Allereerst: ik hoop dat dit hier enigszins goed staat; ik weet niet waar ik dit anders zou kunnen posten…
Kort door de bocht: ik zoek een stevige, goede backpack en wil daarvoor vantevoren graag wat ervaringen lezen, zodat ik voordat ik de winkel inga al enig idee heb wat er te koop is en tegen welke prijs, zodat ik niet ‘gewoon’ met de duurste of de grootste wordt afgescheept en het belangrijkste - een goed draagmechanisme krijg -
Ik ben vooral benieuwd naar gebruiksgemak (handige kleine dingetjes in een rugzak) en naar de kwaliteit-prijsverhouding (bijvoorbeeld The North Face schijnt heel goed te zijn, maar is ook ontiegelijk duur, net als Osprey. Tegelijk hoor ik ook veel goede dingen van de rugzakken van Perry en Wildebeast. (maar hier heb ik te weinig verstand van))
Ik (denk) dat ik zelf een gemiddeld grote rugzak zal nodig hebben van rond de 70l, aangezien ik er lang mee wil rondtrekken en vooral alles zelf wil meenemen en dragen. Ik ben ook vrij lang (1.85).
Hallo Sara,
Het beste is een lichtgewicht rugzak 70l is al wat , Als je echt gaat backpacken een goede keus.
Ik zou voordat je een winkel inloopt ook is kijken op internet. er zijn voldoende goede rugzakken te koop.
je kan ook de website van beversport eens bekijken. de kwaliteit is wel belangrijk. ook met de rest wat je meeneemt. en neem zeker niet te veel onnuttige zaken mee. Je moet alles wel dragen . ik zelf reis het liefst met een kilo of 10 tot 15.
Kleine dingen kopen op de plaats waar je bent is vaak beter dan veel meeslepen.
vergeet ook geen poncho.en een regenzak voor je backpack.
groetjes eric
Erix geeft goede tips.
Maar een rugzak is heel persoonlijk. De één vind dit mooi en de ander vind dat fijn etc.
Ikzelf heb een nomad 70L en die bevalt perfect!
Ik reis al 18 jaar met een flight pack. Daar werd van gezegd dat hij minder goed draagt, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt, ook niet met veel kilo’s.
Naast dat je het draagstel weg kunt ritsen, zodat alles heel blijft in treinen en vliegtuigen, voind ik het grootste voordeel dat je hem als een koffer openmaakt door de hele boevenkant open te ritsen. Je ziet je spullen meteen liggen en hoeft niet te graven naar onderbroeken of je tandelborstel.
elastieken aan buitenkant van tas zijn handig om dingen onder te klemmen onderweg, maar niet als je met OV/vliegtuig gaat
sommige tassen hebben halverwege een extra rits, zodat je makkelijker onderin je tas kan
draagbanden en de banden die over je buik gaan moeten wel zacht zijn, anders kan t (vooral bij de banden over je buik is dit nl niet altijd t geval) gaan snijden…
Verder is het idd handig om zo weinig mogelijk mee te nemen (al heb je waarschijnlijk altijd alsnog te veel), neem kleding mee die makkelijk (met de hand) uit te wassen is, niet gestreken hoeft te worden en niet heel besmettelijk is (witte kleding is fijn bij de zon, maar niet als er rood zand ligt!). Verder zijn reishanddoeken erg fijn (oa bij Xenos), zijn klein in te pakken en drogen snel… Niet te veel shampoo ed mee, kan je terplaatse allemaal kopen!
En kijk idd eens rond op internet, heb ik zelf een fijne backpack kunnen kopen (weet alleen t merk zo niet!)…
nog wat tips van een site die buitensport-materialen verkoopt:
Wanneer u een rugzak neemt die wat groter is dan nodig, creëert reserveruimte.
Een te kleine rugzak is niet alleen lastig in te pakken, hij gaat bij de ritsen ook eerder kapot.
Bepak bij een trekkingrugzak de zwaarste dingen midden tegen de achterkant.
In het ondervak horen alleen lichte spullen, hierdoor bereikt u een optimale gewichtsverdeling.
Focus niet te veel op het eigen gewicht van een rugzak. Een rugzak met veel steun en draagcomfort weegt altijd iets meer, maar tijdens een lange wandeling wordt u veel minder moe dan met een lichtere.
Als u een klein budget heeft, kunt u beter op andere producten bezuinigen. Met een echt goede rugzak voelt u minder kilo’s aan de schouders hangen, kies dan bijvoorbeeld voor wat zwaardere minder prijzige pannen, deze kunt u makkelijk dragen omdat uw rugzak beter zit! Probeer dit eens in onze winkel.
Een rugzak kan lekker zacht en als gegoten aanvoelen, maar belast met gewicht kunnen de banden in uw schouders snijden. Als u meer gewicht mee wilt nemen, blijkt vaak een stugger aanvoelende rugzak de juiste te zijn! Probeer dit bij ons.
ik heb een vaude accept van 65L ik heb deze rugzak gekozen omdat die het lekkerste zat. ik heb vele rugzakken gepast en bij sommigen kreeg ik meteen last van me rug. Deze zat goed en lekker en heb er nooit spijt van gehad want heb er al veel mee gereisd. ik heb in budapest ooit een hele goedkope rugzak gekocht omdat ik er 1 nodig had, maar dat ding zat erg ongemakkelijk en was blij dat ik een maand later mijn eigen rugzak weer had