Route India

Zo he he, daar ben ik dan…het heeft een maand gekost voor ik hier eindelijk even voor kon gaan zitten, maar goed…het is dan ook een zeer interessante eerste maand geweest…Aangekomen in Mumbai ben ik vrijwel direct per trein naar Bangalore afgereisd. Bangalore, omdat ik hier aan de slag wilde als vrijwilliger en omdat ik hiernaast een klein ’ uitstapje ’ wilde maken naar het rampengebied van de Tsunami-hit…Een reis van 24 uur(!), maar beslist de moeite waard vanwege alleen al het mooie veranderende landschap en hiernaast ook nog andere reizigers ontmoet…

Eenmaal in Bangalore aangekomen ben ik gelijk doorgegaan naar een klein dorpje hier 30 km vandaan…Dressa Donna Village, een klein plaatsje op het platteland van Karnataka…de vrouw met wie ik al maanden contact had via de mail, miss John, had mij in haar berichten verteld over het geweldige project wat ik hier kon gaan doen…eenmaal daar aangekomen bleek haar ’ project ’ een klein schooltje te zijn waar ze lessen Engels gaf aan kinderen uit het dorp waarvan de ouders het lesgeld konden betalen…slechts 18 kinderen…na het grondig bekijken van dit project bleek dat miss John geen projectleider is, maar een vrouw van welstand op het platteland die haar enorme huis en grote jeep laat betalen door het geld wat zij van vrijwilligers ontvangt…het geld werd dus helaas niet gebruikt voor de kosten voor het project, maar voor haar eigen comfort…ik was hier dus ook snel weg, ietwat teleurgesteld.

Terug in Bangalore ontmoette ik een maatschappelijk werker die al jaren in samenwerking met artsen onderzoek doet naar de oorzaken en een optimale behandeling van blindheid …via deze man,
mr Philip Sudhakar, ben ik in contact gekomen met een jong Indiaas stel die een weeshuis heeft opgezet in het noorden van Bangalore…na enkele ontmoetingen met de kinderen leek het mij en de mensen van het weeshuis een uitstekend idee om hier een tijdje aan de slag te gaan als vrijwilliger…mijn taken bestaan voornamelijk uit het organiseren en uitvoeren van groepsaktiviteiten voor de kinderen en met behulp van de medewerkers aldaar geldinzamelingsacties houden om het weeshuis verder uit te breiden…ik schoot vol door te zien dat de kinderen met zijn tienen op de grond in 1 kamer moeten slapen. Het stel dat dit heeft opgezet, Mr en Mrs George Fernandez, hebben het zelf niet zo breed, maar zetten zich ondanks hun beperkte middelen in voor kinderen waarvan de ouders niet meer leven of die door hun ouders zijn verstoten…geloof mij , dit gaat aan je hart…

Naast het werken in het weeshuis is het natuurlijk zonde om niet de omgeving van Bangalore te gaan bekijken. Van een medereiziger hoorde ik dat Hampi beslist een bezoek waard is. Ook mijn reisgids raadde het aan hier een paar dagen heen te gaan. Hampi ligt 350 km noordelijk van Bangalore. Met de trein heb ik er 9 uur over gedaan. Ik kan dan ook zeggen dat het de moeite waard is. Het landschap kenmerkt zich door heuvelachtig en talloze tempels in alle vertes die je ziet. Wat bijzonder is hoe de natuur hier haar sporen heeft achtergelaten. Hampi staat vol met enorme rotsstellingen van een soort roodbruine kleur. De rotsen ( lees: enorme keien ) lijken door reusachtige handen op elkaar te zijn gestapeld.

Wat Hampi echter zo bijzonder maakt zijn de ruines van het ooit zo machtige rijk van Vijayanagar. Voordat het grotendeels werd verwoest door moslimse legers was hier een enorm koninkrijk gevestigd. De ruines zijn getuigen van vergane royale pracht en rijkdom. De koning Vijayanagar was een goede koning in die zin dat hij ook de minder bedeelden onder zijn volk liet meegenieten van zijn rijkdom. In Hampi staat een hele rij lage stenen tafels voor ruim 500 mensen. Deze zijn onder zijn bewind gebouwd voor de armen die hier eten kregen voorgeschoteld. Ook deze koning had ( zoals veel koningen uit die tijd ) niet alleen veel geld, maar ook veel vrouwen. Voor zijn harem liet hij een enorm bad bouwen waar de ladies de hele dag konden vertoeven. Als een vreemde het waagde het badhuis te betreden, kreeg hij onmiddellijk de doodstraf.

Op een heuvel aan de andere kant van de Thungrabada rivier ligt de bekende monkey tempel. De tempel is gewijd aan de god Hanuman, ook wel de koning van de apen genoemd. De tempel zelf is niet echt bijzonder, maar het uitzicht over Hampi is adembenemend. Je moet wel, net als mij, zeer gemotiveerd zijn om hiervan te willen genieten. De weg naar boven gaat via een trap met maar liefst ruim 600 treden. Boven kan je wel uitrusten hoor, haahhahaha…

Een tip voor mensen die van plan zijn naar Hampi te gaan; vraag naar het Mango Tree restaurant. Dit eettentje ligt aan de oever van de rivier en verschaft een schitterend uitzicht. Het eten is overigens zeer lekker en je vertoeft in heerlijke rustige sferen.

Nu helaas moest ik alweer terug naar het drukke Bangalore. Na een goede accomodatie te hebben gevonden voor een maand of twee ben ik de stad gaan verkennen. En wat voor een stad? Bangalore doet vooral niet onder voor metropolen als Bangkok of Kuala Lumpur als Zuidoost-Aziatische hoogvangers. Je kan er uren winkelen, op een terrasje vertoeven onder het genot van een delicieuze Peach Iced Tea ( mijn favoriete smoothy ) en heerlijk eten in een van de talloze restaurantjes. Uitgaan schijnt hier ook voor de fervente feestganger geen probleem te zijn. Ze hebben zelfs echte pubs waar ze bier tappen. Nou denken jullie in Nederland, nou zo bijzonder is dat toch niet? Oh maar zeer zeker wel, vooral als je lange tijd hebt rondgereisd in andere delen van India, sta je versteld van de faciliteiten die Bangalore biedt op het gebied van o.a. uitgaan en winkelen. Echter, naast deze bezigheden is er verder vrij weinig te zien in Bangalore. Het is nog een vrij jonge stad vergeleken met andere Indiase plaatsen en daarom telt het geen tempels met kleine kronkelstraatjes zoals het straatbeeld van vele Indiase steden is. Desalniettemin een verademing voor de westerling.

Enfin, vanuit hartje Bangalore zal ik dus mijn ’ carriere ’ ( ahum ) gaan maken als vrijwilliger in het weeshuis of the Helping Hands of India - Association. Wordt uiteraard vervolgd… reacties zijn van harte welkom.

Hé lieverd,

Ik had ondertussen eigelijk wel weer nieuwe verhalen van je verwacht. Ik dacht dat je dat op dit forum zou doen maar ik check het constant en zie niet echt veel activiteit op dit forum…hoe komt dat…zijn er geen andere mensen die net als jij door India aan het reizen zijn en hun verhalen met jou en de rest willen delen???
Ik wacht in ieder geval met smart op jouw verhalen.

xxx Niekkie B)

Nou daar ben ik dan weer. Goh zeg, het is inderdaad weer een tijd geleden dat ik verslag heb gemaakt van mijn ervaringen, maar er is dan ook veel gebeurd. Teveel om in een verslag op te noemen dus ik zal het in kleine brokken op het forum neerzetten.

Laat ik beginnen in Bangalore, de stad waar ik had besloten om vrijwilligerswerk te gaan doen in een jongereninstelling. Tegelijkertijd wilde ik vanuit deze locatie afreizen naar Tamil Nadu om aldaar een kleine bijdrage te leveren aan de wederopbouw voor tsunami slachtoffers. Op eigen houtje dus en zonder ’ bemoeienis ’ van een ngo ( non-gouvermental organisation ) vanuit Nederland wilde ik een lang gekoesterde droom gaan waarmaken in India, het land waar mijn voorouders vandaan komen. Maar om de conclusie even voorop de ervaring te plaatsen: ik raad niemand aan om op deze manier als vrijwilliger in India aan de slag te gaan.

Na een wat teleurstellende ervaring in Dressa Donna hoopte ik kans te maken als vrijwilliger in een weeshuis in Bangalore City. Via een maatschappelijk werker kwam ik in contact met een weeshuis aldaar. Het werk hield o.a. in om sponsoren te zoeken voor de opbouw van het weeshuis en om groepsactiviteiten met de kinderen te organiseren. De maatschappelijk werker, Mr. Sudhakar, had ook een accomodatie voor me geregeld in een paying guest accomodation. Voor maar 100 euro in de maand had ik een gedeelde maar desalniettemin een zeer luxe appartement, downtown Bangalore City, met een eigen werkster die mijn eten kookte en mijn kleren waste. Nou mooier kon het niet, dacht ik snel. De schok zou later pas komen.

