Route Noord-eiland

Het is nog lang niet zover maar de tickets zijn al binnen dus de voorpret is al volop aan de gang. Echter zijn er nog wel wat vraagtekens waar we best wat hulp bij kunnen gebruiken…

Volgend jaar juni zullen wij 20 dagen in Nieuw-Zeeland verblijven.
We beseffen ook wel dat de tijd beperkt is om alles te zien daarom hebben we bewust gekozen voor alleen Noord.

Zoals het er nu uit ziet gaan we de route maken per auto en overnachten onderweg in hotels, b&b’s of iets anders.

Het eerste idee ziet er zo uit, is dit haalbaar in die tijd en missen we niet een van de vele highlights?

aankomst Auckland (2 dagen)
Auckland - Cape Reinga
Cape Reinga - …
… - Coromandel
Coromandel - Tauranga
Tauranga - Rotorua (Waikato gloeiwormen)
Rotorua - Opotiki
Opotiki - Gisborne
Gisborne - Napier
Napier - …
… - Wellington
Wellington - Wanganui
Wanganui - Inglewood
Inglewood - Tongariro
Tongariro - Taupo
Taupo - Te Kuiti
Te Kuiti - Auckland

Van Auckland naar Cape Reinga is wel een heel groot stuk om in1 dag af te leggen. Zou dan misschien eerst naar Bay of Islands gaan en dan dat slapen en dolfijnen tour doen. Dan
Lekker op je gemak naar het noorden.
En als je van wandelen houd dan is de tongariro crossing zeker een aanrader.
Als je nog meer dingen wil weten laat maar weten!!

Bay of Islands staat genoteerd!
Weet je ook of het mogelijk is om vanaf Cape Reinga terug via de west-kant te gaan?

En zelf niet helemaal tot cape Reinga gereden. Maar weet wel dat de west kust daarvan alleen toegankelijk is volgens mij met een georganiseerde excursies. Er gaan dan van die bussen die over het strand heen rijden en dAar mag je niet met een huurauto op komen. Denk dat je dag wel op internet kan vinden.

Komt wel goed :wink:

Hey Zaan,

jammer dat je je moet beperken tot het noordereiland. Je hebt nu wel een goede reden om nog eens terug te keren naar NZ :wink:

Ik vind jou route wel heel druk. Elke dag toch een flinke rit en een andere slaapplek. Er schiet weinig tijd over om echt iets te zien, enkele voorbeelden:

• Je rekent 2 dagen voor Northland maar als je helemaal tot Cape Reinga wil gaan en onderweg nog de Kauri’s wil zien en Bay of Island reken je minstens 4 dagen.

• Coromandel verdient ook 2 nachten

• Opotiki - Gisborne via hwy 2 is vlakbij maar als je echt een stuk ongerept NZ wil zien raad ik je aan om de kustweg te volgen langs de East Cape. Werkelijk een prachtige route waar geen toerist komt.

• Zoals Amanda reeds zei is de Tongariro Corssing een absolute must. Dit samen met de rest van het magnifieke Tongariro NP vergt ook al snel 3 dagen.

• Als je wat wil rondkuieren in Rotorua en Wai-O-Tapu of Orakei Koraku wil bezoeken tel je ook best 2 nachten.

Hoewel de omgeving van Taranaki en de Forgotten World highway ook heel mooi zijn zou ik deze in jou geval skippen en hetvolgende doen:

• 2 nachten Auckland (acclimatiseren, Skytower)
  • 4 nachten Northland en onderweg naar Coromandel
  • 2 nachten Coromandel (Coromandel Town, Cathedral Cove, Hahei)
  • 2 nachten Rotorua
  • 1 overnachting ergens aan de East Cape
  • 2 overnachtingen onderweg naar Wellington (Martinborough?)
  • 2 nachten Wellington
  • 3 nachten Tongariro NP
  • 1 nacht onderweg naar Auckland (Taupo?)

Zo combineer je highlights met meer afgelegen gebieden en heb je wat meer tijd om NZ te beleven.

Veel plezier!

Bedankt voor de goede tips Frederik.

