Route Namibië / Botswana voor 26 dagen

Hallo allemaal,

Zoals al eerder gezegd vertrekken wij in mei voor 3,5 weken naar Namibië / Botswana. De route is inmiddels in grote lijnen uitgestippeld, maar ik ben wel erg benieuwd wat jullie er van denken. Is het haalbaar? Sla ik misschien belangrijke plaatsen over of kan ik juist dingen schrappen? Als ik er zelf naar kijk lijkt het me allemaal behoorlijk krap.

dag 1 Vertrek Schiphol
dag 2 Aankomst Windhoek, Inkopen doen.
dag 3 Auto ophalen, naar Solitaire (230 km)
dag 4 Op naar Sesriem / Elim Dune (90 km)
dag 5 Sossusvlei (60 km) /Deadvlei / Dune 45
dag 6 4WD route door namib naukluft national park
dag 7 Op naar walvisbaai (400 km), dagrit
dag 8 Walvisbaai, Swakopmund (35 km), Spitzkoppe, Cape Cross, boottocht in walvisbaai
dag 9 Op naar Damaraland: Twyfelfontein, Organ Pipes, Petrified Forest, Burnt Forest
dag 10 Twyfelfontein, wandeltocht
dag 11 Op naar Skeleton coast park
dag 12 Op naar Etosha national park (Okaukueja camp), 300 km
dag 13 Etosha national park
dag 14 Etosha national park
dag 15 Op naar Otjiwarongo (300 km)
dag 16 Op naar Waterberg Plateau National Park, Otjikoto Lake (150 km)
dag 17 Waterberg Plateau
dag 18 Vertrek naar Rundu (500 km)
dag 19 Vertrek naar Bagani (250 km)
dag 20 Van Bagani naar Maun (420 km) - toegang tot Okavango Delta
dag 21 Moremi game reserve / okavango delta
dag 22 Moremi game reserve / okavango delta
dag 23 Van Maun naar Buitepos (500 km)
dag 24 Buitepos - vertrek naar Windhoek (320 km)
dag 25 Aankomst Windhoek
dag 26 Auto terugbrengen en vertrek naar Schiphol (14u)

Groetjes,
Yentel

Hallo Yentel,

Laten we zeggen dat jullie planning nogal pittig is, maar toch zijn er wel rust / bezoekdagen. Veel ruimte voor onvoorziene omstandigheden zijn er niet echt. Eerst een vraag, zijn jullie accommodaties / campings al vastgelegd? Wordt het op voorhand vastgelegd of gaan jullie wat op de bonnefooi?

Dag 8 is veel te druk. Jullie gaan eerst een boottocht doen in Walvisbaai, dan naar Swakop, Spitzkoppe en helemaal naar Cape Cross? Voor Swakop en Spitzkoppe gaat er amper tijd zijn. Als je toch helemaal naar Cape Cross wil zou ik Spitzkoppe eruit laten. Dat is geen plaats naar mijn mening om vlug vlug naartoe te gaan, maar ideaal als overnachting. Je moet er “geweest” zijn. De bushman paintings kan je ook aan Twyfelfontein zien, trouwens.

Ik neem aan dat jullie naar Maun via Rundu gaan om niet weer dezelfde weg te moeten nemen op de terugweg? Hier kan je wel 1 dag afnemen, om van Rundu dadelijk naar Maun te rijden. Of zijn daar tijdens die dagen activiteiten gepland? Zo heb je ervoor nog een dag reserve over.
Voor de rest zal het veel, heel veel rijden zijn :slight_smile: Maar ja, Namibia zie je nu eenmaal best al rijdend!

Bedankt voor je snelle reactie moonrise!
Ik vond het schema zelf inderdaad ook behoorlijk pittig, maar er is zoveel te zien dat het moeilijk kiezen is :slight_smile:
Campings gaan we wel zoveel mogelijk van tevoren vastleggen, alhoewel het dan wel lastig is mocht er onvoorzien toch iets mis gaan natuurlijk.

Wat je zegt over Rundu-Maun vind ik een goed plan, omdat we verder inderdaad geen activiteiten gepland hebben. Ik vind het erg lastig inschatten hoeveel km je op een dag kunt rijden daar, maar jij denkt dan ruim 600 km wel haalbaar is?

Veel rijden zal het inderdaad worden, maar in zulke prachtige landen is dat geen straf! :slight_smile:

Inderdaad, veel rijden in die landen is zeker geen straf :slight_smile:

Rundu - Maun is zeker haalbaar, ik heb het al een paar keer gedaan. Het is wel een hele lange dag, dus goed uitgerust aan de rit beginnen. De weg van Rundu naar de grens is heel goed. Dan moet je een stukje over een gravelweg in het Mahango game reserve (veel kans om de zeldzame Roan Antilope te zien). De grens hier is heel rustig en hier raak je snel voorbij. Dan het stuk weg A35 is niet zo goed, veel putten, dus hier kan je niet al te snel rijden. De A3 in Botswana naar Maun is dan wel weer goed, maar altijd oppassen met loslopende koeien en ezels die op de weg staan. Die ezels krijg je zelfs met veel getoeter niet van de weg af…

Stel dat je een gemiddelde kan halen van 80 km/uur op deze wegen, dan ben je er als je vroeg vertrekt voor het donker.
En zo heb je dan een dag extra in Maun, ofwel ergens anders een extra rustdag waar iets leuks te zien of te doen is.