Hoi, Wij willen graag met zijn tweeen een rondreis maken door Indonesië, we hebben hier 6 weken de tijd voor! Dit is erg kort maar we kunnen niet langer :(. We landen in Jakarta, en willen graag zo veel mogelijk eilanden van Indonesië zien. En we moeten absoluut langs Sulawesi en willen de laatste dagen in Bali door brengen voordat we weer terug naar NL vliegen.
Heb jij misschien leuke tips voor ons, een leuke route misschien, of dingen die we echt niet mogen missen??? Laat het ons graag snel weten!!
Alvast bedankt.
Groetjes Perla en Iris
Wil je zoveel mogelijk eilanden van Indonesie bezocht hebben, of wil je ze ook echt ZIEN? Dingen bezichtigen kost tijd
Wat je zou kunnen doen is eerst over Java van Jakarta naar Surabaya reizen. Jakarta - Bandung - Yogya - Surabaya zou dan een logische rit zijn, met een bezoek aan de Bromo vanuit Surabaya en een bezoek aan Prambanan en Borobudur vanuit Yogya. Minder dan 2 weken zou ik niet voor deze route uittrekken, want reisdagen zijn lang. Ik zou zelfs een paar extra stops inlassen, bv bij Malang en Pangadaran.
Vanuit Surabaya kun je naar Makasar, Z-Sulawesi vliegen. Gedurende een rondreis van ongeveer een week kun je een indruk krijgen van het zuidelijke deel van het eiland, incl de Toraja cultuur.
Vliegen naar Lombok (via Bali), mss een beetje relaxen op de Gili eilanden, de Rinjani vulkaan bekijken en dan per boot/vliegtuig naar Bali waar je de laatste dagen verblijft.
Een ambitieuzer (en durrder) plan is om van Sulawesi naar Flores te vliegen en daar de varanen te spotten. Je kan (als je goed plant) met Perama per boot terug naar Lombok, en op dit manier krijg je ook een beetje een indruk van Nusa Tengara. Ff Lombok en dan terug naar Bali…
Succes!
Als je alleen de highlights wil zien zal het wel lukken om de grotere eilanden in sneltreinvaart te doen.Sumatra-Java-Bali-Sulawesi .
Jammer dat je een verkeerde vertrekpunt neemt.Jakarta ligt al bijna halverwege van Indonesia.
Ik zou beginnen vanaf Medan (Aceh kan even vergeten) , komende vanuit Kuala Lumpur of Singapura.
Van Medan e.o - Noord Sumatara ga je naar het oostelijke deel reizen , ga je zakken naar Padang . Je kan gewoon de bekende route nemen die door travelburo’ s wordt aangeboden.
Je kan de openbaar vervoer nemen , bus of een auto huren .
Dan heb je een deel van Noord Sumatra en West Sumatra gezien . Van Padang ga je verder zakken naar Jakarta .
Je kan overland doen (bus-huurauto) , rechtstreeks 30 uren (zegt men) en met de pont oversteken naar Jakarta .Ik zou niet doen , het kan vermoeiend zijn en je hebt nog een paar duizend km te doen .
Of je kan met de vliegtuig gaan , sneller , kost minder tijd , en net even duur als je met een huurauto gaat.
Vanaf Jakarta kan je met de travelauto / trein naar Bandung reizen en verder naar Midden Java(Yogyakarta e.o) .
Je moet gewoon de al afgebakende route volgen.Hoeft je de wiel niet meer uit te vinden.
Na Yogya (Borobudur, en andere tempels , kraton etc) ga je naar Surabaya. Met de trein-bus en travelauto .
Vandaaruit ga je naar Sulawesi met de plane ( daar weet ik niks van ) en daarna terugvliegen naar Bali .Waar je een paar dagen kan uitrusten.Vergeet ook niet Lombok te nemen , kan je ook binnen 2 dagen de highlights bekijken.
Bij de grote steden kan je 2 nachten verblijven .
Een reis met travelauto is n.m.m een goede alternatief van een eigen huurauto met chauffeur. Nadeel dat je volgens schema moet rijden en je kan niet zeggen ik wil even stoppen om foto’ s te maken of even ergens koffie drinken of uitrusten.
Jenny,
kun je wel gewoon uitstappen op de route van Jakarta naar Surabaya ? Dus bijv. uitstappen in Yogya en dan later weer opstappen naar Surabaya o.i.d. ? Is je kaartje voor het gehele traject geldig of voor elke plaats als je tussendoor uitstapt ?
Groetjes, Indesco
De snelste route per trein vanuit Jakarta naar Surabaya gaat via de noordkust, maar dit is niet de meest interessante route voor reizigers. Ik zou idd via Bandung en Yogya reizen.
Ik ben al een tijdje niet meer met de trein geweest in Indonesie (alleen met bussen), dus ik weet niet meer of je een kaartje reserveert voor een bepaalde trein (dus alleen die trein), of voor een dag (zoals in Nederland). Dat zou ik even navragen op het station dus!
Wanneer je echter de trein uitstapt en pas een paar dagen later verder gaat, dan heb je een nieuw kaartje nodig.
Toevallig net thuisgekomen met de “Sancaka” Surabaya - Yogya 75.000 Rp (bisnis, ik reis altijd bisnis want daar mag je roken, ik houd ook niet zo van eksekutips plus dat het vaak zo koud is dat het wel een kulkas lijkt)
Voor de eksekutip treinen (1ste klas) betaal je altijd van het begin tot het eindpunt. Voor de gemengde treinen eksekutip & bisnis (1ste & 2e klas) gelden vaak andere tarieven voor de verschillende stations. Dit is voor Surabaya nauwelijks van toepassing want iis een eindstation. Als je naar Yogya via Bandung reist dan moet je eerst naar Bandung en daarna een trein naar Yogya nemen, de kans is groot dat dit niet op dezelfde dag lukt, of je moet lang van tevoren boeken. De route Jakarta - Bandung is, uitgezonderd het eerste stuk naar Karawang, adembenemend. De reguliere expresetreinen naar Yogya rijden via Cirebon - Purwokerto. Vanaf Yogya kan je vliegen naar Surabaya, de treinroute is volkomen oninteressant, of je moet gek van sawa’s en suikerrietvelden zijn, de route is bijna helemaal vlak, zoiets als van Amsterdam naar Den Helder, 5,5 uur treinen met de Sancaka, vliegen 50 minuten. Kaartjes kan je tot 30 dagen van tevoren reserveren op stations of bij agenten.
De trein Jakarta - Surabaya is niet interessant voor toeristen, kan je beter vliegen.
Hier de site van de PT Kereta Api (Indonesische Spoorwegen)
Sorry meneer, volgens mij schort er het e.e.a. aan de geografische kennis van uw eigen land. Jakarta ligt misschien op een kwart afstand in Indonesie hemelsbreed vanuit het westen gerekend. Maar ja u als Javaanse knuffelkakkerlak heeft natuurlijk altijd gelijk, want daar geboren. Gaat men er tegenin dan wordt men met woorden gekrist, ongelijk hebben is er op Java namelijk niet bij.
Heeft U wel eens een kaart van Indonesië gezien? Dan zal u een land zo groot zien dat het tussen London en de Oeral op de kaart van Europa past. Ach als je alleen op Java en Bali komt, heb je die kennis niet nodig. Alles wat verder dan Den Pasar ligt zijn immers wingewesten ter meerdere glorie van de "elit"te Jakarta. U weet wel de kelompok waar u zo gaarne bij wil behoren.
Even ter verduidelijking:
Sabang de meest westelijke stad in Indonesie ligt op Lengtegraad: 95.2800000
Merauke de meest oostelijke stad ligt op Lengtegraad: 140.3945010
Jakarta de stad die u zo “goed” kent ligt op Lengtegraad: 106.8451720
"Dari Sabang sampai Merauke
Menjajah pulau-pulau
Sambung memnyambung menjadi satu
Itulah Indonesia
Indonesia tanah airku
Aku berjanji padamu
Menjunjung tanah airku
Tanah airku Indonesia