Route met kindje van 6j

Hallo,

Even ons voorstellen wij zijn een gezin met kindje van 6j hij reisde reeds mee door Thailand, Vietnam, Canada, Zuid - Afrika, India. Dus al heel wat gewoon. Onze vlucht is geboekt en we gaan van 1 mei tem 31 mei naar Peru/ Chili/ Bolivia (we zouden stukje Chili doen omdat we geen 2 maar zelfde stuk willen doen en we zeker Uyuni willen zien.

Wat denken jullie van deze route:

Lima (1n)
Laguna de Huachina (2n)
Nazca (2n)
Arequipa (3n) dit samen met Colca Canyon
Arica (2n)
San Pedro De Atacama - Uyuni (4n)
Potosi (1n)
Sucre (1n)
Vlucht Sucre - La Paz (2n)
Puno (2n)
Cuzco en Machu Pichu (5n)
Vlucht Cuzco - Lima
Lima (rest nachten…)

Zo kom ik op 25 n dus nog een rest van 5n (reserve)

Wat denken jullie haalbaar???

Vier nachten voor Huacachina en Nazca zou wel eens wat aan de lange kant kunnen zijn. Je zou kunnen overwegen de tijd voor Arequipa en Colca Canyon wat uit te breiden.
http://www.hostellima.nl/

Mooie maar pittige route in die tijdspanne. En wat een rijk leven heeft jullie zoontje.

Ik zou nog een nachtje extra Arequipa doen, een nacht minder Arica, een nacht meer in San Pedro de Atacama om de dingen in die omgeving ook te kunnen bezichtigen.

Potosi en La Paz liggen op erg grote hoogte (4000m), trekt jullie kind dat goed? Ook tijdens de Uyuni-tour kan een van de overnachtingen op grote hoogte zijn (wij sliepen 1 nacht op 4500m bij Laguna Colorada… echt moeilijk ademen, beetje hoofdpijn, en erg koud… maar ik weet niet of elke tour daar een overnachting heeft).

Potosi kun je eventueel wel overslaan (vooral die mijnen zijn de bezienswaardigheid, maar die zijn erg deprimerend, claustrofobisch en niet zo leuk voor een kind?). Potosi vond ik best een aardig stadje maar niet zo leuk als Sucre, en wellicht niet het omreizen waard als je al zo weinig dagen hebt.

Mocht je toch nog tijd over hebben dan kan ik Sorata aanbevelen, een prettig plaatsje op 5 uur van La Paz, lager gelegen dus groener en meer zuurstof, een mooi startpunt voor wandelingen door prachtige bergachtige omgeving (vanaf 2 uren tot wel 5 dagen).

De meeste mensen vinden Lima niet zo leuk (ik wel). Andere steden zijn wel mooier en ‘makkelijker’, zoals Arequipa en Cuzco en Sucre. Lima is erg groot en druk en heeft veel smog, maar ook leuke stukken. Maar ik zou het alleen aanraden aan mensen die tijd zat hebben.
Ik zou in jullie geval niet de resterende nachten voor Lima bewaren, maar gebruiken voor wat flexibiliteit in jullie volle schema, voor als er iets onverwachts gebeurt, of om toe te voegen aan een van de leuke steden / gebieden.

Succes en veel plezier!

Hey,

Super bedankt voor je reactie.
We nemen de tips zeker mee. Inderdaad het is pittig, maar langer hebben we echt niet. Onze zoon heeft het geluk om in een gezin van reislustige ouders te zijn geboren, en gelukkig ligt hem dat ook goed. Hij houdt zelf van een pittig tempo maar we moeten zeker rekening houden met de hoogte want dat kunnen we vooraf niet incalculeren hoe wij of hij daarop zullen reageren.
Het is altijd leuk om te horen hoe iemand anders het zou doen.
We leggen eigenlijk niet veel vast, eerste nacht Lima, trein machu pichu euh ja dat is het denk ik?
Is er nog iets dat ik vergeten ben? Die je echt wel vooraf moet reserveren?

Groetjes

Nee de rest kun je prima ter plaatse boeken. Soms zul je dan misschien niet in het hotel van je 1e keuze terecht kunnen maar op al die plekken zijn zoveel hotels dat er altijd wel wat beschikbaar is. Zelfs tijdens speciale feestweken en de verkiezingen heb ik nooit moeite gehad daarmee.

In Cuzco is Hotel Niños heerlijk, vooral die aan Calle Meloc. Gerund door de Nederlandse Jolanda. En die is dan weer wel snel volgeboekt. Dus mocht je al weten wanneer je in Cuzco bent, is het misschien de moeite waard om te reserveren. Al hun opbrengsten gaan direct naar hun langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Het hele verhaal staat uitgebreid op hun site www.ninoshotel.com
Behalve dat je een goed doel steunt is het een fijn hotel met goede bedden, de beste hete douches van heel Peru, een gezellige patio, aardig personeel en maar een paar blokjes van het centrale plein.

Voor zover ik meelees op internet kun je de Salar de Uyunitour ook op het laatste moment boeken, misschien zul je een dagje moeten wachten maar volgens mij vertrekken er genoeg tours. Ik heb die in 1997 gedaan dus dat zegt niet zoveel meer over de situatie nu. Wel een van de mooiste, bizartse landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien. Alleen IJsland komt in de buurt.

Het hotel in Cuzco staat met stip genoteerd, en gaan we ook proberen vast te leggen.

Je kunt ook een rondleiding krijgen door een kinderrestaurant van Niños, op een moment dat er geen Peruaanse kinderen zijn (ze willen niet dat die als aapjes bekeken worden). Educatief (wel pittig) voor jullie kind…?

Ze zijn ook altijd blij met kinderschoentjes en -kleding in alle maten, die delen ze met kerstmis uit. Je zou ook daar op de markt wat kleding kunnen kopen voor Niños, dan verdienen die marktvrouwen er ook nog wat aan en hoef jij niet met spullen uit NL te slepen.
Maar het hoeft natuurlijk niet; sowieso levert je verblijf in dat hotel al geld op voor die projecten, en voor de salarissen van de medewerkers daar die daar vervolgens ook weer hun gezinnen mee kunnen onderhouden.

Een goeie reis nogmaals!

P.S. Ik lees nu in de laatste nieuwsbrief dat ze het liefst ondergoed en sokken voor kinderen krijgen. http://www.stichtingninos.com/nieuwsbrieven%20ymlp/33%20Nieuwsbrief%20-%20juni%202012.html

Bedankt voor de tip ondergoed en kousen. Zullen we zeker wat meedoen!
Altijd leuk om iets te kunnen geven!

Hallo hier ben ik weer nu onze reis met rasse schreden nadert…
Dit is onze voorlopige route
Is dit een haalbare kaart? vluchten (lima - cuzco reeds geboekt) trein (Cuzco - Machu Pichu reeds geboekt)

01/05/2013

Vertrek Schiphol - Aankomst Lima

02/05/2013

Lima - Pisco

03/05/2013

Isla Ballista – ICA

04/05/2013

ICA – Arequipa

05/05/2013

Arequipa

06/05/2013

Arequipa

07/05/2013

Arequipa - Colca Del Canôn

08/05/2013

Arequipa - Colca Del Canôn

09/05/2013

Colca del Canon – Puno

10/05/2013

Puno

11/05/2013

Puno

12/05/2013

Puno - La Paz

13/05/2013

La Paz – Oruro

14/05/2013

Oruro – Uyuni (trein)

15/05/2013

Uyuni

16/05/2013

Uyuni

17/05/2013

Uyuni

18/05/2013

Uyuni – La Paz (vlucht)

19/05/2013

La Paz

20/05/2013

La Paz

21/05/2013

La Paz – Puno

22/05/2013

Puno – Cusco (trein)

23/05/2013

24/05/2013

Cusco

25/05/2013

Cusco

26/05/2013

Cusco - Aguas Callientes (trein)

27/05/2013

Bezoek Machu Pichu

28/05/2013

Aguas Callientes - Cusco (trein)

29/05/2013

Cusco

30/05/2013

Cusco - Lima (vlucht)

31/05/2013

Lima - Schiphol

Dat ziet er goed uit. Ik neem aan dat Pisco in je plan zit vanwege de Islas Ballestas. Ik zou dan eerder aan Paracas denken omdat de Islas Ballestas bootjes sinds de aardbeving van 15 augustus 2007 vanuit Paracas vertrekken. Niet meer vanuit Pisco, dat nog steeds flink beschadigd en onaantrekkelijk is. Paracas heeft zich sinds 2007 flink ontwikkeld.
Hetzelfde geldt voor Ica, dat als stad niet bijzonder is. Maar het zal jullie gaan om de oase Huacachina, waar ook gelegenheden zijn om te overnachten.
http://www.hostellima.nl/

Inderdaad dit is wat we bedoelen met Pisco en Ica.
Bedankt voor je feedback.

Schema ziet er - met de opmerkingen van HendrikHerman - goed uit, met genoeg tijd op de mooiste plekken.

Weet je zeker dat die trein Oruro - Uyuni elke dag gaat? Ik was er te lang geleden om daar iets over te weten. Vaak zijn bussen ook sneller dan de treinen, dus dat kan altijd nog plan B zijn. Treinen vind ik meestal wel leuker en relaxter (je kunt nog wat heen en weer lopen), dus ik hoop dat je gewoon een trein kunt nemen.

Hallo,
Moet ik nog uitzoeken. Inderdaad trein is fun zeker met een kind. Kun je eens je benen strekken.
Ga dit straks even uitzoeken en dan de resterende vlucht vastleggen en leuke accomodatie zoeken.

Groetjes we hebben er super veel zin in :)))

Voor de binnenlandse vluchten geldt vaak dat die goedkoper zijn als je ze ter plaatse boekt. Via internet is het - met een buitenlandse debit of credit card - vaak veel duurder. Of had je het niet over die vluchten daar ter plaatse?

Oh ja, en houd er (in je gehele schema) ook rekening mee dat de dingen soms anders lopen. Bijvoorbeeld door wegblokkades of stakingen. Maar volgens mij zit er genoeg ruimte in jullie schema om te kunnen improviseren en schuiven.

Hoi als je in Ica bent zou ik zeker naar Huacachina gaan, ik denk dat dat erg leuk is voor een kind omdat hij kan zandboarden en het is er lekker warm!

Sorry, las het niet goed zie nu dat je er al heen gaat :slight_smile:

Goed aangekomen in peru. Na 1nachtje Lima zijn we gisteren met Soyuz VIP bus naar Ica gereden, de bus was super modern, goed bagage systeem met nr. Op de bus kregen we zelf eten en drinken. We hebben uiteindelijk toch gekozen om te overnachten bij een Belg in Ica zalig villa jasmin. Van hieruit maken we een zandbuggytour en een uitstap naar de Ballistas.