Sabbitical/ vrijwilligerswerk in Afrika

Begin volgend jaar of september/oktober 2010 wil ik een sabbitical opnemen van 3 maanden en vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Afrika. Nu zie ik meestal allerlei vrijwilligerswerk voor jongeren, maar ik ben 55 en ook ik zou mij graag in willen zetten voor anderen. Wie kan mij adviseren ?
Alvast hartelijk dank voor je reactie,

Marijke

Kijk eens op de site www.bemore.nl Een vriendin van ons, 54 jaar, vertrekt binnenkort om in Zuid-Afrika voor 3 maanden vrijwiligerswerk te doen.

Succes,

Ada

www.adarosman.nl

Bedankt Ada voor je berichtje ik ga me er direct in verdiepen, hartelijke groet,
Marijke

Bedankt Ada voor je berichtje, ik ga me er direct in verdiepen,

Hartelijke groet,
Marijke

je kan ook even kijken op www.aviva-sa.com

Beste Marijke,
Je kan ook eens kijken op www.vrijwilligwereldwijd.nl. Wij hanteren alleen minimale leeftijd en geen maximale leeftijd. Goede bedoelingen zijn namelijk hetzelfde ongeacht iemands leeftijd.
Wij hebben diverse projecten in het continent Afrika, deze kan je ook vinden op onze website. Je kan hier ook de ervaringen van oud-vrijwilligers lezen, altijd leuk om je al een beetje in te leven in de situatie ter plekke.

In ieder geval veel succes!

Groeten,
Pascal Sweet
www.vrijwilligwereldwijd.nl

goeiedag,

ik woon sinds begin dit jaar in uganda en als je vrijwilligerswerk wil doen is daar keuze te over.

Je kan heel makkelijk zelf je weg vinden eens je hier bent, er zijn lokale ngo’s en initiatieven genoeg waar je kunt werken.

Ikzelf ben in mijn vrije tijd geengageerd in een lokale caritasgroep van een parochie hier, en die heeft een school en enkele vrouwengroepen waar veel werk is. Dat alleen maar bij wijze van voorbeeld.

Als je meer wil weten hoor ik het wel

guido

Hoi Marijke,

Ik heb zelf 1 1/2 jaar geleden vrijwilligerswerk gedaan in Kaapstad en merkte toen bij het zoeken naar projecten dat ik voor veel projecten eigenlijk te oud was (ik was toen 38 jaar). Momenteel gaan veel jonge mensen die net afgestudeerd zijn vrijwilligerswerk doen, terwijl er een groeiende groep mensen van boven de 40 jaar zich ook graag nuttig wil inzetten in het buitenland.

Door mijn ervaringen tijdens mijn vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika ben ik uiteindelijk de Stichting Docenten voor Afrika begonnen, waarbij de stichting zich meer richt op vrijwilligerswerk voor mensen die een bepaalde vaardigheid hebben en deze nuttig willen gebruiken.

Mocht je interesse hebben dan kun je de website bezoeken: www.docentenvoorafrika.nl en succes met het zoeken naar een geschikt project.

Carine

Carine,

Dankjewel voor je berichtje, ik heb de site bezocht, mooi weer dat je doet. Ik ben echter geen docent, maar ik wens je veel succes met je stichting.

Hartelijke groet,
Marijke Smit

Hoi Marijke,

Bedankt voor je reactie en je goede wensen!

Ik wil nog wel even verduidelijken dat het vrijwilligerswerk van de Stichting Docenten voor Afrika zich richt op docenten maar ook mensen die een affiniteit hebben met onderwijs of daar een uitdaging in zien. Je hoeft dus gelukkig niet docent te zijn om deel te kunnen nemen aan een vrijwilligersproject via Docenten voor Afrika.

Momenteel hebben we 5 verschillende projecten in en rondom Kaapstad die verschillend zijn, van lesgeven op een High School, vrijwilligerswerk in een Tehuis voor verwaarloosde meisjes tot bv. het intensief begeleiden (1 op 1) van leerlingen in de Engelse taal, waarbij je absoluut geen docent voor hoeft te zijn.

We gebruiken het woord docent dan ook in de ruimste zin des woords. We merken dat vooral mensen zich bij ons aanmelden die graag hun specifieke vaardigheden willen delen met de kinderen van het project en aangezien het kleine projecten betreft is persoonlijke inbreng juist goed mogelijk.

Nogmaals bedankt voor je reactie, want ik zal zsm proberen om onze website nog meer te verduidelijken, zodat meer ‘niet docenten’ het idee krijgen om verdere informatie aan te vragen.

Met vriendelijke groet,

Carine
Stichting Docenten voor Afrika

Carine,

Dank voor deze verduidelijking. Ik neem het in mijn overwegingen mee, ik heb nu een aantal stichtingen waar ik naar ga kijken en zal over een tijdje besluiten wat ik ga doen.
Nogmaals hartelijk dank,

met vriendelijke groet,
Marijke Smit

Guido,

Bedankt, inmiddels weet ik dat er genoeg te doen is, wat zijn er veel stichtingen in Afrika werkzaam, nu nog uitzoeken wat ik echt wil, maar daar kom ik denk ik wel uit.
Misschien mail ik je nog een keer,

hartelijke groet en succes,
Marijke

Hoi!!

Je kan ook even kijken op :
http://www.vrijwilligerswerkinhetbuitenland.nl/

Succes verder!

Groetjes

Dag Marijke,

Ik vertegenwoordig REVSODEP in Ghana. Zij zijn een NGO, opgestart door Ghanezen zelf. Ze zijn werkzaam in het noorden van Ghana. Zij hebben ervaring met het werken met vrijwilligers. Daarnaast doen zij aan ontwikkelingshulp door het boren van waterputten, bouwen van latrines, waterzuivering etc.
REVSODEP ontvangt erg graag volwassen vrijwilligers.
Zij hebben contacten met het weeshuis: jaarlijks doneert REVSODEP melkpoeder voor de verschillende leeftijden, bedden, kledij enz.
Bekijk alvast de website, waar reacties van andere vrijwilligers op staan: www.revsodepghana.org

Veel succes!
Vriendelijke groeten,
Anke

Dankjewel ik ga naar de website kijken, succes !

Marijke

Hallo Marijke,

Ook ik ben op zoek naar vrijwilligerswerk in Afrika voor in de volgende zomervakantie. Ben zelf 57 jaar en zonder noemenswaardige diploma’s. Ik heb ondertussen mailcontact gehad met Travel Active en daar zeiden ze me dat ik niet te oud was.
Deze groep heeft een open dag in Utrecht. op 19 september in Regardz La Vie meetingcenter. Misschien iets voor jou om je een beetje te orienteren.

Groetjes Maria

Hoi Marijke,

Mijn oom en tante zijn via SIW weg geweest, zij waren 65 en 66, het was hun erg goed bevallen.

Groetjes

Karin

Hallo Marijke,
Via mijn organisatie ‘Kenya Projects’ coordineer ik vrijwilligers in Kenia. Twee locaties waar ik actief ben:
Dochas Children’s Home in Kangari ten Noorden van Nairobi. Vrijwilligerswerk bestaat uit activiteiten met de kinderen in het weeshuis en bij hun op school.
Ngu Nyumu Village circa 100 km ten Oosten van Nairobi. In dit dorp zijn kleinschalige projecten opgezet (handwerken en kunstnijverheid, koken en houtbewerking). Je kunt hier deelnemen aan de projecten. Beide projecten zijn geschikt voor alle leeftijden. De meeste vrijwilligers zijn tussen de 45 en 65 jaar. Volgend jaar gaat weer een groep. Exacte data zijn nog niet bekend. Neem voor informatoe contact met mij op. [EMAIL=“malaika@ziggo.nl”]malaika@ziggo.nl
Groetjes, Marijke

Marijke,

Dank voor je berichtje, zou je mij op de hoogte willen houden van de projecten voor volgend jaar ?

Alvast bedankt,

hartelijke groeten,
Marijke

Hoi Marijke,

Wat leuk dat je aan de slag wil als vrijwilliger en dat je je aan het orienteren bent. En helemaal leuk dat je ons (Be More) al hebt gevonden!
Heb je ondertussen het informatiepakket ontvangen? Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! En ik denk dat het leuk is om op 17 september naar onze informatieavond te komen. Dan kan je persoonlijke alle ervaringen horen van vrijwilligers!

Hopelijk tot dan,

Groetjes

Yvette
Be More