Runners World

Voor de hardlopers onder ons: in de nieuwe Runners World Nr4 staat een heel groot en leuk stuk over Michel Butter die zich in Kenia (in de buurt van Eldoret) voorbereid op de marathon in Rotterdam. Hij is echt tussen de Kenianen gaan leven en niet in een luxe trainingsoord gaan zitten.

Mijn man heeft vorige maand hardgelopen met een vriend van ons in Kenia. Hier in NL rent hij met gemak 17km in een goede 1.5uur maar in Kenia zat hij na 3km kapot. Zijn benen wilde wel maar zijn longen niet meer dat lees je dus ook in dat artikel. Veel herkenningspunten voor hem toen hij aan het lezen was.

Er staan ook nog stukjes in over dat zwangere vrouwen in Kenia soms de rode aarde gaan eten en dat die ook langs de weg word verkocht met uitleg waarom. Ook als je geen hardloper bent zou ik hem desnoods in de winkel even doorlezen :wink:

hardlopen aan de kust van kenia kun je alleen s’morgens héél vroeg of laat doen
in eerste plaats anders is het te warm
maar aan de kust is de luchtvochtigheid veel te hoog
heb het ook weleens gedaan een uurtje hardlopen, dan is er géén draadje meer droog van je kleding

Ik moest ook erg lachen om het gezicht van mijn man toen hij `s ochtends werd opgehaald. Beetje benauwd zag hij er wel uit. Het plan was om van het huis (net voorbij Sentido Paradise Village) naar Nakumat te rennen maar dat hebben ze niet gehaald. Volgens mij zijn ze tot Posta/Mama Lucy gekomen. De luchtvochtigheid brak hem idd op. Hij zat helemaal stuk en Reuben, waar hij mee rende, zei doodleuk dat hij net lekker warm aan het lopen was en dat hij nog wel veel verder had gekund.

Het was een mooie ervaring en zoals mijn man zei:“Ik kan het van mijn Bucker List strepen. Hardlopen met een echte Keniaan. Check.”

Ik ben zelf geen hardloper, ik vind het super dat mensen dat kunnen. Mijn Keniaanse vriend, loopt graag in de ochtend, dan is het in de bergen lekker, maar met de hete middag zon is het niet te doen.
Dit boek is leuk om te lezen als je van hardlopen en van Kenia houdt: Lopen met de Kenianen (ebook), Adharanand Finn | 9789029584241 | Boeken | bol.com

1 like

Bedankt voor de titel!! Mijn man is vorige maand voor het eerst in Kenia geweest en gelukkig is hij ook besmet met het Kenia virus :wink: Hij is een vervent hardloper en zal dit boek dus zeker leuk vinden. Ik zeg niets tegen hem en leg het weg voor vaderdag. Leuk cadeautje van de kinderen.

hierbij nog twee boeken die ik ook eens in de boekwinkel heb gekocht
over Lorah Kiplagat over haar leven in kenia, het begin van haar loop carriere
om onafhankelijk als vrouw in kenia toch kansen te creeren
over haar missie een kostschool voor meisjes doormiddel van haar trainingscentre in Iten

http://boekhandel-malpertuis.mijnboekhandelaar.com/Boek/Willems-R.-and-van-Hol.../Van-Jesse-Owens-tot-.../9789029566476.html

1 like