Hi allemaal,
Mijn vriend en ik hebben de knoop doorgehakt. We zeggen onze baan op en willen voor 5/6maanden naar Azië, JOEHOEEE[emoji322]!
Maar nu lopen we tegen een aantal zaken aan, ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Reisperiode: augustus - januari/februari
Landen: Myanmar, Laos, Cambodja, Vietnam en Indonesië (Java, Bali, Sunda eilanden en Sulawesi)
We zijn ons nu aan het oriënteren voor een ticket waarbij we heen op een andere bestemming vliegen als terug.
Heeft iemand hier ervaring met deze landen/bepaalde route in deze reisperiode?
Tijdens deze periode is er in veel landen namelijk regenseizoen en elke dag regen zit natuurlijk niemand op te wachten tijdens een reis. De oorspronkelijke route was dus: Vietnam, Laos, Cambodja, Myanmar, Indonesië (zodat we konden eindigen op de Gili Islands) Als we deze route volgen zitten we dus overal in het regenseizoen.
Kan iemand ons advies geven in route of start/eindpunt met ticket?
Rekening houdend met grensovergangen en betaalbare binnenlandse vluchten?
En uiteraard een geweldig eindpunt op een puur eiland?
Ik ben benieuwd!
Alvast bedankt voor de moeite 
Groetjes!
Valerie [emoji1]
Malaysian Airlines heeft op dit moment aanbiedingen voor vanaf ergens na de schoolvakanties in augustus, maar ik weet niet of die de gehele periode dekt. Kijk anders voor de intercontinentale tickets op skyscanner. Misschien kom je dan op Emirates, Qatar of Turkish Airlines uit.
Vliegen op KL of BKK maakt niet zo veel uit. Prijs zou voor mij de doorslag geven. Vanaf KL heb je meer mogelijkheden met AirAsia, vanaf BKK zul je naar het oude DMK vliegveld moeten voor de budget airlines. Vanaf SIN zijn minder budget airlines, maar heeft wel het meest aangename vliegveld (imo).
Ik zou deze route aanhouden:
1.aug/sept. Indonesië, let op dat je een 60 dagen visum aanvraagt, misschien beter al in Nederland doen want ik meen dat je bij visa on arrival 30 dagen krijgt en dat zul je dan ter plekke moeten verlengen. Een maand zal te kort zijn voor wat jullie willen.
2.okt. Myanmar omdat je dan voor het hoogseizoen bent. Het aantal toeristen in Myanmar is de afgelopen jaren per jaar nagenoeg verdubbeld en dat kan tijdens het hoogseizoen wel eens problemen gegeven.
3.nov. Vietnam zou net na de cyclonen wel te doen moeten zijn. Alleen nog wel kans op veel regen rond Hué en DaNang en Hoi An.
4.dec/jan Cambodja en Laos, volgorde maakt niet zo uit maar misschien wil je het waterfestival in Cambodja van 24-26 nov. meemaken.
Voor Laos is de waterstand van de rivieren ook in januari nog voldoende om de tochten te doen zonder regelmatig uit te hoeven stappen.
Ik ben geen eilandenkenner in ZO-Azië, dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Cambodja heeft enkele eilanden, maar misschien kom je uit op Thailand.
Johan
Hi Johan, thanks voor de tips!
Thailand eindigen zou geen ramp zijn, nog leuke suggesties daarvoor toevallig[emoji16]
Koh Rong in Cambodja of anders inderdaad een eiland in Thailand. In Thailand heb je echt duizenden keuzes qua eiland, dus daar moet je echt even zelf naar kijken eigenlijk.
Koh Rong ziet er prachtig uit, maar is de afgelopen maanden een paar keer in het nieuws geweest door voorvallen waarbij buitenlanders slachtoffer waren. Dus wel een beetje voorzichtig zijn. Bijvoorbeeld:
Sihanoukville heeft overigens al jaren een dubieuze reputatie en bijna wekelijks voorvallen (al dan niet gerelateerd aan russische maffia).
Maar in Thailand kunnen ze er ook wat van:
Johan