Reizen azie

Goedeavond!

Zijn er nog mensen die goede tips.hebben die je gezien moet hebben in Zuid Azië? Gaan alle landen af vanaf half oktober samen met me vriendin voor een half jaar.
Nog meer mensen die rond die tijd in zuid Azie zitten??

Gr jasper

Wellicht een keuze maken want ik heb bij lange reizen meestal een stelregel om een maand per land te nemen. De meeste landen verdienen dat namelijk wel.
Je komt onderweg genoeg andere reizigers tegen.

Bijvoorbeeld zoiets:
okt/nov: Indonesië (maximaal 3 eilanden want dit is een gigantisch land, bijvoorbeeld centraal: Java, Bali en Lombok)
In sommige andere landen kun je in deze periode nog overlast hebben van het einde van het regenseizoen, al is de regenval dit jaar vooralsnog mager… Gaat het echter nog flink regenen, dan kan dit juist wel eens voor extra problemen zorgen.
nov/dec: Cambodja (via Bangkok of Kuala Lumpur vliegen, inclusief het waterfestival rond 25 november)
dec/jan: hoogseizoen in Thailand (van midden, eventueel via zuid, naar noord, grens over naar Laos bij Huay Xai). Ik heb zelf een voorkeur voor Centraal en Noord-Thailand, het Zuiden heeft uiteraard veel eilanden en strand wanneer je dat niet saai vindt…
jan/feb: Laos (Je kunt een deel kiezen of helemaal van noord naar zuid en vervolgens bij de 4000 eilanden pas naar Cambodja gaan), doe een paar riviertochten, Gibbon experience en The Loop zijn populair.
feb/mrt: Vietnam, ben je eerder dan kan het in het noorden (SaPa) nog fris zijn, een paar weken later kan beter zijn.
mrt/apr: sommige delen van ZO-Azië zijn nu erg drukkend heet vanwege het begin van het regenseizoen, maar misschien is Maleisië iets.

Optineel: Myanmar vanuit Thailand (vliegen op Mandalay, terug vanaf Yangon, of andersom, visumduur is hier max 28 dagen)

Voor Vietnam moet je vooraf/onderweg een visum regelen. De rest bij de grens kopen of je krijgt een visa waiver (stempel).
Neem dollars en pasfoto’s mee.

Kijk of je een aantrekkelijk retourtje kunt scoren.
Zo te zien Etihad en Emirates op dit moment voor een redelijke prijs op Bangkok voor een periode van 6 maanden.
Turkisch Airlines op Singapore voor minder dan 600 euro. Singapore zelf is in verhouding duur, maar Air Asia vliegt ook vanaf hier naar Indonesië.
Ik betaal meestal tussen 500 en 550 euro naar Azië, maar boek vroeg en houd de aanbiedingen in de gaten.

Dat geldt ook voor AirAsia, vroeg boeken en promo’s scoren.
De meeste niet-overland stukken kun je met AirAsia verbinden, of binnen Thailand bijvoorbeeld ook met Nok Air, Indonesië heeft ook veel maatschappijen wanneer je meer afgelegen delen wil bezoeken.

Johan
(en “me vriendin” moet zijn: m’n vriendin of mijn vriendin…)