Route Noord-Zuid 28-30 dagen

Hallo,

Ik ben onze reis aan het plannen voor NZ. We willen daar ongeveer 28-30 dagen voor uit trekken (en we willen nog een tussenstop van 2-3 dagen in Hong Kong houden). We gaan het liefst de natuur in (75%) en zo nu en dan eens een kort uitstapje maken in een stad (25%).

We willen ongeveer een weekje voor Kerstmis '12 vertrekken en hebben een voorkeur voor auto huren en hostels boven de camper. Als echter blijkt dat de camper gunstiger is, dan vinden we dat echter geen probleem.

Na wat zoeken en puzzelen komen we tot het volgende. Mijn vragen aan jullie:
[ul]
[li]Is dit haalbaar? Gaan we niet te snel door een plaats heen?
[/li][li]Missen we geen populaire bestemmingen op onze route?
[/li][li]Zitten er plaatsen tussen die minder interessant zijn en die we beter kunnen ruilen tegen een ander?
[/li][li]Is de route logisch? Is Kaikoura misschien niet beter in te plannen?
[/li][/ul]

We staan nu op 28 dagen, maar er is nog ruimte voor 2 extra

Start dag_____________Eind dag____________Dagbesteding

1 Amsterdam____________Hong Kong___________“The Peak + peaktram, The Escalator + SOHO, Lan Kwai Fung, Stanley Market, Star Ferrie, Po Lin Monastry, Repulse Bay”
2 Hong Kong____________Hong Kong
3 Hong Kong____________Hong Kong
4 Hong Kong____________Auckland____________“Underwater World, Mount Eden, Parnell Street, Kingsland, Muriwai Beach, Skytower, Shakespeare Brewery + Beach Life, Hauraki Gulf”
5 Auckland_____________Auckland
6 Auckland_____________Coromandel__________Snorkelen, Hot water Beach, warmwaterbronnen, treinrit, Peninsula
7 Coromandel___________Coromandel
8 Coromandel___________Rotorua_____________Maori’s, geisers, bronnen, kiwi’s
9 Rotorua______________Rotorua
10 Rotorua_____________Taupo______________“Tongariro NP, Tongariro Crossing, Lake Taupo, Forellen, zeilschip, prawnfarm, Hellsgate: Waimangu, Volcanic Valley, Wairakei Thermal Valley, mountainbike, Maori’s, Tocht van Roborua, Waka, Urewera NP”
11 Taupo______________Taupo
12 Taupo______________Napier______________“Fraaiste Art Deco stad, Art Deco Walk, Cape Kidnappers, Havelock North, BlackBorn/Craggyrager, Hawke Bay, fietsen langs wijngaarden”
13 Napier______________Napier
14 Napier______________Wellington
15 Wellington___________Nelson______________“Malborough Sounds, walvissen, hiken, Captain Cook Trail, Pancake Rocks, Coastal Track, Per Kayak park verkennen”
16 Nelson______________Nelson
17 Nelson______________Nelson
18 Nelson______________Abel Tasman NP______Subtropische wouden, stranden
19 Abel Tasman NP______Abel Tasman NP______
20 Abel Tasman NP______Greymouth___________Point Elizabeth Track, oude verlaten goudmijnen
21 Greymouth___________Fox Glacier__________Franz Josef Glacier, Fox Glacier (Westland NP), gletsjerwandeling
22 Fox Glacier___________Fox Glacier
23 Fox Glacier___________Te Anau____________Milford Sound, bergen, watervallen, meren, fjorden, The Chasm, Keplertrack
24 Te Anau_____________Te Anau
25 Te Anau_____________Queenstown_________Kroegen, Absolut Ice-bar, bungeejumpen, wildwatervaren, jetboaten, paragliding, mountainbiken, LOTR tour
26 Queenstown__________Dunedin
27 Dunedin_____________Timaru______________Tunnel Beach
28 Timaru______________Akaroa
29 Akaroa______________Christchurch_________Kaikoura
30 Christchurch_________Christchurch
31 Auckland____________Hong Kong
32 Hong Kong___________Amsterdam

Hey Stuif,

let erop dat het dan in NZ hoogseizoen is. Wij reisden dan met een kleine campervan en hadden nooit problemen om plaats te vinden. Ik weet echter niet hoe het dan met hostels zit.

Ik heb ook al met auto-hostel NZ bezocht in april en vond dit toen ideaal. In de zomer echter is een campervan wel mijn favoriete vervoersmiddel. Biertje aan de camper, BBQ-tje aan. De campings zijn trouwens super goed uitgerust.

Wij hadden het geluk om bijna 3 maanden in NZ rond te toeren maar 30 dagen (jou 28 + die 2 extra) is ook al een heel mooie periode. Daarom zou ik niet te strak van dag tot dag plannen en gewoon ter plekke kijken. Enkele persoonlijke opmerkingen en tips bij jou route:

• op Coromandel vind je lang de Tapu-Coroglen Rd ook enkele grote Kauri bomen.

• de wandeling naar Cathedral Cove is prachtig, overnacht in Hahei en vertrek voor zonsopgang.

