Hardlopen in Afrika

In juli gaan wij voor bijna 4 weken naar Oost-Afrika (Tanzania & Zanzibar). Sinds een aantal jaren ben ik een fanatiek hardloopster. Ik train 2/3 x in de week bij een atletiekvereniging en loop af en toe een wedstrijd.

Eigenlijk zie ik het *niet *zitten om 4 weken niet te hardlopen, het lijkt me sowieso erg bijzonder om daar te hardlopen!

Juist hier hebben hardlopers uit Oost-Afrika het voor het zeggen: Ethiopiërs, Tanzanianen en Kenianen. Vooral de Keniaanse atleten springen eruit (Lornah Kiplagat). Zo kent Kenia een ‘loopcultuur’, waarin iedereen al op jonge leeftijd grote afstanden te voet aflegt. Bovendien vereist hardlopen geen dure faciliteiten, zodat ook ontwikkelingslanden zich deze tak van sport kunnen veroorloven.

Is het verstandig om daar te hardlopen met het oog op het klimaat (temperaturen) ?
Heeft er iemand ervaring?

Rebecca.

Ha Rebecca, ik ben absoluut geen hardloopster, maar wel drie maanden in Oeganda geweest. Ik zat daar in huis bij een Oegandese die elke week naar de Hash House Harriers ging, een soort club van expats en rijkere Oegandezen die een uur gingen hardlopen en het daarna op een zuipen zetten met een soort ontgroening erbij. (Ik ben erin getrapt en mee geweest en uitgebreid ontgroend… vandaar dat ik erover kan vertellen;-)).

Dat is natuurlijk absoluut niet wat je zoekt, maar ik weet wel dat die HHH overal ter wereld zitten. En ook internationale ‘hashes’ hebben. Bijvoorbeeld dagen met z’n allen 100km afleggen in Kenia. Omdat ze bijna elke week een andere route lopen weten ze wel WAAR je goed kunt lopen. Website van de HHH in Tanzania is http://www.darhhh.com/, misschien zou je bij hen kunnen polsen hoe/wat.

(en wie weet kom ik je nog wel etegen. Ik vertrek over een maandje ook richting Tanzania en Zanzibar. En heb toevallig vandaag net ook een bezoekje aan Lornah Kiplagats trainingscentrum in Iten gepland;-))

over hardlopen in de hitte heb ik als tip dat je het of 's ochtends vroeg of aan einde van de middag beste kan doen, ik heb in afrika geen ervaring maar wel in de hitte in europa hard gelopen… de wedstrijden waren meestal aan einde van de middag die ik liep…

verder zorgde ik bij trainingsrondes altijd voor schaduwrijke rondjes en veel blijven drinken dan moet het allemaal qua temperatuur wel goed komen…

Hoi Rebecca,

Ik woon zelf al bijna drie jaar in Oeganda en loop 2 à 3x per week. Qua temperatuur is het goed te doen zolang je idd maar vroeg in de ochtend óf tegen de avond gaat. Het zijn alleen de heuvels die het soms wat lastig maken…

Succes!

Miranda
www.metmirandanaaroeganda.nl

Ik ga eind van het jaar een half jaar naar kenia. En ik heb nu al zin in het hardlopen daar! Vandaag was het in Amsterdam ook warm…

Hardlopen is idd fijn…
Maar onderschat de warmte niet in oost afrika, zelf in de winter is het daar erg warm.

Ik ben vorig jaar aardig ingestort tijdens de Dam-tot-Dam, die was ook een stuk warmer dan waar ik op gerekend had :biggrin:. Ik heb dus wel een idee wat temperatuur kan doen… Ik zal er zeker rekening mee gaan houden