mee want na een geweldige safari meteen terug naar huis vliegen is alles behalve een prettige afsluiting.

Ps. Mara moet je echt doen. Vonden wij geweldig! (Waren er vlak na de trek)

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer

Theiz,
Bedankt voor je reactie. Ik ben van plan om ongeveer een week een safari te doen, dan naar Mombasa te vliegen en daar nog een (kleine) week aan de kust te blijven. De combinatie van safari en strand lijkt me geweldig, dus dat zat zeker al in mijn planning. Alleen de laatste week is iets minder lastig om te regelen dan de eerste week, vandaar dat ik daar niet over heb gehad in dit forum :wink:

Das een feit. :slight_smile:

Maar er zijn mensen die rechtstreeks vanuit de safari terug vliegen. Dus vandaar… Is echt een mooi land, wordt ongetwijfeld een topvakantie.

(Wij hebben toen vrij duf, ik weet het, via Neckermann geboekt, vliegreis, safari, strand in 1 pakket. Was goed te doen en goed geregeld.)

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer

Via zo’n organisatie is ook gewoon het makkelijkst en mocht er iets misgaan, dan heb je wel iets om op terug te vallen.
Zelf ben ik dan al snel bang dat je teveel betaalt en de winst niet naar de Kenianen gaat maar naar de rijke westerse organisatie.
Het belangrijkste om zelf een reis te boeken vind ik dat je zelf meer invloed hebt op je eigen reis en daardoor je “perfecte” reis kan ontwerpen. Na het lezen van alle reacties en verslagen vraag ik me trouwens wel af of elke reis in Kenia niet gewoon perfect is :wink:

Voor ons was het toen, volgens mij, zelfs iets goedkoper. Maar goed, zelf samenstellen heeft grote voordelen inderdaad.

Wordt zo ie zo leuk en mooi! :slight_smile:

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer

Hee,

Ik en mijn vriend zijn naar Masai Mara geweest 2 maand terug en we hebben alles gezien!
De trekk komt trouwens terug in Oktober, ze moeten weer terug :wink:
Wij zijn zelf met de auto onderweg.

Mocht je meer vragen hebben stuur me gerust even een mailtje
eef.lenaerts@gmail.com

www.waarisworteltje.be

Groetjes,
Eef

Dag 1: Nairobi - Mount Kenya
Dag 2: Mount Kenya - Samburu
Dag 3: Samburu
Dag 4: Samburu - Nakuru
Dag 5: Nakuru - Masai Mara
Dag 6: Masai Mara
Dag 7: Masai Mara - Nairobi

Is dat nog steeds het plan ?
Lijkt me erg zwaar om in 1 weekje te doen.
Je kan op FB bijna alle parken vinden en praktisch live volgen wat ze zien/beleven.
Er zijn er zelfs die een webcam hebben bij het waterhole :slight_smile:

http://maraadventure.blogspot.be/2013/09/another-failed-crossing-today.html?m=1

http://www.oljogi.org/webcam

etc etc

Mijn dochter en haar vriend hebben alles gezien (in July dit jaar ) behalve olifanten, gewoon in Nairobi National Park. :slight_smile:
Het fietsen met een MTB in Hell’s Gate vonden ze ook super.

.

Op het moment staat de planning op een laag pitje. Alles viel wat duurder uit dan verwacht, maar toen hoorden we dat vrienden misschien meewillen. Dat scheelt al een deel in de safarikosten.

Waarom denk je dat het te zwaar is, zijn de afstanden tussen de parken te groot? Ik wil eigenlijk niet langer dan een week op safari dat lijkt me te lang en wordt te duur. Andere parken kiezen volgens jou dus?

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Hee,

We zijn zelf net terug uit Kenya en gaan er binnenkort weer heen, wat ik aanraadt.

  1. Nairobi: Orphanage, dit is een park waar allemaal dieren zitten, hier kan je giraffen kussen en olifanten aaien
  2. Masai Mara: Dit is het enige park dat we zijn geweest, beetje duurder dan de andere maar we hebben hier echt ALLES gezien, hierna hadden we geen nood meer om een ander park te zien.
  3. Hells gate: dit is een park waar je met de fiets door kan rijden, zelf niet gedaan, maar vrienden van ons wel en ze vonden het heel goed.
  4. Mombasa: de kust is heel mooi en lekker ontspannen!

Ik denk met deze 4 dingen dat je wel zowat de highlights van Kenya hebt gezien, naar mijn mening dan :slight_smile:

Groetjes,
Eef

www.waarisworteltje.be

Tja, NIek. Das erg moeilijk he voor een ander ‘‘beslissen’’ wat best is. Ik vind persoonlijk het hele gedoe rond masai mara nogal overroepen. Ok jhet IS mooi, maar ook heel erg duur. Er zijn zo veel andere, mijns inziens minstens even mooie parken. Ik heb denk ik al eens uitvoerig beschreven wat me stoort ana georganiseerde safari’s : in een kolonne busjes sjezen van een leeuw naar een olifant, en dan sjeezen naar een andere spotting en daar dan met 10- 15 als je pech heb 20 busjes staan te koekeloeren naar zo’n beest. Dak open, grote lenzen eruit…
Dit is super autentiek :

COME ON A REAL SAFARI!

[TABLE=“width: 557”]

Offering authentic camping safaris to wild but remote parts of Kenya such as Shompole, Loita Hills, the Ngeng Valley in the Mathews, Kiwayu Island by dhow, the Tana River Primate Reserve & any other places you would like to go……

http://www.silolesanctuary.com/images/safari-side1.jpg

Offer is for up to 3 people & is all inclusive at Ksh 30,000 per day NOT INCLUDING CONSERVANCY & CAMPING FEES.

Accommodation is in tents & we travel with all that we need…

http://www.silolesanctuary.com/images/safari-side2.jpg

EXPLORE THE WILDER BITS OF KENYA!

[/TABLE]

Ik heb hier geen aandelen, maar wel is een vriend van mij mee geweest op zo’n safari en die is echt super blij. (vanuit Kilifi)

Hoi Masaku,

Ik zat aan de Talek rivier; heel erg rustig (heerlijk), eigenlijk amper voertuigen gezien, maar dit is net even buiten de Masai Mara, toch zeer de moeite waard. Iedereen wil vlak bij de Mara rivier zitten met als gevolg dat je dan tussen tig voertuigen staat als er een dier gespot wordt.
Maar wat je zegt; heel erg duur…

Masaku,
Het lijkt mij ook mooi om minder toeristische parken te bezoeken, echter moeten ze dan wel een beetje hetzelfde te bieden hebben.
Ik zie liever een leeuw met 10 busjes eromheen, dan geen leeuw :wink: Daarnaast is het lastig om informatie te vinden over die parken, kun jij iets meer informatie geven, of een link?

Maar je zegt dat Masai Mara erg duur is, terwijl dat wat jij noemt ook 250 euro per dag kost, zonder conservancy & camping fees.
Dat vind ik niet echt goedkoper dan de safari’s die ik heb gezien, of mis ik iets?