Route Noord Argentinië, tips?

Hola!

Vanaf half oktober gaan we (slechts) 3 weken rondreizen door het noorden van Argentinië en we hebben er zin in! Behalve de vlucht is nog niets vastgelegd dus alle mogelijkheden staan nog open.

We hebben inmiddels een voorlopige route uitgestippeld:

  1. Buenos Aires
  2. Buenos Aires
  3. Vlucht Salta
  4. Tilcara (auto ophalen Salinas Grandes)
  5. Tilcara (quebrada de Humahuaca)
  6. Salta (San Lorenzo)
  7. Salta (San Lorenzo)
  8. Cachi (Los Cardones)
  9. Molinos
  10. Cafayate
  11. Cafayate
  12. Belén (?) via ruta 40 (cuesta de Miranda) ***
  13. Villa Union
  14. Villa Union (Talampaya / Ischigualasto)
  15. Maipú
  16. Maipú
  17. Mendoza (inleveren auto)
  18. Vlucht Buenos Aires
  19. Buenos Aires
  20. Vlucht AMS

*** Door verschillende reisorganisaties wordt de rit Cafayate – Villa Union in 1 dag afgelegd. Hoewel wij wel gewend zijn lange afstanden te rijden lijkt me dit nogal overmoedig, zeker als je de binnenwegen wilt pakken. Vandaar het idee om een overnachting tussen te voegen. Maar is Belén daar de juiste plaats voor? Zijn er andere / leukere plaatsen? Iemand een goede tip voor een hotel of B&B?

Alle tips (Hotels/B&B’s/routes/ do’s en don’ts) zijn uiteraard welkom!

En de vraag aan de experts: is dit haalbaar, hebben jullie nog aanvullende tips? Zijn er dingen die we beter kunnen aanpassen?

Alvast bedankt !

Mooi reisschema hoor! Maar het is inderdaad een mijl op zeven om in 1 ruk van Cafayate naar Villa Union te rijden. Je kan onderweg overnachten in Catamarca, dat ligt zo´n beetje halverwege en is een leuk (maar niet toerisich) stadje. Zelf 2x overnacht, maar het hotel zou ik niet meer weten. www.tripadvisor.com is your friend :slight_smile:

Ook leuk dat jullie naar de Valle de la Luna en Talampaya gaan, zó de moeite van een bezoek waard! Hou wel rekening met flinke drop-off kosten trouwens, als jullie de auto in Mendoza willen inleveren.

Tips voor overnachtingen die je niet mag missen natuurlijk: www.lacasahernandez.com.ar in San Lorenzo (bij Salta) en www.caviereswines.com in Maipu.

Verder hebben wij vaak klanten in Purmamarca (ipv Tilcara): www.hosteriadelamauta.com, in Cachi: www.elcortijohotel.com en in Cafayate: www.cafayatewineresort.com. Zijn wel de wat betere/duurdere onderkomens overigens.

Thanks voor de snelle reactie!

Het lijkt mij ook een te grote afstand hoor, vandaar de extra overnachting. We willen eigenlijk de ruta 40 volgen dan kom je niet langs Catamarca. Of missen we juist heel interessante dingen door niet de “algemeen aangeraden” weg nr 38 via Rioja?

Verder vinden we juist de natuurparken zo mooi om te bezoeken (we zijn eigenlijk Utah/Arizona verslaafd) en volgens mij heeft deze route soortgelijke natuurwonderen te bieden.

En ja drop-off kosten zijn enorm :mad: maar goed we willen nou eenmaal eigen vervoer en vrijheid…

Casa Hernandez zit natuurlijk al in de planning, ik lees hier zoveel positieve verhalen over dat wil ik wel eens meemaken. En volgens mij heeft de Mr. inderdaad Posada Cavieres op het oog.

Meestal wisselen we af met luxe en kamperen, en dan met name om lekker buiten te zitten, bbq, vuurtje stoken en wijntje erbij. Maar zover ik heb kunnen zien is het aanbod van cabins hier niet zo groot.

Bedankt voor de andere adressen, ik zal eens gaan kijken.

Nog een tip voor de route Cafayate - Villa Union: overnacht in de finca Huayrapuca in Famatina (http://www.nueceshuayrapuca.com.ar/turismo/index.html), goede verhalen over gehoord (zelf echter nog nooit overnacht). Famatina ligt boven Chilecito en is in ieder geval weer een stuk minder ver dan Villa Union.
Suerte,
Jan

Oh die finca Huayrapuca ziet er ook goed uit, bedankt !

Hebben jullie verder nog een idee over cabanas of is dit niet echt aan te raden in deze route?

Cabañas vind je tegenwoordig op heel veel plaatsen, vooral in de meer toeristische regio´s. Geen idee hoe dat precies op jouw route zit. Je kunt het altijd proberen, vaak is het een leuke ervaring. In de regio Tinogasta & Fiambala, op de zogenaamde “ruta de adobe”, staan wel veel cabañas (hier in de Sierras de Córdoba sterft het er ook van).

buen viaje!

Jan

Hou er echter wel rekening mee dat cabañas vaak een minimaal aantal nachten verlangen. Dus een nachtje in een cabaña/bungalow gaat vaak niet lukken.

