Reizen thailand / laos / vietnam en Cambodja of andersom

Goedenavond.
Wij gaan 3,5 maand reizen naar Azie.
Half augustus t/m november 2014.
Vraag is: gaan wij linksom en rechtsom. Dit a.d.h van tijd van het jaar (weer,etc?)
Dus van Bangkok richting Chang Rai / Laos / Noord-Vietnam-Zuid-Vietnam / Cambodja of
Bangkok / Cambodja / Zuid-Vietnam - Noord-Vietnam / Laos en dan weer naar Bangkok afzakken.

Ik hoor graag.
Tips altijd welkom ( inentingen / boeken van ticket(s) / visa / geld etc…)

bvd.

leo &Yolande

Praktisch kan de eerste iets makkelijker gaan omdat meer mensen die route volgen.
De eerste heeft ook als voordeel dat je het hoogtepunt (de Angkor-tempels) als laatste ziet.

De grootste problemen met overstroming in Vietnam waren dit jaar medio november, maar dat had net zo goed begin oktober kunnen zijn. Qua klimaat is het een riskante periode. Zelfs delen van het terrein rond de Angkor tempels stond dit jaar rond 7 oktober onder water.
Reken met name op straten die tijdelijk blank staan in Cambodja, het zuiden van Laos ook, en het kan zijn dat je Hoi An (de mooiste plaats in Vietnam) moet overslaan, daar dus even extra flexibel zijn in je planning.
Voordeel van deze periode met een hoge waterstand is dat de boottochten makkelijker gaan. (Behalve in de grotten in Laos en Vietnam…)
Visum voor Vietnam zou ik vooraf regelen (zie Vietnam-forum), Laos (ongeveer $35) en Cambodja ($23) kan aan de grens. Cambodja per vliegtuig met VOA ($28). Neem cash US$ mee. Kun je het meest voordelig op het Damrak krijgen. Pinnen kan bijna overal, maar zitten wel kosten aan verbonden dus het beste altijd het maximale bedrag pinnen.
Tijdens de regentijd is de kans op malaria ook groter. Daarnaast de gebruikelijke inentingen waar je de komende jaren ook in Afrika en Zuid-Amerika profijt van hebt, via huisarts, GG&GD o.i.d. (Ben zelf alleen tijdens het droge seizoen geweest en heb nooit anti-malaria geslikt.)

Jullie hebben op zich wel de tijd, dus je hoeft niet (veel) vluchten te doen, maar in Vietnam kan het makkelijk zijn om grote stukken te overbruggen (bij voorbeeld naar Hanoi en van Hanoi naar Hué, maar Ninh Binh 2 uur ten zuiden van Hanoi is wel een aanrader). Voor Laos heb je al snel 3 weken nodig om het hele land te doorkruisen, vergeet vooral het uiterste noorden niet met veel minderheden. Voor Vietnam het liefste meer dan 3 weken wanneer je de regio SaPa/BacHa en Mekong Delta meeneemt, Cambodja verdient veel meer dan een weekje voor de highlights, Noord-Thailand is ik ook bijzonder, zoals de noord-west-loop (Chiang Mai - Pai - Soppong - Mai Hong Son).

Las wat rustperiodes in in aangename plaatsen zoals Luang Prabang, Nha Trang of Mui Ne, Kampot of Sihanoukville, Siem Reap. Neem de tijd voor Hanoi en Hoi An (wanneer dat kan) en Battambang vind ik ook een bijzondere plaats voor fietstochten waar ‘men’ vaak te weinig tijd doorbrengt.

Johan
Ik zou in die periode 1,5 maand West-Australië, 1 maand Indonesië en tot slot 1 maand Nepal doen :wink: