Even een tip voor diegenen die binnenkort naar Bali e.o. Indonesië vertrekken. Op dit moment is het gunstiger om Euro 's cash mee te nemen dan hier Rupiah 's uit de ATM te trekken. Ik zit nu in Sanur ( altijd m’n uitvalsbasis geweest) en merk dat het nu toch wel loont om naar een (betrouwbare) moneychanger te gaan en Euro 's te wisselen. Het verschil is echt duidelijk in het voordeel bij de moneychanger. Let altijd op dat je geen provisie (achteraf) moet betalen. Als je uit de ATM haalt betaal je en opslag en € 2 provisie (althans bij de ING bank). Als je dit doorrekent is het verschil aanzienlijk en kun je hiermee echt geld besparen.
Ik heb even op mijn bankrekening gekeken, maar ik heb bij de ING nog nooit 2 euro extra per transactie betaald!
Je tip is wellicht een goed idee voor mensen die in Sanur of Kuta blijven, maar mijn ervaring is dat je in meer afgelegen gebieden een betere koers krijgt uit de ATM dan bij een moneychanger. Daarbij houd ik er ook niet van om met ik-weet-niet-hoeveel cash rond te lopen tijdens mijn vakantie - cash is immers niet verzekerd in geval van verlies of diefstal.
@ Jenny,
jij hebt dan wellicht het betaalpakket á € 8.25 per kwartaal of misschien het Royaalpakket á € 15.-- per kwartaal; dan zijn opnames in en buiten de Eurozone gratis. Heb je echter het basispakket zoals ik ( € 3.75 per kwartaal) dan worden opnames buiten!!! de Eurozone met € 2. - per opname belast.
Overigens ben ik het wel met je eens w.b.t. de veiligheid en verzekeringsdekking. Ik zelf maak een mix in dit soort afwegingen.
Salam dari Sanur.
Ik heb inderdaad gratis pinnen wereldwijd. Ik reis zoveel dat ik die paar euro extra per kwartaal er makkelijk uithaal. Bovendien heb je dan ook meteen een creditkaart en nog wat dingen die handig kunnen zijn.
ik doe het altijd gewoon via de pinautomaat, volgens mij betaal ik nog iets meer dan 2,- per transactie zelfs maar ik vind het gewoon veiliger. Ik moet anders veel meer zelf alles rekenen enzo en daar ben ik niet zo goed in. Ben dan bang veel sneller belazerd te worden door zo’n moneychanger. Pin altijd wel het grootst mogelijke bedrag. maar ja…straks zit ik er 3 maanden…en moet ik wel vaak pinnen waarsch…