Wij gaan in november 32 dagen met een gehuurde 4x4 camper een rondreis door nambie en botswana maken. We landen in Windhoek in gaan vandaar met de camper richting ethosa park en victoria falls.
We hebben nog geen route wie heeft ideeen hierover?
Moet je op de campings reseveren rond deze tijd van het jaar?
Wat voor een afstand kun je gemiddeld afleggen per dag?
Wat kost de brandstof daar?
Hallo Erick,
Ik ben afgelopen jaar met mijn vriendin samen 4 weken rondgereden door Namibie en Botswana. Wij zijn in omgekeerder richting gereden, dus eerst naar Maun, Moremi, CHobe, Savuti, vervolgens de Makghadikghadi zoutpannen en daarna via de westkant van de delta omhoog, langs Etosha en de skeletooncoast om tot slot Sossusvlei te bezoeken.
Ik kan het je van harte aanbevelen.
Ben je inmiddels al voorzien van een reisprogramma of heb je nog hulp/tips nodig? Laat gerust wat van je horen als je wat wilt weten.
Er zijn best wat goede wegen te vinden, maar wij vonden het achteraf soms wat ver rijden op een dag. Maar aan de andere kant: De ene 100 km is de andere 100 km niet.
Victoria Falls zouden wij, met wat we nu weten, met een dagtrip bezokeen en niet met de eigen auto. Als je alleen voor de watervallen de grens over wilt kost dat relatief erg veel geld.
Ik hoor het graag als je wat wilt weten en anders veel plezier met de voorbereidingen!
groeten,
Bernd
Hoi Bernd bedankt voor de informatie. Hoe ben je aan de route gekomen of heb je die zelf gepland
Hallo Erick,
Omdat het de eerste keer was dat we deze landen zouden bezoeken hebben we uiteindelijk het een en ander laten uitzoeken door Grandioos Afrika.
Verder hangt het er ook een beetje vanaf hoe avontuurlijk je bent ingesteld. Als je houdt van “basic” kamperen dan kan ik je vooral de nationale parken Chobe, Savuti en Moremi in Botswana aanbevelen. Zelf zijn we met een 4x4 met tent op het dak rondgereden, maar ik heb onderweg ook veel bushcampers gezien.
Verder zijn we ook in Etosha geweest, hebben we langs de Skeleton coast gereden, hebben we op de Makghadikghadi Zoutpannen gereden en hebben we Sossusvlei bezocht. Wat ons betreft allemaal de moeite waard.
Zelf zijn we 4 weken geweest, maar achteraf vond ik het aantal kilometers soms wat veel op een dag. Dat zou ik een volgende keer anders doen.
Brandstof was niet heel erg duur; ongeveer een euro per liter diesel. Wij hebben uiteindelijk in vier weken bijna 7000 kilometer gereden en dat was voor zo’n 900 euro aan diesel.
Als je een indruk wilt krijgen van onze reis hebben we op youtube een filmpje staan: Afrika 2013 BerndNienke - YouTube
De campsites in de nationale parken zou ik zeker vooraf reserveren, er zijn namelijk, zeker in Botswana, niet veel plaatsen beschikbaar. Dat was ook een reden om Grandioos Afrika in te schakelen voor ons. Wacht er ook niet al te lang mee, sommige campsites zijn al een half tot een heel jaar van te voren volgeboekt, alhoewel dat in de periode dat julllie willen gaan wellicht weer meevalt. In ieder geval geldt dit voor de periode juli/augustus.
Nog meer vragen? Laat het gerust weten.
Groeten Bernd Blom
Wat een geweldige film compliment. Heb jij de route nog die je gereden hebt. Grt Erick
Hallo Erick,
Die heb ik zeker nog. Ik zal hem vanavond even voor je opzoeken.
Kan ik hem naar je mailen?
Groeten,
Bernd
dat zal mooi zijn . Mijn mailadres is ; morsink@home.nl
Wat een geweldig filmpje!! Dit is exact de reis die we willen gaan maken met daaraan toegevoegd een bezoek aan de himba stam.
