Vragen over backpacks

Hee iedereen,

Ik ga komende zomer voor een maand naar Indonesië en wil daarvoor een backpack kopen met veel inhoud voor een niet al te hoge prijs. Ik heb momenteel een wildebeast backpack met een inhoud van denk ik 60 a 70 liter. Ik had hem gekocht toen ik 15 was (ben nu 26). Nu is die backpack wel goed, maar voor mij veel te klein (denk ik). Ik ben afgelopen zomer voor anderhalve week wezen backpacken en… mijn kleren zijn gewoon te groot om genoeg mee te nemen voor lange vakantie!

Dus ik wil een beetje een grote rugzak kopen van minimaal 90 liter, maar heb weinig zin hiervoor 200 euro (of iets in die trant) uit te geven. Ik geef helemaal niet om merken dus hoef ook geen Wildebeast of iets anders duurs.

Maar ik weet weinig af van backpacks en weet ook niet goed waar ik op moet letten. Misschien kunnen jullie me een beetje helpen?

Ik was vanmiddag in een soort van “leger outlet store” waar merkloze backpacks van 120 liter werden verkocht voor 70 euro. Het maakt mij niet uit of ze wel of niet voor het leger zijn gemaakt, maar ze moeten niet direct uit elkaar vallen.

Goede deal of niet? Waar moet ik op letten voor ik hem koop?

alvast bedankt!

Youg

Ik weet niet wat jij allemaal denkt mee te nemen, maar ik had zelfs vorig jaar in Australie genoeg aan m’n 70L backpack. Denk er aan dat ik voor meer weertypes kleren moest meenemen.

Afgelopen maand in Mexico en omdat ik daar maar 1 type weer had, was m’n 70L te groot…

Je weet trouwens niet wat je met 120L op je rug gooit denk ik. Als je dan minder meeneemt heb je kans dat je m niet vol krijgt en daardoor een slap geheel krijgt. Hierdoor is het een veel onhandiger iets en krijg je sneller beschadigingen.

Succes ermee!

Hee bedankt Roberts,

Misschien is 120 liter ook wel iets teveel. Ik was een beetje op zoek naar 90 liter, en stond er ook van te kijken toen ik hoorde dat dat ding 120 was. Ik weet alleen dat als ik nu een handdoek, wat boxers, sokken, korte broek, lange broek en een paar hempjes meeneem dat ding echt strak volgepropt zit. En dan ga ik naar een klimaat waar je bijna twee keer per dag van kleding moet wisselen vanwege het vochtige klimaat. En misschien koop ik daar nog wat extra kleren of souveniers…

I dunno. Maar wat ik nog wel wil weten is wat zaken zijn waar je op moet letten bij het kopen van een rugzak. Maakt prijs veel uit? Want backpacks van nomad of wildebeast kosten al gauw 200 euro, maar dit merkloze backpack was maar 70 euro. Is het door die prijs gelijk minder waard of niet? Waar moet ik op letten?

bedankt!

Trouwens, kan je backpacks wassen? Is hier speciaal wasmidden voor, of moet je dit gewoon nooit doen?

1 like

Wat zijn trouwens goede adresjes voor backpacks in Nederland? Een goede backpack van 90 liter van rond de 100 euro. Ik weet niet of insiders weten waar je dat het beste vandaan kan halen.

(Ik ben trouwens 1,93 meter, dus het is ook niet zo dat ik zou bezwijken onder een 90 liter, denk ik.)

Mijn vriendin en ik hebben beide een backpack van Active Leisure. Dit was ooit een partner/deel o.i.d. van de eigenaar van Nomad. Ik heb model Hawk en deze is net onder de 100 euro. Deze is in twee maten te krijgen. Ze hebben al enkele flinke en ruwe reizen doorstaan en zien er nog zeer goed uit.

