Russische regels?

Heeft mn vriendin alles geregeld daar in Rusland om bij me te komen heeft ze door ontwetendheid een aantal etenswaren meegenomen oa: russisch brood, wodka en kaviaar. Dit laatste is haar duur komen te staan want ze werd gepakt wegens smokkel !!! ze had teveel mee zeiden ze tegen haar. Dus groot probleem ze kreeg vandaag te horen dat ze een beste boete moet betalen in Roebles, ze zou 4x zoveel mee genomen hebben dan mag. Het is de 1e x dat ze vliegt en wilde mij en mn familie verassen met deze lekkernijen, helaas wist ik dus niet dat ze dit van plan was dan had ik direct gezegd niet meenemen dat mag niet. Er is echter niemand geweest die haar dit gezegd heeft. Nu is mijn vraag komt ze nu nog wel het land uit of moet ze 1st de boete betalen !

Ben zeer teleurgesteld zoveel werk gehad om alles rond te krijgen en nu hebben we dit weer…:frowning: :frowning:

Nils

Welkom in de wereld van de russische ‘regels’. Ze kunnen ze verzinnen waar je bij staat helaas…
Wel vervelend voor jullie, maar het ligt aan de situatie daar en hoe hun er mee omgaan. Ik denk dat je na het betalen van de boete wel gewoon verder kunt reizen hoor, ze willen waarschijnlijk gewoon wat geld zien…

Zij zal daar navraag moeten doen over hoe en wat verder, daar kun jij nu verder niks aan doen…

Ja ze heeft nu net gehoord hoe hoog de boete is, het is nog maar de vraag of ze kan komen. De boete is zo hoog en zoveel geld heeft ze niet. En zonder de boete te betalen komt ze het land ook niet uit denk ik…:frowning:

Nils

Wat vervelend voor jullie!
hopelijk loopt het nog met een sisser af…

laat wel even weten hoe het verder verloopt.

Het is jammer genoeg niet met een sisser afgelopen…:frowning: :frowning:

Ze had teveel kaviaar meegenomen en nu staat er een best hoge boete open die ze niet direct kan betalen. Ze moet de boete 1st betalen voor ze weer mag reizen. Baal als n stekker ze had alles net rond en nu geen geld meer voor de boete.

Nils

Dat is extra balen als je zoveel moeite hebt gedaan om alles rond te krijgen! Hoe hoog is de boete eigenlijk? Ben wel benieuwd hoeveel ze daar voor rekenen.

nou aangezien ze behoorlijk wat mee had moet ze volgens haar ongeveer omgerekend 500 euri lappen.

je mag 280gr kaviaar uitvoeren las ik ergens, dan had ze dus dik een kilo bij zich…

Jep madam was iets te enthousiast zeg maar. Heb maar niet gezegd dat ik het niet eens lust :wink:

Nils

Beste Nils,
Ik woon zelf al lange tijd in Rusland, en weet heel goed hoe de zaken hier lopen.

Als ik bovenstaande lees, heb ik mijn twijfels bij het verhaal van jouw vriendin, omwille van volgende dingen :

• dat ze door de douane tegen gehouden werd voor smokkel wil ik best geloven. Momenteel is zwarte kaviaar illegaal in Rusland, ter bescherming van de steur-populatie. Toch is het wel te krijgen, maar alleen in bepaalde plaatsen, en als je er het geld voor kan neertellen.
    Als die douaniers haar tegen hielden, was ze zeker in de mogelijkheid om met hen te negotieren. Ze kon bijvoorbeeld de kaviaar afgeven aan een familielid die haar naar de luchthaven bracht. Of bijvoorbeeld een potje kaviaar, of smeergeld, geven aan de douanier. Ten slotte is het hem daar om te doen, heus niet om de wet te doen naleven.
  • zwarte kaviaar kost 1EUR per gram. Heeft ze geld om een kilo kaviaar te kopen (1000EUR, meer dan een gemiddeld maandloon), maar niet om de boete te betalen? Vind je het normaal om mensen die je de eerste keer gaat zien voor meer dan 1000 EUR geschenken te geven?

De gedachte die dan direct in mij opkomt : hoe lang ken je dat meisje al en hoe goed ken je haar???
Heb jij haar geld gestuurd om een ticket te kopen? Zo ja, dan ben ik er bijna zeker van dat ze geen ticket gekocht heeft, niet naar de luchthaven is geweest, de douaniers een drogreden zijn, maar dat jij je geld wel kwijt bent.
Volgende stap is dan kan je geld sturen om de boete te betalen?

Als je ja antwoord op hetgeen hierboven staat, wees dan maar op je hoede!!!

Ik hoop natuurlijk voor jou dat ik het verkeerd voor heb. Maar, zoals gezegd, ik woon al lang in Rusland en niets verbaasd me nog.

Tja die vraagtekens waren er bij mij ook…
zeker omdat ik de prijzen hier van kaviaar ken.
De Beluga Kaviaar kost hier toch zo’n 10000 euro per kilo als het niet meer is
Sevuga is iets minder duur maar toch ook nog een smak geld
In Rusland liggen de prijzen een stuk lager natuurlijk maar dan nog praat je over zo’n 1000 euro aan Kaviaar inderdaad, of het is de veel goedkopere en minder zeldzame rode kaviaar…
het kan natuurlijk zijn dat ze de kaviaar rechtstreeks van een visser heeft betrokken, die hebben ook weer andere prijzen.

Ik had trouwens begrepen dat Nils het meisje al een poosje kent.

Hoi bedankt voor jullie antwoorden, ik heb haar geen geld gestuurd wees gerust. Ik heb met haar afgesproken dat ik de helft van haar reis zou betalen als ze heir was, dus enige veilige marge had ik zelf al in gebouwd. Ze mailt me nog wel maar het leuke is er wel af nu. Ik mail nu al langer als 2 jaar met haar maar goed nu weet ik wel waar ik ongeveer aan toe ben zeg maar.

Nils

ps: Ik ga haar dus echt niet helpen met die boete als die er al zou zijn :slight_smile:

Heeft ze daarom gevraagd?

Nope dat niet, ze zei alleen dat ze het erg klote vond dat het zo gegaan was. Maar goed ik zei dat moet je zelf maar oplossen.

Tja, het blijft natuurlijk wel jammer van die zwarte kaviaar.
Zwarte kaviaar (niet die zwarte eitjes van een of andere vis die ze in Europa op toastjes smeren) is een echte delicatesse.
Het allerlekkerst is zwarte kaviaar met in de pan gebakken wit Frans stokbrood, bedekt met een laag boter, en daarboven dan de zwarte kaviaar.
Uiteraard met goede vodka erbij.

Ach ik lust het ook niet eens, dus tja. Vind het verhaal ook een beetje raar en ga eens kijken hoelang ze nog contact wil houden. Ik neem in ieder geval wat afstand dat is denk ik beter. Wel jammer ze belde wel regelmatig en stuurde wat foto’s.

Hoe heb je haar dan leren kennen?

NOu ze mailde mij een hele tijd geleden, nu ben ik er dus achter dat die meiden daar mail adressen kunnen kopen. Hoe ze bij mij kwam weet ik nog steeds niet trouwens. Maar goed ik dacht ach laat ik es n mail terug sturen en van het een kwam het ander zeg maar. Het is best leuk om te lezen hoe het leven daar gaat, een wereld van verschil. Op dit moment staat de teller op meer dan 300 mails die ze me gestuurd heeft.

Dag Nils,
Dus je hebt haar nooit in levende lijve ontmoet?
Je kreeg plots een e-mail (in het Engels) van een Russisch meisje (dat, laat me raden, op zoek was naar een goede echtgenoot, en graag voor hem zou zorgen en een gezinnetje wou stichten)?