NZ - planning kleine maand

Hi,

Van 4 Februari tot 28 februari 2017 zullen wij in NZ zijn, ons laatste deel van een grotere reis. We hebben nog niet echt een schema in gedachten, maar we willen wel merendeel van Zuider eiland doen.
We moeten sowieso terug naar Auckland, dus plannen we een vlucht van Christchurch naar Auckland op 26 of 27e. Auto of kampervan, nog te beslissen.

Als jullie al goede tips hebben voor een mooi schema (mag lichtjes “druk” zijn).

Bedankt !

Volgens mij is het Noordereiland ongeveer net zo mooi als het Zuidereiland. Je moet het Noordereiland niet zomaar even afraffelen. Weliswaar is het Noordereiland dichter bevolkt dan het Zuidereiland, maar het Noordereiland heeft ook zeer dun bevolkte streken, b.v. het oostelijk deel met veel ongerepte natuur.

Eén van de rondjes die je zou kunnen maken is: Gisborne - East Cape - Opotiki - Matawai - Gisborne. Om in Gisborne te komen ga je vanuit Rotorua via Murupara en Waikaremoana en Wairoa. Na het rondje Gisborne ga je richting Napier. Wat je voor Rotorua en na Napier doet, er zijn veel mogelijkheden.

Vergeet ook niet de Forgotten World Highway, weg nr 43, van Taumarunui naar Stratford. Maak dan een rondje rondom Mount Egmont, ook wel Mount Taranaki genaamd. Die berg is vergelijkbaar met de Fujijama in Japan. Dat zal geschikt zijn voor mooie foto’s en films.

Verder zou je dichter bij Auckland wat kunnen doen, o.m. naar Rangitoto Island, Waiheke Island en Devonport, vanaf een haven in Auckland te bereiken. Op de boot naar Waiheke Island kunnen volgens mij ook auto’s. Vanaf Oraplu Bay kan je met de boot verder naar Coromandel.

Auto of Camper is geheel afhankelijk van je kampeer ervaringen. Wij hebben voor de auto gekozen, omdat je daarmee makkelijker op landwegen e.d. komt.
Ook vonden wij de luxe van een normaal bed en sanitaire voorzieningen veel fijner.

Qua route ben ik het wel met Cor eens, de oostkant is mooi. Maar reken wel flink wat reistijd door de vaak lange bergwegen.

Op het Zuidereiland zou je een ronde kunnen rijden, maar ook kriskras, zigzaggend. Doe je het laatste, dan zie je ook meer van het verre binnenland.

Houd je van een gezellige plaats, dan zou je een aantal dagen voor Queenstown moeten kiezen. Bovendien is daar en in die omgeving veel te zien en te doen. Leuk zijn ook plaatsen als Picton, Kaikoura en Akaroa.

Op Otago Peninsula bij Dunedin kan je vanaf een uitkijkpunt albatrossen zien vliegen

Ten zuiden van het Zuidereiland ligt Stewart Island, te bereiken per boot vanaf Bluff bij Invercargill. Auto achterlaten. Na aankomst op Stewart Island kon ik met een treintje op wielen een orienteringsrit maken met wat stops. Fraaie vergezichten.Je kunt in 1 dag heen en terug, maar er zijn wel overnachtingsmogelijkheden.

We hebben in totaal 3,5 weken, dus we gaan wel een beetje moeten kiezen. Ik dacht 1,5 voor Noord, en dan 2 weken voor Zuid. We doen dus sowieso beide eilanden :wink:

Hieronder vinden jullie kaartje van wat we al in gedachten hadden. Zal misschien ook eens schema meer proberen op te zetten :slight_smile:

http://www.riceandfriesadventures.com/?p=522

Jawel hoor, allemaal eenheidsworst. Waarom ga je op het Noordereiland geen west-oost gerichte reis maken, dus van Cape Egmont naar de East Cape? Ik denk, dat dat minstens zo mooi is. Doe dat niet in 1 rechte lijn, maar doe dat al slingerend.

Op het Zuidereiland mis ik Akaroa, gemakkelijk vanuit Christchurch te bereiken. Stewart Island is ook de moeite waard.

Halo Koen,

Even een bedankje voor het delen van jullie reisblog. Je reiservaring en de hoogtepunten van jullie door China en Patagonië komt heel erg overeen met die van ons, alleen hadden wij bij de Fitz Roy hike helaas niet van die zonnige views :wink: Desalniettemin was het een geweldige dagwandeling.

We gaan jullie blog gebruiker ter inspiratie voor onze volgende reis :slight_smile:

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums