Route voor Thailand. Iemand tips?

Hallo!
Na lang wikken en wegen ben ik er uit, ik ga in november naar Thailand toe! Er zijn zoveel mooie bestemmingen dus de keuze was lastig…
Wie kan mij op weg helpen met leuke tips voor een relaxte route?
Kom uiteraard aan in bkk en wil de laatste paar dagen gebruiken om bkk te ontdekken. Liefst zou ik ook even Laos aandoen om ff sfeer te proeven voor een eventuele volgende reis.
2 t/m 26 nov is de bedoeling, ga alleen en op de bonnefooi. Duiken is niet mijn ding btw.
Dag! :wereld:

Om goed antwoord te kunnen geven op je vraag, is het belangrijk om te weten “wat WEL jouw ding is”.

Ikzelf vind bijv. het leven langs de Mekong heel relaxed, en dan ben je meteen ook dichtbij Laos. Het nadeel voor sommigen van ons (maar tegelijkertijd het grootste pluspunt wat mij betreft) is dat er niets, maar dan ook niets gebeurt op zo’n dag dat je daar bent. Af en toe komt er een bootje voorbij en dat was het.

Dus graag even aangeven wat je wilt, cultuur, natuur, rust, strand en je wordt hier altijd wel geholpen. Shoppen doe je op het eind in BKK.

Dag Hans,

Voor de rest ben ik overal wel voor in, wil op m’n gemak wat plaatsen gaan verkennen, cultuur snuiven, lekker relaxen, biertjes drinken :wink: enzz…
Gewoon ff helemaal er tussen uit, héérlijk! Nu al zin in haha
Ben al in wat andere Aziatische landen geweest en de sfeer trekt mij enorm aan. Tsja en Thailand mag gewoon niet aan 't lijstje ontbreken vind ik!
Moet natuurlijk wel een keuze tussen 't zuiden en 't noorden maken…

Thnx!:dag:

Als je kiest voor Noord zou een route kunnen zijn:
Kachanaburi
Ayutthaya
(Phitsanulok)
Chiang Mai
(Fang)
Chiang Rai
vliegen naar BKK
Ko Chang of Ko Kut als afsluiting en
terug naar BKK

De plaatsen tussen haakjes evt. te gebruiken als tussenstop
als je niet te lang wilt reizen.
Tussen Ayutthaya en Chiang Mai kun je evt. de nachttrein nemen,
is gezellig, en je spaart een nacht in een guesthouse-hotel uit.

Noord en zuid is niet onmogelijk, je hebt redelijk wat tijd, maar dan zou je
bijv. tussen Chiang Mai en Krabi moeten vliegen, en van Krabi naar BKK weer de trein nemen, evt met Cha Am of Hua Hin als tussenstop.

Hoi Danny,

Als je Thailand en Laos echt in 3,5 week wilt combineren, zou je de volgende route kunnen overwegen:

Amsterdam-Bangkok
Bangkok-Ayutthaya (dagtrein)
Ayutthaya-Chiang Mai (nachttrein)
Chiang Mai-Luang Prabang (vlucht Bangkok Airways)
Luang Prabang-Vang Vieng
Vang Vieng-Vientiane
Vientiane-Udon Thani (over land)-Bangkok (AirAsia of NokAir)
Bangkok-Krabi (Air Asia)
Krabi-Bangkok
Bangkok-Amsterdam

Van Vientiane kan je evt ook terugvliegen naar Bangkok, maar dan ben je gebonden aan Thai Airways of Lao Airlines en deze maatschappijen zijn niet zo goedkoop vergeleken met de lowcost-maatschappijen AirAsia en NokAir.

Dit is te doen in 3,5 week, maar als je nog nooit in Thailand geweest bent, zou ik je aanraden om gewoon 3,5 week in Thailand te blijven, zodat je op je gemak dit prachtige land kan verkennen. Je kan dan altijd nog een keer terugkomen om Laos op je gemak te bezichtigen.

Grt.

Dave

Overigens is er geen treinverbinding tussen Krabi en Bangkok…

Dus in Thailand blijven ipv. combineren met Laos is wel aan te raden dus?
Route’s zien er verder goed uit, krijg er al helemaal zin an!
Zijn jullie wel eens in november geweest??
:chin:

November is mijn favoriete reismaand, over het algemeen is het in die maand het beste uit te houden voor iemand die slecht tegen warmte kan.

Als je het noorden doet, een trui of ander warm kledingstuk meenemen, jas laat ik altijd op Schiphol door de op- en afhalers meenemen.

Ik reis relaxed, max een uurtje of drie-vier per dag, dus ik doe meestal veel plekken aan. Op mijn manier red je noord en zuid niet. Ik ben weleens in Chiang Rai begonnen (doorvliegen vanuit BKK), heb vervolgens Mae Sai, Nan, Phrae, Phitsanulok, Phichit, Ayutthaya gedaan om uiteraard weer in BKK te eindigen. In Mae Sai en Nan huurde ik een brommer om de omgeving te verkennen.
Ook ben ik weleens in Nong Khai begonnen, en heb toen Sangkhom, Chiang Khan, Loei, Phitsanulok gedaan, vanuit Philok terug gevlogen naar BKK.
Toen huurde ik in Nong Khai en Chiang Khan een brommer.
Op de brommer heb je de leukste ontmoetingen en zie je het echte Thailand.

Idd Dave, vanuit Krabi eerst een stukje met de bus naar Surat Thani, en daar op de trein naar BKK.

'T hoeft van mij niet bloedheet te zijn maar korte broek/slippers is wel mijn ideale outfit.
Zuiden is dus warmer in nov., nou dan weet ik mijn richting al! :wink:
Hans wat is jou favo richting? Vaak geweest al dus??
Brommertje huren lijkt me ook wel lachen ja. Ben zelf niet 't type om elke dag te gaan reizen, 2-3 dagen blijven hangen en wat rond kijken vind ik wel leuk.
November is voor mij ideaal omdat ik langer vakantie kan krijgen dan in hoogseizoen en 't hier kut weer is :slight_smile:
Prijzen van de vliegtickets zijn ook errug gunstig zeg, met dat betreft is de crisis wel ok!

Hee Danny,

Zoals jij reist, reis ik ook, ik blijf altijd wel een paar dagen om de sfeer van de stad op te snuiven.

Mijn favo reis is met de trein en bus van BKK naar Phuket of Krabi.
Er liggen veel plaatsen op de route die totaal niet toeristisch zijn, en daar houd ik van.

Phetburi, Prachuap Khiri Khan en Bang Saphan Yai zijn favorieten.
In Bang Saphan Yai heb ik toen een brommer gehuurd. Prachuap is ook geschikt om een brommer te huren.

Phuket en Krabi, daar heb ik al meer over gehoord ja. Dat ligt in 't Zuiden he?
Moet wel eerlijk zeggen dat ik liever vlieg dan lange treinritten maak. Vind dat toch
beetje zonde van de tijd, een keertje is natuurlijk wel leuk.
Ga van de week ff een reisgids halen, LP is goed te doen?

Lonely Planet is de beste, kijk wel effe op de website dat je de laatste hebt.

Sowieso moet je een keer de trein nemen, 3e klas is het leukste, zit je tussen de Thai in, zie je bijv. een vrouwtje wat haar (levende) kip van de markt mee heeft genomen, en allerlei verkopertjes die langs komen met hapjes.

Phuket en Krabi zijn prachtig, maar aangezien jij ervaring met Azie hebt, schrik je denk ik wel van de aantallen toeristen die daar uit hangen, en dan ben jij er in november, als het nog geen echt hoogseizoen is.

Sluit me hier helemaal bij aan…ik ben ook iemand die vrij slecht tegen de warmte kan en bij wie de zweetdruppels al snel over het hoofd lopen…
Op het moment valt het gelukkig nog enigszins mee met de hitte…gister in Bangkok en vandaag in Luang Prabang veel bewolking, dat scheelt gelukkig al…en momenteel een prima hotelkamer met goede airco (en gratis wifi :slight_smile: )
Volgende week bij de schoonfamilie in de Isan zal het wel weer zweetheet zijn…en geen airco :frowning:

Vorig jaar in Vietnam en Cambodja geweest, ook daar errug veel toeristen. Ik irriteer me er niet echt aan hoor btw. 'T wordt ook de eerste keer alleen dus een beetje toeristisch mag dan wel :wink: Maar in Thailand is 't dus 't zelfde?!
Op zich is er niks mis met de trein, maar als er een keuze is ga ik liever vliegen. Ik bedoel dan die hele lange ritten van meer dan 12 uur, doe geen oog dicht! 'T hoeft van mij ook niet allemaal op de goedkoopste manier, ben geen echte backpacker, meer een flashpacker! term stond in de LP :nod:
Had wat foto’s van Krabi en Phuket opgezocht, ziet er mooi uit!
Tickets worden ook steeds goedkoper, kan nu met Swiss al voor 575 in nov! Vind alleen de tijden van China Air beter…kom liever s’ochtends aan.
:wereld:

De enige plek die je qua toeristen enigszins met Krabi en Phuket kunt vergelijken is Sihanoukville. Verdubbel dan in gedachten het aantal toeristen.

Ik ben zelfs stadsbussen in PKT tegengekomen met meer farangs dan Thai erin.
Dat is voor mij echt de limit.
In Phnom Penh zag ik niet zoveel toeristen.

Aaaaaahhhh, ik ben dus een flashpacker ! Wist niet dat daar ook een naampje voor was…!
Wat hotels betreft verbleef ik vroeger ook wel eens in vage guesthouses waar de kakkerlakken door de kamer renden, maar de laatste jaren toch altijd wel in middenklasse hotels. Echte luxe hoeft voor mij niet, maar een ruime, schone kamer met tv (tsja, Thaise vriendin he die alle soaps wil zien :slight_smile: ) vind ik toch wel errug prettig. Bij de familie in Udon is het altijd back to basic, vandaar dat ik de rest v/d vakantie iets meer luxe wel op prijs stel…
Ook wij nemen vaak binnen Thailand het vliegtuig, omdat we toch zo veel mogelijk willen doen en op deze manier weinig tijd verliezen, en ach, met die lowcosters zoals AirAsia en NokAir kan je voor een leuk prijsje vliegen…

Krabi/Ao Nang is, zoals Hans zegt, wel de moeite waard. Prachtige stranden/eilandjes in de omgeving, vooral Railay Beach vond ik super !!!

Flashpacking
Flashpacking is a neologism used to refer to affluent backpacker. Whereas backpacking is traditionally associated with budget travel and destinations that are relatively cheap, flashpacking has an association of more disposable income while traveling and has been defined simply as backpacking with a bigger budget.

Aldus Wikipedia! :wink:

Haha, grappig, weet ik dat ook weer !

Het eerste wat ik doe als ik weer bij de schoonfamilie ben in de Isaan is snel naar de lokale BCC, om het zomaar te noemen, om weer een aantal ventilators aan te schaffen en indien nodig verlengsnoeren en overal waar ik zit, lig of sta te genieten van een beetje wind en niet te vergeten BEER CHANG. Nog 2 maandje’s :vak01:. 100% Flashpacker >>>.

Beer Chang…hmmzz intressant! :wink: Hebben wij flashpackers toch ook mooi weer gemeen! Maar je sleept die ventilatoren echt overal naar mee?? haha