Routes Argentinie & Chili

Hi Allemaal,

Enige tijd geleden heb ik gevraagd naar wat tips voor een reis van 4 weken naar Argentinie & Chili.
Nu heb ik inmiddels een aantal routes opgesteld welke ik graag met jullie wil delen. Op deze manier hoop ik andere ook wat ideeën te geven. Daarnaast zijn alle tips/opmerkingen natuurlijk ontzettend welkom.

[TABLE=“width: 702”]

Amsterdam - Buenos Aires
Amsterdam - Santiago
Amsterdam - Buenos Aires

Buenos Aires
Santiago
Buenos Aires

Buenos Aires
Santiago - Beach
Buenos Aires

Buenos Aires - El Calafate
Valparaíso
Buenos Aires - Ushuaia

El Calafate - Moreno Glacier
Valparaiso
Ushuaia , Thierra del Fuego NP

Los Glaciares
Valparaiso - Santiago - Punta Arenas
Ushuaia - El Calafate

Torres del Paine
Torres del Paine
El Calafate - Moreno Glacier

Punta Arenas - Santiago - Valparaiso
Torres del Paine - El Calafate
Los Glaciares

Valparaiso
El Calafate
Torres del Paine

Valparaiso
El Calafate - Ushuaia

Valparaiso - Santiago (1 uur)
Ushuaia
Valparaiso

Santiago
Ushuaia - Buenos Aires
Valparaiso

Santiago - Mendoza (6 uur)
Buenos Aires
Valparaiso - Santiago (1 uur)

Mendoza
Buenos Aires
Santiago

Mendoza - Cordoba
Buenos Aires - Mendoza
Santiago -Mendoza (6 uur)

Cordoba
Mendoza
Mendoza - San Juan (2 uur)

Cordoba - Cafayate
Mendoza
San Juan

Cafayate
Mendoza - San Rafael
San Juan - National park - ??

Cafayate - Salta
San Rafael
San Juan - Mendoza (2,5 uur)

Salta
San Rafael - Mendoza
Mendoza

Salta - Iguazu Falls
Mendoza - Iguazu Falls
Mendoza - Iguazu Falls

Iguazu Falls
Iguazu Falls
Iguazu Falls

Iguazu Falls - Rio de Janeiro

Rio de Janeiro
Rio de Janeiro
Rio de Janeiro

Rio de Janeiro
Rio de Janeiro
Rio de Janeiro

Rio de Janeiro
Rio de Janeiro
Rio de Janeiro

Rio de Janeiro - Amsterdam

[/TABLE]

Groetjes!

Op zich zijn alle 3 de schema´s goed uit te voeren, echter hangt veel af van de tijd die je per bestemming denkt nodig te hebben. Want is het in jouw schema zo dat elke bestemming 1 reisdag vertegenwoordigd? Je schrijft bijvoorbeeld in schema 1 Cordoba - Cafayate, dat is een lastig traject om gedurende 1 dag af te leggen (met een auto toch al snel 10 uur, met de bus moeilijk)…ook schrijf je Torres del Paine in schema 3, hopelijk is dat niet voor 1 dag, want dan doe je dit park ernstig te kort…

Hoe vaak denk je te gaan vliegen? Alleen al route van Iguazu naar Rio is echt een klere-traject qua afstand. Toen ik voor het eerst in Argentinië ging reizen onderschatte ik het elke dag heel veel afstanden afleggen enorm. Het is soms verstandig om wat langer op één plek te blijven en jezelf wat rust te gunnen. Rondreizen is vermoeiender dan men denkt.

voor 4 weken is dit allemaal wel erg veel, als je er deze trip op hebt zitten ben je al weer aan vakantie toe, zoals bovenstaande al zegt zijn de afstanden enorm dus veel tijd kwijt met reizen wat zonde is, ik persoonlijk zou een bepaald gebied uitkiezen b.v. patagonie en misshien een deel van de carretera austral en eindigen in santiago met valparaiso erbij.
zo krijg je ook een indruk van een bepaald land en niet alleen van de hoogtepunten.
kom voor de overige delen van zuid amerika een andere keer terug want elk deel van dit continent verdient zijn aandacht en zo kun je op een rustigere manier reizen.

De persoon in kwestie kan natuurlijk wel een combinatie maken van een aantal gebieden die verder uit elkaar liggen, maar dan moet je gewoon wat vliegtuigreizen er tussen plannen. Ik vind dat idee van de carretera austral goed, maar dan kun je prima ook nog in drie weken een aantal dagen vertoeven in Buenos Aires, Iguazu of misschien Rio. Op welke manier dan ook met de bus/auto overal zo snel mogelijk doorheen scheuren is beslist geen goed plan.

voor 4 weken is dit allemaal wel erg veel, als je er deze trip op hebt zitten ben je al weer aan vakantie toe

Inderdaad is het een flinke kluif, alle 3 de trajecten zijn fors. Ik heb alleen de afgelopen 5 jaar gemerkt, bij het samenstellen van reizen op maat, dat er óók veel verschillende soorten reizigers zijn. Mijn eigen voorkeur moet ik soms terzijde leggen, ik neig naar langzaam reizen en intensief een regio leren kennen door er langer te verblijven. Maar niet iedereen heeft behoefte aan mijn advies, er zijn genoeg reizigers die heel Argentinië in 3 weken willen zien (waarschijnlijk met in het achterhoofd de gedachte “misschien kom ik er wel nooit meer terug”). Dus ieder zijn reisvoorkeuren en ritme.

Trouwens, het zou leuk zijn als NLangenhuyzen zelf een keer wil reageren op dit onderwerp…

Tja, dat is wel vaker het probleem hier.

Ach, andere bezoekers lezen dit ook en hebben er ook weer baat bij zullen we maar denken.

Overigens eens met het “doe rustig aan” advies, geef ik zelf ook over het algemeen aan klanten. Maar aan de andere kant vertrekken mijn vrouw en ik over 2,5 week naar Europa en doen dan “even” Rome, Berlijn, Budapest en London en vliegen tussendoor nog een paar keer naar NL. En dat alles in 5 weken gepropt :wink:

Hoi Allemaal,

excuses dat ik niet eerder heb gereageerd… ik heb denk ik de melding per ongeluk uitstaan, want was niet op de hoogte van jullie commentaar.

Allereerst ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Ik was ook wel bang voor het vele reizen, en daardoor is het inmiddels de volgende route geworden, incl een aantal vluchten:
[TABLE=“width: 463”]

Amsterdam - Buenos Aires
vlucht

Buenos Aires

Buenos Aires

Buenos Aires - El Calafate
vlucht

El Calafate - Los Glaciares - Moreno Glacier

El Calafate -Puerto Natales (2 uur)
Bus

Torres del Paine (2.5 ur enkel)
Bus

Puerto Natales - Punta Arenas (3u)
Bus

vlucht+bus

Valparaiso

Valparaiso

Valparaiso - Santiago (1,5 uur)
Bus

Santiago

Santiago - Mendoza
Bus

Mendoza
Auto

Mendoza – San Juan (170 km)
Auto

San Juan – Parque Nacional Talampaya - Villa Union (500 km)
Auto

Villa Union - Cafayate > Route 40 (500km)
Auto

Cafayate
Auto

Cafayate - Salta (190 km)
Auto

Salta - DAKAR
pp

Salta - Iguazu Falls
vlucht

Iguazu Falls

vlucht