• onderweg naar Rotorua heb je nog de wondermooie Karangahake Gorge en als van de Lord of the Rings films houdt kan je Hobbiton bezoeken in Matamata. Iets verder nog een mooie wandeling Te Waihou walkway.

• Ik zou de verre omweg naar Napier skippen en meer tijd spenderen in Tongariro NP. De Tongariro Crossing is een absolute must maar duurt een hele dag. De 2de dag kan je uitrusten door eens rond de vulkanen te rijden. Goede hostel in Whakapapa.

• bezoek in Wellington beslist het Te Papa museum. Heel interessant en gratis. Wellington op zich is ook wel leuk voor een paar uurtjes. Mooi uitzicht op Mount Victoria.

• Je spendeert wel heel veel tijd in Nelson, misschien familie of zo? In Nelson op zich is niet veel te zien. Het Abel Tasman NP iets verderop is wel enkele dagen waard. Een aanrader is de 2-daagse trip Tonga Island Paddle and Hike. Je slaapt dan op een hostelboot (www.aquapackers.co.nz) in Anchorage Bay…subliem.

• Na de West Coast ga je vanuit Fox in één trek naar Te Anau om daarna weer terug te keren naar Queenstown. Je doet best eerst Queenstown. Tips: Cardrona Pass tussen Wanaka en Queenstown, Shotover Jet, Bungee uiteraard. De weg naar Glenorchy is fenomenaal.

• Milford Sound is een must.

• Doubtful Sound is wat omslachtiger, duurder maar je bent er helemaal alleen. Eén van mijn hoogtepunten van NZ.

• Na Fiordland NP zou ik via Lindis Pass naar Mt. Cook NP gaan i.p.v. Dunedin. Koop bij de Salmon Farm net voor Twizel een flink stuk zalm voor de BBQ-with-a-view bij Glentanner Park. Stop aan Peter’s Lookout. De Hooker Valley Track is prachtig.

Veel plezier.

Aahh wat een heerlijk land! Wij waren er ook in het hoogseizoen en kampeerden ook veel. Ook sliepen we af en toe in hostels en die boekten we wel vooraf. Vooral de tweepersoonskamers zaten heel vaak vol.
Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben, dit zijn onze artikelen over NZ: NieuwZeeland - Backpackgek

Geniet!

Ik zou zeker naar Mt Cook gaan. Mijn beste NZ belevenis, mss ook door het weer. Ik kon van de kop van Lake Pukaki Mt Cook zien. Je kan er met een klein vliegtuigje door de bergen vliegen met een gletsjer landing. En een toer op het gletsjermeer waarbij je uitleg krijgt van de verschillende ijsbergen is ook zeer de moeite waard.

Hoi Stuif!

Wij hebben nagenoeg dezelfde route gedaan. Super land! Wij hadden wel 6 weken, maar dat was wel onderdeel van 9 maanden reizen, waardoor we wel een lager tempo hadden dan de meeste reizigers. :slight_smile: Ik denk wel dat je flink door moet reizen om dit rondje in 4 weken te doen. Maar het is wel haalbaar hoor!

Enkele tips voor je route:

• Al genoemd hierboven: overweeg of je op het Noorder-eiland Napier wilt bezoeken. Ik denk als je deze overslaat, je meer tijd hebt voor Zuidereiland.
  • De dag dat je vanuit Fox naar Te Anau rijdt, is super veel te zien, oa Haast Pass. Ik zou eerder vanuit Fox naar Wanaka en Queenstown gaan en daarna Te Anau.
  • Waarom ga je van Queenstown naar Dunedin? Wij zijn er wel geweest, maar je moet er dan wel 1 of 2 dagen blijven, zou ik doen. En als je die tijd niet hebt, dan zou ik gewoon van Queenstown direct naar Christchurch rijden. Dan win je 1 dag. Ik zou eerder Mt Cooke doen dan Dunedin.
  • Al genoemd hierboven: Nelson is vrij lang denk ik. Wij zijn er gewoon doorgereden, niet super (onze mening).
  • waarom overnachting in Greymouth? Deze zou ik skippen. Wel stoppen wat je wilt zien/lopen, maar zou daarna doorrijden naar Fox, zodat je 1 dag wint als het ware (6-7 uur rijden of zo, dus vroeg opstaan).
  • Queenstown blijf je maar 1 nacht. Dat is wel kort als je die dingen allemaal wilt doen. Zeker als je vanuit Te Anau komt en volgende dag naar Dunedin wilt rijden. Een zeer leuke dag is bijv ook om Queenstown naar Glenorchy te rijden en eventueel verder te gaan. Zo super mooi uitzicht.
  • Mt Cooke is zo super! Samen met Lake Pukaki en Lake Tekapo. Deze route zou je kunnen doen: Vanuit Te Anau naar Queenstown dan Mt Cooke en dan naar Christchurch. Indien je wat langer in CHristchurch bent, is Akaroa ook super om af te sluiten.

Onze route kun je vinden op: http://deefennoortje.shareyourstory.nl/

Tip: Neem je tomtom mee, of huur er daar eentje. Is zo super makkelijk, daar win je ook tijd mee als je reist. Je kunt ook alternatieve routes uitzoeken, etc… en geen ruzie onderling. :slight_smile:

Veel reisplezier!