@Flipsen: je hebt een punt, Jack, echter het is mij opgevallen dat heel veel eigenaren van cabañas “off season” toch liever één nacht pakken dan helemaal niets. En er is ook sprake van een overaanbod aan cabañas, hier in Córdoba bijvoorbeeld is er enorme wildgroei ontstaan de laatste jaren.
In het hoogseizoen (juli en januari/februari) zal het in veel gevallen inderdaad lastig worden voor één nacht te boeken.

groet,
Jan

kleine tip… in molinos is maar 1 hotel wat goed is, Ik ben even de naam kwijt, in het dorp rechts. Het is wel duur(wel waard) Maar, je kunt ook doorrijden tot Angastaco voor een cabana als je dat leuk vind. Als je van molinos naar Cafayate rijdt passeer je El Carmen (kan niet missen, prachtig kerkje links van de weg) Absoluut bezoeken, schitterend uitzicht daar! Spoedig na El Carmen kom je in de buut van Angastaco. De cabanas liggen een klein stukje voor Angastaco, vlak voor de brug over het smalle riviertje (nb voor Angastaco moet je verderop de weg af naar rechts). Volgens mij betaalden wij niet meer dan 200 pesos daar per nacht (meerdere nachten). Kwaliteit is goed, ook van het bed. De ligging … tja… prachtig, stil? Voor je boodschapjes kun je naar Angastaco, eten (moet je meemaken) in el rincon Florido, achter de kerk…

Ik krijg opeens weer zin in een mals lama-biefstukje :cheer:

Het gaat goed hier met de tips, super :cheer:

In Molinos hadden we Hacienda de Molinos op het oog maar eigenlijk vind ik cabañas errug leuk, hmmm keuzes keuzes

@Hans: el rincon Florido klinkt op de een of andere manier spannend, meteen googlen gaat

Hola Tapasz,

Weinig meer aan toe te voegen aan alle leuke tips die je reeds hebt ontvangen… En ja je hebt een hele mooie route bijelkaar uitgestippeld!!
Wilde alleen nog even mailen dat wij zeer vereerd zijn dat je denkt ook bij ons langs te komen.

Goh wat staan we er toch goed op (en daar zijn wij echt heel blij mee…) Dank aan allen!

Veel plezier met jullie voorbereiding…

Saludos
Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)

:slight_smile: het is inderdaad de estancia in molinos. Het is niet moeilijk, de keuze, je zult bij beide tevreden zeggen dat je blij bent dat je het gedaan hebt :slight_smile: en… El Rincon Florido is meer een belevenis dan een culinair hoogtepunt lol2 Ik heb foto’s als je dat leuk vindt, maar je kunt je ook laten verrassen

Julllie hebben het gewoon goed voor elkaar als ik het zo lees. Ook op tripadvisor is iedereen erg positief. Ik stuur je nog een mailtje met de data van ons bezoek. (En dan niet volgeboekt zijn hè!)

En Hans: hoewel ik natuurlijk erg nieuwsgierig ben laat ik me liever verrassen denk ik. Mochten we er uiteindelijk niet terechtkomen wil ik uiteraard de foto’s nog wel zien.

Oh ja, waarmee kun je de smaak van lama vergelijken? Ik heb al behoorlijk wat vreemde beesten gegeten maar kan me er niets bij voorstellen.

Ongeveer aansluitend hierop.

Wij zijn graag aan auto willen huren in Mendoza en dan in ruim een week ruimen naar Salta en daar onze auto inleveren. (ervoor willen we BA - Ushaia, Torres del Paine, El Calafate, Bariloche doen en erna, Iguazu).

Weet iemand prijzen van autohuur en kunnen we dat het beste daar pas doen of van te voren al reserveren? En hoe dan? Graag zouden we met navigatie erin willen, kan dat?

Met de tips voor overnachtingen hebben jullie ons in elk geval ook kunnen helpen :slight_smile:

Hoewel het niet mijn favoriete verhuurder is, kan je op de site van www.avis.com.ar een goede indicatie krijgen, ook vwb de drop-off kosten. Die in ARgentinië extreem hoog zijn, hou daar alvast maar rekening mee :chin:

GPS-apparatuur is inmiddels vrij standaard en kost zo rond de Ar$30 per dag bij de meeste verhuurders.

Wow, ik heb even gekeken en aangezien ik geen spaans kan weet ik niet of alles goed is gegaan, maar ik zou uitkomen op ruim 1000 euro, waarvan bijna de helft inderdaad kosten omdat ik hem dan in Salta terugbreng.
Dan wordt het denk toch maar auto huren in Medoza, nachtbus Salta, een daar een auto huren…

Of er moeten nog andere geniale tips binnenkomen?

Voor een eenvoudige 3-deurs kom je inderdaad al snel op een bedrag rond de 5.000 pesos. Dus de geniale tip had je zelf ook al gevonden: lekker met de bus tussen Mendoza en Salta. Of vliegen, dat kan tegenwoordig ook rechtstreeks met Aerolineas Argentinas op woensdag en zaterdag (even uit het hoofd).

Wij hebben een auto gehuurd via Sixt en betalen voor 2 weken 4800 pesos inclusief drop-off, Top cover LDW en tax. (drop-off ca 1300 pesos)

Is wel prijzig maar toch een van de gunstigere tarieven die we hebben kunnen vinden.

Hmm nog 1,5 week en we vertrekken, ik heb er zin in !