Welke je ook koopt, koop er beter een vliegtuigzak bij. Deze is waterdicht en je pack wordt niet zo smerig. Ook heb je na inchecken ook niet het gevaar dat je riempjes overal aan blijven hangen :wink:

Mij lijkt een rugzak van 90 liter echt teveel. Voor een maand rondreizen in Indonesie heb je ook weer niet zoveel nodig. Ik ben een half jaar op reis geweest met een 65 liter, en daarbij ben ik zowel in bijvoorbeeld Indonesie als in Tibet geweest (kleding nodig voor warmte, maar ook dikke trui voor de kou). En het pastte er aardig in moet ik zeggen. Je moet misschien een beetje handig worden in het inpakken, maar gaandeweg kreeg ik er steeds meer ingestouwd. Misschien wel een aanrader om te zorgen dat je een ‘frontloader’ koopt. Is mij supergoed bevallen: van de voorkant kan ik m’n backpack helemaal openmaken, zodat het supermakkelijk inpakken is. Scheelt ruimte en je hoeft niet steeds heel je backpack overhoop te gooien als je het een beetje slim inpakt.
Kwaliteitverschil is moeilijk te zeggen; ik had ook een active leisure van rond de 100 euro en vriendinnen hadden duurdere merken van rond de 200 euro. Die van mij heeft het zonder kleerscheuren een half jaar goed overleeft. Ik moet wel zeggen dat ik 'm nooit echt goed op m’n rug kreeg: hij leek altijd scheef te hangen, ook al pakte ik nog zo symmetrisch. Nou had ik daar bij het kopen ook niet echt (goed genoeg) op gelet. Tip is dus zeker om goed te passen, zorgen dat het model goed bij je rug aansluit, zit erg veel verschil tussen.
In ieder geval veel succes met de voorbereidingen, waar in Indonesie ga je eigenlijk naar toe?

Groetjes,
Linda

Hoi Linda,

mijn vriendin heeft ook die frontloader van Active Leisure en krijgt 'm ook niet helemaal goed om. De “normale” backpacks als ik bv heb zijn veel beter in te stellen en hebben een prima pasvorm.

Kwaliteit/prijs verhouding is zekers goed van Active Leisure(nee, geen aandelen :D), wat van bijvoorbeeld Wolfskin niet te zeggen is.

hoi,
Wel leuk om te lezen die discussies :slight_smile:
Ik heb afgelopen zomer 3maanden gereisd met 65liter ging ook super makkelijk, was idd ook helemaal open te ritsen zodat je inderdaad erg goed kunt in- en uitpakken, en je wordt er inderdaad steeds handiger in. Nu zat op die van mij aan de voorkant nog zo’n klein rugzakje, dat vond ik wel erg handig voor de dag uitstapjes.
Maar nu had ik voor deze reis een backpack geleend, maar nu was het wel erg goed bevallen dus wil ik graag een eigen backpack kopen, ik vroeg me ook af of er kwaliteitsverschil was tussen de bekende merken en no special brands, was ik op deze site aan het kijken en daar lijkt het erg goedkoop Hello world! – De Outdoorwinkel

Is daar iemand bekend mee?

hoi
ik zou als ik jou was geoon naar een goede groete outdoor zaak gaan zoals beversport (dat is de enige die ik weet dat landelijk is dus sorry voor deze enige reclame).
zij kunnen je goed informeren en een rugzak goed pasklaar maken en uitleggen hoe je dat het vbeste kan veranderen.
als je een limiet stelt van zo veel geld en niet duurder moet jullie samen een goede zoeken onder die prijs.
ik had een 70 liter die aan de voorkant en bovenkant openkan en voor mij was het meer dan zat. nam snel te veel onnodige troep mee omdat het gewoon paste! foute boel dus. verder had ik grote vierkante wasnetjes (die voor bh’s en delicate’s) 25x30cm denk ik, en daar rolde ik mijn tshirtjes in op. zo kan ik 8 strak opgerolde tshirtjes in 1 zakje doen en had ik alle bij elkaar. zo had ik ook een entje voor mijn ondergoed en netje voor kleine spulletjes zoals sokken ed. broeken en rok propte ik er makkelijk tussendoor!
succes!
:dag: