Russische vriendin wil op vakantie komen.

Haar paspoort is aangevraagd en zou onderweg naar haar zijn.
Ik woon in Spanje, heb een NIE nummer, dus sta hier geregistreerd
Een uitnodiging is dus geen probleem.
Nu zegt zij dat, wanneer ze hier bijvoorbeeld 10 dagen komt, zij een reserve op haar bankrekening moet hebben van 10 x 100 dollar. Daar komt niemand aan, maar dat is een soort garantie.
Ik heb dit nergens terug kunnen vinden.
Vriendelijke groet, Plutarchis.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ben al 15 jaar met een Russische getrouwd, woon al 4 jaar in Moskou en heb ondertussen de Russische nationaliteit verworven.

Kan je wat meer achtergrondinformatie geven?
Waar heb je haar leren kennen?
Ben je al bij haar geweest?
Werkt ze?
Wie vraagt dat ze 10x100 dollar op een rekening zet? Spanje?

Heb haar leren kennen via internet. Internationale site. Lavaplace meen ik.
Ja zij werkt. En zegt me dat ze voor elke dag dat ze weg is 100 op haar rekening moet hebben. Overigens blijft dat van haar. Zij vraagt mij geen geld.
Ik heb haar gezegd dat me dit onwaarschijnlijk is. Enfin, ze zou het uitzoeken, ik dus ook. Ze is nooit in het buitenland geweest.
Hier in Spanje hebben ze me gevraagd een bewijs van m’n inkomsten te geven. Da’s geen probleem. Hoe het in Rusland werkt heb ik geen idee van. Moeilijk uitzoeken want internet doet het maar af en toe.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Caesar.

10 x 100 dollar lijkt me best apart. Maar goed, ik wil ook best 10 x 100 dollar om vervolgens niks meer van te me te laten horen. :smiley:

Persoonlijk zou ik er dus mee uitkijken. Verder heb je ook geen antwoord gegeven op de vraag of je haar al hebt ontmoet? Ik neem dus aan van niet. Maar goed, ook op ‘Lavaplace’ zitten scammers…
En het internet doet het maar ‘af en toe’? Dan bedoel je het internet bij je vriendin?

Nee, ik heb haar niet ontmoet.
Het is mijn internetverbinding die gammel is.
Zij vraagt mij geen geld, maar zegt dat ze voor haar eerste bezoek dat geld op haar rekening moet hebben als een soort garantie. Ik moet niks storten.
Ze stuurde me de volgende link:
http://www.spainvisa.ru/privat.htm
Mogelijk heb je hier iets aan.
Groeten,
Caesar.

Ik zie het inderdaad staan over die van 100 dollar per dag, bij het eerste bezoek. Ik had hier nog nooit van gehoord. De website ken ik ook verder niet, maar ik heb nu inderdaad minder het idee dat het een scammer betreft. Mag ik vragen waar je vriendin woont?

Ze woont in Ramenskoye. Ik heb haar volledige adres, dat zet ik liever niet op het forum.

Dat begrijp ik. Ramenskoye is naar mijn weten ook niet zo’n plaats waar de scammers vaak zitten, dat is meer in Yoshkar-Ola e.a.

Als je regelmatig contact hebt met haar, haar ook hebt ontmoet en je zelf denkt dat het goed zit, dan is het volgens mij goed. Heb je haar ook daar al eens bezocht? Mijn excuses voor mijn eerste reactie, dat kwam omdat ik nog nooit van dat 100 dollar per dag had gehoord. Maar goed, ik hoop dat je eruit komt en als je vriendin komt, dat je een leuke tijd hebt met haar. Toch altijd oppassen. :slight_smile:

Nee, ik heb haar niet ontmoet, en heb liever dat zij naar hier komt voor een vakantie. Ik woon heel aardig, en het is hier alleszins een stuk warmer dan bij haar.
Het wachten op haar paspoort duurt lang. Daarna dat verrekte visum. Ik moet er hier in Spanje een hoop aan doen, maar dat gaat geen probleem zijn. Ik weet niet hoe ik haar met die Russische documenten kan helpen.
Groet, Caesar.

Ik let weer lekker op. Niet ontmoet dus.
Ik denk dat je haar verder ook niet met de Russische documenten kunt helpen, dat moet zij daar zelf regelen.

Voor een eerste bezoek moet ze 100 EURO (geen dollars) per dag als garantie hebben. Daarnaast moet ze inderdaad nog een heleboel andere documenten kunnen voorleggen.
Een Russische reispas aanvragen is niet bijzonder lastig (kwestie van op tijd in de rij te gaan staan), en duurt 30 dagen om te krijgen. Visa zal lastiger zijn, maar indien er geen bezwaren zijn zal ze dat ook wel krijgen.

Nog wat andere vragen (vat dit niet verkeerd op, ik heb heel wat ervaring in Rusland en ik niets verbaast me nog) :

  • Hoe oud ben je zelf ? Staat de 46 in je profielnaam voor geboren in 1946, of voor 46 jaar oud ?
  • Hoe oud is je vriendin ?
  • Wat voor werk doet ze ?
  • Heb je ooit met haar gesproken (telefoon of Skype) ?
  • Ken je haar verleden ?
  • Komt ze op vakantie als toeriste of op persoonlijke uitnodiging ?

Ik spreek haar gedurende een maand elke dag via Skype. Ben 65, zij vijftig. Zij werkt als free lance administratrice, verdient €450 pm, komt eerst gewoon op vakantie, daar heeft ze voldoende geld voor apart staan, ik heb het dan over die €100 per dag, en daarna zullen we zien.
Ik zal via internet haar vlucht naar Spanje boeken en betalen.
Groet, Caesar.

Lijkt me wel OK te zijn. 50 en 65 is wel wat anders dan 25 en 65, als je snapt wat ik bedoel… Je hebt haar bovendien al gezien en gesproken.
Salaris is ook min of meer abnormaal voor wat ze doet en waar ze woont.
Dat ze geen geld vraagt is ook OK.

Opletten dat jullie van elkaar geen valse verwachtingen hebben.
Ik heb al vaak het onderstaande gezien : de Russische vrouw dat ze trouwt met een rijke westerling, en dat ze voor de rest van haar leven geen financiele zorgen meer zal hebben.
De westerse man denkt dat zijn Russische vrouw naast haar huishouden geen andere interesses meer heeft, en dat ze haar man zal gehoorzamen.
Dit loopt bijna altijd verkeerd af…

Veel succes bij jou in ieder geval.

Ik ben een aardige intellectueel met een tamelijk klein pensioen. Dat weet zij precies. Belangrijk voor mij is dat ze juist niet achter de potten en pannen gaat, dat kan ik waarschijnlijk beter, maar dat we geestelijk en emotioneel een hoop dingen te delen hebben. In gesprekken gaat dat goed. Wat ze bijvoorbeeld over literatuur en kunst zegt, tijdens Skype gesprekken, klopt gewoon. Ik weet daar aardig wat van. Haar algemene opstelling in het leven kan je tijdens een gesprek niet even Googlen, dus die ken ik ook.
En haar verleden interesseert me in feite weinig. Dat gaat ze in stukjes en beetjes wel vertellen. Een Russische communiceert nu eenmaal anders dan een Nederlandse.
Ik studeerde ooit af op 'interculturele communicatie, wat niet wil zeggen dat ik daar alles van weet.
Groet, Caesar.

Lees zeker De Meester en Margarita en Hondehart van Bulgakov. Dat zijn heel populaire boeken in Rusland, die ze ongetwijfeld ook gelezen zal hebben.
Verder zijn er uiteraard nog een heleboel schrijvers in Rusland die meer dan de moeite waard zijn (ik vind Dostoyevski en Lermontov erg goed).

De Meester en Margarita van Bulgakov hebben we deze week over gehad. Da’s nog niet zo’n ouwe. Natuurlijk Dostojewski. Heb ik alles van gelezen, zij een paar. Tsjechow, kwam zij mee af. Heb ik er maar een paar van gelezen. Dan nog wat poezie wat ik niet ken. Blijf maar meedenken.
Erg bedankt,
Caesar.

Van juist voor WO II, maar is pas officieel verkrijgbaar sinds de glasnost van Gorbatshov. Voor de glasnost was alleen een gecensureerde versie te lezen (of illegaal verspreide kopieen).
Tsjechov is ook leuk. Verhalen (toneelstukken) met dikwijls een humoristische inslag.
Misschien word het wel wat met jullie.

Trouwens, al eens gedacht om je naam te laten veranderen in Tsar ?
Je moet je vriendin zeggen dat ze ja dan moet aanspreken als vashe velitshestvo :wink:

1 like

Het Spaanse consulaat in Moskou, dan wel de Spaanse tegenhanger van het Ministerie van Buitenlandse zaken zouden deze informatie toch moeten kunnen verstrekken lijkt mij.

De Nederlandse regels staan in ieder geval hier

1 like

Zeer geachte Heer /mevrouw,

Ik zit ook in een dergelijke situatie , ik heb haar via internet leren kennen . nu al 2 jaren .zij wil graag komen …en vraag mij 1500 euro .om te komen .ik wil haar gaan bezoeken …maar zij weigerd mij te ontvangen …en wil niks van horen …een ding gaat bij haar ,dat zij hier komt.en ik moet 1500 euro betalen of sturen .

mijn vraag …wat moet ik hier mee?? hoe moet ik weten of zij seriuis is ?

ik zit in een dilema.

mvg

rajen

We zijn een aardige stap verder, denken we. Haar paspoort is binnen. Ik ben onderdaan van Spanje en Nederland, heb een huurcontract, en nu verder.

  1. Die uitnodiging moet in het Russisch. Wat moet daar in staan.
  2. Welke documenten moet zij opsturen naar Spanje? Kopie paspoort en bankrekening?
  3. Hoe kan ik in hemelsnaam in Spanje opgeven wanneer ze komt als haar visa nog niet geregeld is.
    Denken jullie dat een vlucht boeken vanuit Moskou voordeliger uitvalt als wanneer ik dat vanuit Spanje doe?
    Ik dank jullie allen alvast voor het meedenken. Dit is een heel aardig forum.
    Vriendelijke groet, Caesar.