Ik vertrek over een maand voor 6 weken naar NZ en zal daarna doorvliegen naar Australië. Ik vlieg op Auckland en wil 2 weken op het Noordereiland blijven en daarna 4 weken het zuidereiland rondtrekken. Heeft iemand een idee wat op het Zuidereiland een goede route is in dit tijdsbestek en van waaruit ik dan het beste door kan vliegen richting Australië, is Christchurch handig of toch een andere plaats? Ik hoor het graag!
Ik heb net met mijn man zo’n 5 weken rondgereisd op het noorder en zuider eiland. Wij hebben steeds auto’s gehuurd en dan in motels geslapen. We gaan binnenkort nog 1 week rondtouren en eindigen dan in Queenstown.
Wij zijn gestart in Auckland en toen naar boven gereden en uiteindelijk rond gereden. We zijn uiteindelijk geeindigd in Wellington. Daar wat rond gekeken toen de boot genomen van Wellington naar Picton, deze boottocht is zeer de moeite waard. Daar weer een auto opgepikt. In 1 week rondgetoerd van Picton naar Christchurch. Daar weer wat verblijven. We gaan daarna van Christchurch weer 1 week toeren naar Queenstown. Wij vliegen dan met Jetstar van Queenstown naar Auckland om vervolgens vanaf daar terug naar Sydney te vliegen.
Je kunt 1 verhaal op onze weblog hier over lezen.
Het ligt er aan of je met de auto hier rond gaat reizen of met openbaar vervoer. Maar ik ga er even van uit dat je met een auto rond zal reizen. In principe kun je in 4 weken het grootste gedeelte van het zuidereiland zien. Of je links of rechts om gaat maakt in principe niet uit, maar aangezien je naar Australië wilt doorvliegen, zul je de meeste mogelijkheden hebben vanaf Christchurch.
Een route die goed te doen is kan zijn (als je aankomt met de boot):
Picton
Nelson.
Motueka/Abel Tasman Park
Westport
Greymouth
Fox Glacier of Franz Josef Glacier
Mount Cook
Lake Tekapo/Pukaki
Queenstown
Te Anau/Milford Sound
Dunedin
Christchurch.
Het laatste gedeelte (Te Anau - Dunedin - Christchurch) is de afstand wel groot, maar hier kun je kijken wat je wel of niet wil doen. Heb je genoeg tijd dan kun je van Te Anau ook nog eerst richting Invercargill gaan en daarna richting Dunedin.
Vanuit Christchurch kun je gemakkelijk een dagtocht doen richting Kaikoura voor walvissen te bekijken. Ook een dagtocht richting Hanmer Springs is heel goed te doen.
Een andere rustige plek in de buurt van Christchurch is Akaroa. Hier kun je leuk wandelen (zie Banks Peninsula Track).
Christchurch is aan te raden. Zoek even op internet naar vluchten. Last minute is duurkoop in Nieuw-Zeeland, je kunt beter vroegtijdig boeken!
Ik ben eigenlijk van plan per ov te gaan reizen (tenzij ik daar andere mensen tegenkom en daarmee rond ga)… is een route zoals hierboven beschreven met ov ook goed te maken of wordt het dan een lastiger verhaal?
Het is mogelijk maar je bent al snel wat langer onderweg je hebt verschillend maatschappijen. Ik ken ze verder niet maar ik zie hier veel naked rond rijden. Je schijnt kaarten te kunnen kopen om op en af te stappen wanneer je wilt. Er zijn vast wel andere die nog andere maatschappijen kent.