Ben heel benieuwd naar de kosten en of je goed aan je dagelijkse benodigdheden kon komen. Heb je alles in de grote plaatsen ingekocht?
Mocht je de route willen sturen, heel graag. b.giling@hotmail.com
Zelf zijn we eigenlijk helemaal geen kampeerders maar wel echte afrika gangers. Was het goed te doen boven op de auto slapen? Heeeeel benieuwd!!
@ Bernd: thx voor het delen van dit supergoede filmpje!! Knap werk! En voor ons een hele mooie inspiratie [emoji106]
@ Bernd: ik ben mega onder de indruk van je film! Wij zijn ook aan het kijken voor een 4x4 met camping voor in Namibie. Mag ik je e-mailen voor wat vragen?? Hope so!! Mijn e-mailadres: lisanne8780@hotmail.com
Lisanne
Hallo Bernd,
Prachtige beelden heb je hier samengevoegd in een fantastisch filmpje.
Wij staan op het punt om te vertrekken naar zuidelijk Afrika en willen reizen door ZA, Namibia, Botswana.
In Botswana willen we een georganiseerde uitstap maken naar de Victoria Falls.
Een groot gedeelte van onze reis zal ook de plaatsen aandoen die je in Namibia en in mindere mate in Botswana hebt aangedaan.
Een pracht van een reis die jullie zeker niet meer gaan vergeten.
Groetjes,
Ik zou de route ook graag willen als t mag! Kirsten.sloot@hotmail.com
Hallo Kirsten,
De route is noodgedwongen wat gewijzigd, en dat had te maken met de beschikbaarheid van campsites in de nationale parken van voornamelijk Botswana. Deze moet je echt vooraf reserveren anders kun je er niet terecht.
Maar de route is eigenlijk als volgt geweest:
Windhoek, Maun, Chobe, Savuti en Moremi, Kasane, Vic Falls, Gweta, aun, Divundu, Etosha, Skeleton Coast, Swakopmund, Walvisbaai, Sossusvlei, Windhoek.
Dit in een volle maand gereden en dat waren al behoorlijk wat kilometers.
Succes met de voorbereidingen!
dag Bernd,
Wij willen een soortgelijke route doen als jullie hier beschrijven en willen in november 2016 die kant op. Is het mogelijk dat wij jullie route krijgen. Verder ben ik benieuwd of de watervallen duur waren doordat jullie dit met de eigen auto gedaan hebben of is het sowieso een dure grap, wat kostte het ongeveer.
Ik hoop wat van je te horen.
groet,
Marjo en Paul
Hallo Marjo en Paul
Wij hebben in 2015 de Victoria watervallen bezocht met een touroperator uit Kasane.
Wij verbleven er in Kasane in het prachtige selfcatering SENYATI Safari Camp, 8 km van Kazangula op Nata Kazangula Road (S 17° 52’ 33.1" - E 25° 14’ 16.7")
Wij hebben de rondreis gemaakt met een 4x4 camper gehuurd in Johannesburg, Zuid Afrika met bijhuizen in Kaapstad en Windhoek (Namibië) en reden door Zuid Afrika, Namibia en Botswana en zo terug naar Zuid Afrika.
Voor de touroperator die je naar de Fall’s kan brengen, kan je contact opnemen met mijnheer “Polite” op het Nr. +267 71 560 401
Hij vervoert toeristen van Kasane naar de watervallen en terug.
Hierdoor hoef je je huurauto niet in- en nadien weer uit te voeren in Zimbabwe.
Op één dag kan je de volledige watervallen zien en deze touroperator haalt je op op je verblijfplaats in of in de omgeving van Kasane en brengt je na je bezoek aan de falls naar een restaurantje waar je heerlijk kan eten.
Namibia2015
Ik vond de watervallen echt heel duur. Alles bij elkaar was t 100 euro pp!