De kustweg was inderdaad al een optie in dit schema, maar mede omdat het niet erg druk is hadden we onze twijfels of er wel voldoende slaapgelegenheden waren…

Zoals het er nu naar uitziet moeten we dus keuzes maken…
Of naar Cape Reinga of naar Wellington??

Wat is wijs in juni, wat een lastig luxe probleem?!

Heb net eens op google gezocht en er zijn wel wat overnacht-opties in de buurt van de East Cape. Ik vond o.a. Waihou Homestay, Waikawa Bed & Breakfast, Hick’s Bay Motel en Lodge.

Ik begrijp nu niet helemaal waarom je moet kiezen tussen Cape Reinga en Wellington. In jou originele route leek het me best te kiezen tussen Taranaki en East Cape. Mijn voorstel was dan om Taranaki eruit te kieperen en meer tijd te nemen voor de rest… of ga je nog wat anders doen?

Ik ben topografisch nog niet zo goed thuis op het eiland, ik was in de veronderstelling dat dat op de weg naar Wellington was…

Ik zie nu dat het de west-kust is :smiley:

Een van de hoogtepunten van de reis heb ik vandaag weten te regelen.

Op 8 juni zouden wij eigenlijk uit Auckland willen vertrekken. Maar…

Laat er dan net, in Eden Park, een wedstrijd zijn van de All-Blacks tegen Frankrijk!?

Als je daar dan toch nog bent, pak je die gewoon even mee :biggrin:

Haha, dat is mooi combineren. Gaaf, staat je route inmiddels vast?

Met nog 2 dagen voor de eerste vlucht naar Taipei begint het toch wel te kriebelen…

Alle eerdere route ideeën hebben we overboord gegooid. We gaan in de basis uit van de route die Frederik in post 6 voorstelde en we zullen daar wel zien waar we ons het beste vermaken.

Zin in! :dope:

En alweer thuis… We hebben genoten van dit land van extremen en zeker het nodige geluk gehad.

Zo hebben we op weg naar Wellington de warme Desertroad genomen en onderweg nog even een ijsje gegeten, het was tenslotte +20 graden. Een dag later werd deze route afgesloten omdat er een halve meter sneeuw viel?!

De dag dat we uit Wellington vertrokken, omdat we het te stads vonden en het weer wat druilerig was, is hier 's avonds de meeste regen in tig jaar gevallen met alle problemen van dien…

Toen we met 12-15 graden aankwamen in Coromandel zeiden de locals dat we precies op tijd waren, gisteren stonden ze nog het ijs van de ruiten te krabben.

Ik ging op de bonnefooi naar Parakai voor een Skydive, op het moment van aankomst was het weer net opgeklaard en kon er weer gesprongen worden. Dus een privésprong vanuit de kleine Cesna :smiley:

De route;
http://i291.photobucket.com/albums/ll318/BansheeNL/Route_zps1d8bf0de.jpg

Het enige waar ik achteraf wel spijt van heb is de oostkust (Pacificcoast highway), deze route was anders dan ik mij had voorgesteld. Mede door de naam, want je rijd voor 90% door de bergen en ziet weinig van de kust…

Dat klinkt als veel geluk in diverse situaties, super! Gaaf dat je zo genoten hebt! Was de route zo goed gepland ook?

Achter af was ik blij dat we geen vast route schema hadden, maar slechts oriëntatiepunten.
Qua tijd was deze route redelijk te doen.

Je hebt ergens in deze rubriek een aantal overnachtingsgelegenheden in de omgeving van de East Cape genoemd. Kan je daar met een lijnbus c.q. touringcar komen vanuit Opotiki en/of Gisborne? Zo ja, welke? En gaan die bussen ook naar de East Cape zelf?

Zie voor bussen mijn vragen direct hierboven.

Waar ligt Taranaki en de Forgotten World Highway? Ik vind dat niet in de index van mijn Nieuw Zeeland kaartenboek.

Taranaki is de berg die in je kaartenboek van Nieuw Zeeland Mount Egmond staat. En tevens een deelstaat, maar de Forgotten Highway loopt van Stratford naar Taumarunui over highway 43.