Reizen door Zuid Oost Azie december-maart

Dag allemaal,

Ik heb niet zo’n unieke vraag stel ik vast bij het lezen van dit forum ;). Maar dat wil zeggen dat er veel reizigers zijn die hier al eens hen zijn gegaan en goede tips hebben!

Ik ga op een 9 maanden trip binnenkort, als soloreiziger. Vanuit Canada zal ik Zuid Oost Azië aandoen. Voor een periode van ongeveer 3 a 4 maanden; voor ik doorreis naar Afrika.

Ik ben nog nooit in Azie geweest behalve China. Ik reis graag traag dus wil maximum 4 landen aandoen. Ik ga reizen afwisselen met vrijwilligerswerk via workaway en couchsurfen. En in Azie wil ook heel graag leren surfen.

Nu las ik dat Indonesie in die periode ( dec-maart)het regenseizoen is. Jammer want daar wilde ik in eerste instantie surfen en dan rustig aan wat rondkijken. Bali lijkt me zo toeristisch dus dacht om hier even te blijven en dan naar Flores te gaan. Niets staat vast en mijn reisschema is heel flexibel maar ik moet een ticket boeken vanuit Canada (want een enkel ticket is blijkbaar niet voldoende om Canada binnen te komen). Dus Indonesië, is dat balen in het regenseizoen?
En heeft iemand ervaringen met reizen in Maleisie? Ik wil graag zo veel mogelijk over land of per boot doen en niet te veel binnenlandse vluchten nemen. Dus ik dacht aan Indo, Maleisië, Thailand en dan Laos of Cambodja of Vietnam?
Hebben jullie ervaringen/tips? In Maleisie lijkt een trekking door de jungle me wel wat. Maar daar is het blijkbaar ook regenseizoen; En leren surfen in Azie: iemand ervaringen mee?

Groetjes,

Jennifer

Hallo Jennifer,

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar ik hoop je hiermee op weg te helpen.

Je route is denk ik wel goed. Ze liggen in een logische volgorde. Alleen weet ik niet hoe het precies ziet met regenseizoen van Indonesie.
Van West Maleisie weet ik dat rond de periode die jij wilt gaan je drogeseizoen hebt aan de westkust, maar aan de oostkust is het regenperiode. De kant van Langkawi, Penang, Melakka is het dus drogeseizoen. Ik ben zelf in november/december geweest. Het weer was prima langs de kust. Landinwaards was het wat meer regenachtig rond Cameron highlands, maar ik vond dat niet storend. Ik weet niet hoe het zit met de jungle hier.

De andamankust van Thailand begint het droge seizoen vanaf november tot zo’n eind maart. De andere kust van Ko tao, Ko pga nang vond ik in die periode ook prima te doen. Of het daar dan regenseizoen is, dat weet ik niet. In het noorden was het ook droge seizoen. Daar kun je ook prima jungletrekkings maken.

Uit het lijstje Laos, Cambodja of Vietnam zou ik Laos nemen. Dit land is heel mooi qua natuur, en er zijn ook leuke stadjes zoals Luang prabang. Ook valt het logisch in je reisschema. Mocht je tijd over hebben zou je nog naar Angkor wat in Cambodja kunnen gaan.
Voor Vietnam zou je via Laos of Cambodja moeten gaan, als je niet wilt vliegen. Ook al was het een mooi land, ik vond Laos mooier en rustiger qua mensen/drukte rond steden.

In maleisie kun je heel goed per openbaar vervoer reizen. De bussen gaan regelmatig en meestal redelijk op tijd. De trein was ook prima. Met de boot kon je van eiland naar eiland, bij Langkawi kun je per boot naar Ko lipe (aanrader!) Thailand.
De rest kun je prima per boot/bus/trein doen. In thailand (maar ook Laos) zijn bus- trein-, en boottickets makkelijk te regelen bij een hostel of tourburo. Let er wel op dat in Laos vaak per minibus wordt gereisd, wat niet comfortabel is.

Veel plezier!

Filippijnen heeft in die periode van december tot mei droog seizoen. En is per vliegtuig vanuit Canada rechtstreeks te bereiken. Ook filippijnen eist dat je in bezit van een ticket ben om het land ook weer te verlaten , enkele reis word niet geaccepteerd.

Land is ook geweldig om te ( leren ) surfen http://surfingphilippines.com/

Alhoewel de golven aan de oostkust , die golven komen rechtstreeks van de pacific oceaan behoorlijk groot zijn. Als je het moet leren zou ik liever voor de westkust kiezen.