Route Thailand en Cambodja 4 weken december

Hoi iedereen!

Mijn naam is Sanne en ik ben 24 jaar jong.
Midden december reis ik met mijn vriend voor vier weken naar Thailand en Cambodja. Het is onze eerste grote reis :slight_smile:
Wie heeft ervaring met een route door deze landen?
We zouden graag noord thailand zien en toch ook enkele eilanden in het zuiden en cambodja. Is dit haalbaar? Want we willen niet te hard rushen.
Beginnen en eindigen doen we in bangkok. Een specifieke route heb ik nog niet in gedachte.
We willen een leuke reis met zowel cultuur en activiteiten als lekker luieren op het strand met een lekker drankje erbij. Lekker eten, gezellig iets drinken, … the usual waarschijnlijk :wink:
enkele plaatsen die we willen zien:

• chiang mai
  • pai
  • krabi
  • koh chang
  • koh tao ( om te leren duiken maar ik hoorde dat het die periode in koh tao geen ideaal duikweer zou zijn)
  • siem reap
  • angkor what

Nu las ik ook op verschillende forums dat december de piekmaand is in deze landen. Is dit te doen? Zijn er specifieke plekken die we beter mijden? En qua kosten ? Is alles die periode zoveel duurder?
Moeten we echt alles van tevoren vastleggen qua accomodatie en eventuele treinen/vluchten?

Sorry voor de overload aan vragen maar het is waarschijnlijk duidelijk dat we nog groentjes zijn :slight_smile:

Dankjewel!

Hoi Sannevan,

Een paar jaar geleden ben ik drie weken naar Thailand en Cambodja geweest. De route en hoe je van stad naar stad komt, kun je op mijn website vinden.
Qua route kun je misschien het volgende aanhouden:

Bangkok - Chiang Mai - Pai - vliegen naar Siem Reap (vanuit Chiang Mai) - Battambang - Bangkok - Koh Samui - Koh Tao - Krabi - Terug vliegen naar Bangkok voor terugvlucht.

Angkor Wat ligt bij Siem reap, dus vanuit Siem reap kun je een uitstapje maken naar de tempels. Koh Chang zou je eventueel na Battambang of siem reap kunnen doen… maar het ligt een beetje uit de route als je ook nog naar het zuiden wilt gaan. Daarnaast is Koh Chang ook niet zo spectaculair (vond ik).

Thailand is een goedkoop land, maar in het hoogseizoen betaal je iets meer voor een hotelkamer bijvoorbeeld of een taxi ritje. Voor onze begrippen is het nog steeds goedkoop allemaal, en je kunt altijd over de prijzen onderhandelen.

Je kan ze kiezen of je alles al wilt vastleggen of niet. Hotels en vervoer kun je daar regelen, maar je bent dan wel tijd kwijt om alles te regelen. Als je efficient met je tijd wilt omgaan kun je het beste dingen al van te voren boeken. Je bent dan wel minder vrij natuurlijk, daarom is het belangrijk om veel te lezen over de verschillende steden en wat je overal kan doen. Via booking.com kun je goedkope guesthouses en hotels vinden (die je meestal ook nog kan annuleren tot een paar dagen voor je reis). Bij korte vakanties (tot vier weken) boek ik wel zoveel mogelijk van te voren.

Groetjes,
Evy

Hee Sanne,

15 december begint de piektijd. Nu maakt dat qua prijs niet zoveel uit, beschikbaarheid is vaak een groter probleem.
Dit kun je vrij makkelijk ondervangen door een Lonely Planet-gids mee te nemen, en zodra je weet dat bijv. morgen verder trekt, te bellen
met de accomodatie van je keuze in de volgende stad. Vrijheid, blijheid, daar ben ik altijd voor.

Je vraagt of je bestemmingen moet mijden, dat moet je niet doen. Al moet ik er wel bij zeggen dat je eigenlijk een keuze zou moeten maken,
om je vrijheid te kunnen behouden, en niet steeds van hot naar her te moeten reizen:
Of Angkor Wat en hoek Koh Chang
Of Krabi en Ko Tao en/of ander eiland in het zuiden.

Vanaf de Cambodjaanse grens kun je een taxi nemen voor ong. 2500 baht naar Koh Chang. Je wordt dan afgezet op de pier, waarna je de veerboot neemt.
Wellicht is het ook mogelijk om een tour te boeken vanuit Siem Reap, maar het is te lang geleden dat ik daar was.
Op Koh Chang kun je ook een PADI halen, dus daarvoor zou je niet naar Ko Tao hoeven. Dat scheelt weer een hoop heen-en-weer gereis.
Voordeel van de hoek Ko Chang is dat er ook nog relatief onontdekte eilanden in de buurt liggen. het zijn er zeven.

Op Phuket kun je een PADI halen, maar het verblijf is daar prijzig, maar dat geldt ook voor Krabi. Ook weer een reden om geen 400 km te reizen
om naar Ko Tao te gaan.

Voor jonge mensen is Pai geweldig, ik ben 50, maar kon me er moeiteloos een week vermaken. Dat is ook de reden waarom ik
je aanraad een keuze te maken: Maak je die niet, dan MOET je misschien al na twee dagen weg.

Voorbeeldroute 1: Bangkok-Chiang Mai (Nachttrein) Pai-(vliegtuig CM-SR)Siem Reap- Koh Chang- ander eiland in de hoek van Ko Chang- Bangkok
Voorbeeldroute 2: Bangkok-Chiang Mai (Nachttrein) Pai-(Vliegtuig CM-SR)Siem Reap- Krabi (vliegtuig)- ander eiland- Bangkok (vliegtuig)

Hans.