Na een aantal weken voor het weeshuis te hebben gewerkt veranderde de houding van mijn supervisor aldaar ( ik zal geen namen noemen ). In gesprekken kwam hij naar mijn idee te vaak op het onderwerp ’ geld.’ Hoeveel geld ik voor het weeshuis inzamelde en daarnaast ook hoeveel geld ik had verzameld voor de slachtoffers van de tsunami, aangezien hij had aangeboden om mij persoonlijk te begeleiden naar het rampengebied. Deze houding stond mij vanaf het begin weinig aan. Naar mijn mening was ik werkzaam in het weeshuis om een bijdrage te leveren aan de sociale en educatieve ontwikkeling van de weeskinderen. Verder was de begeleiding in het wel en wee van de organisatie zeer gebrekkig en kreeg ik na een paar weken het gevoel meer als zgn. ’ goudmijn ’ te worden gezien dan een vrij goed opgeleide ( HBO Maatschappelijk werk en dienstverlening ) vrijwilliger uit het buitenland. Het werk stond mij dan ook meer en meer tegen ( al moet ik zeggen dat de weeskinderen zelf mijn motivatie waren om door te gaan ). Tegelijkertijd ontstonden er spanningen in de accomodatie waar ik verbleef. De werkster ( een onopgeleide vrouw uit Tamil Nadu ) spreidde verhalen over mij rond dat ik drugs rookte en allerlei vreemde mannen over de vloer haalde. Geen van beide berustte op de waarheid.

Voordat ik het apartement betrok had ik de huisbazin een voorschot van 4000 rupees voor de maand betaald plus een borg die ik naar haar zeggen en het door mij ondertekende contract terug zou ontvangen na opzegging. De borg heb ik NOOIT meer terug gezien. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, mijn hele verblijf in dit apartement EN mijn werk in het weeshuis draaide na slechts twee weken om geld geld geld. Daarnaast werd ik door het slijk gehaald door een op hol geslagen werkster. ’ Wat een ramp,’ dacht ik. ’ Dit was niet mijn verwachting van vrijwilliger zijn in India. ’ Na de teleurstelling in Dressa Donna kreeg ik deze slechte ervaring er kennelijk als presentje bij. Het was moeilijk en ik vocht met mijn eigen waarden en normen. Ik weet dat als iemand naar Nederland zou komen om vrijwillig aan de slag te gaan voor het welzijn van enkele minder bedeelde mensen, ik, en vele andere Nederlandse burgers met mij, deze persoon tot het uiterste zou begeleiden om de ervaring tot een goed eind te brengen. Wat ging er dan om in het hoofd van deze mensen en hoe kan het dat ze het vullen van hun eigen zakken ( van een vrijwilliger notabene ) belangrijker vinden dan het lot van deze weeskinderen EN tsunami slachtoffers? Zijn ze zo egoistisch en zo verzot op geld dat ze niks anders meer zien dan een ’ rijke ’ westerling die ze kunnen uitbuiten?

Na overleg met het thuisfront, mijn bron van hoop in deze situatie, besloot ik dat het het beste was om mijn plannen voor India bij te stellen. Ik besloot na veel pijn en moeite om dit soort van vrijwilligerswerk achter me te laten en om gewoon rond te gaan reizen in India. Ik wilde niet dat mijn verblijf in India een slechte herinnering zou worden aan het land waar ik sinds mijn twaalfde ( mijn eerste bezoek aan India ) ’ verliefd ’ op ben en waar bovendien ook mijn wortels liggen.

Enfin, ruim een maand na mijn aankomst in India c.q. Bangalore ben ik per trein en bus en af en toe per autoriksja rondgetrokken door India. Na mijn vertrek uit Bangalore ben ik verder getrokken naar het zuiden naar Mysore. Van daar uit ben ik naar Hampi ( voor de tweede keer, because it is so gorgeous ) gegaan. Nu zit ik inmiddels in het noorden van India, maar goed ik ben er ook zo een twee maanden mee bezig geweest. Wat daartussen gebeurd is en wat ik heb gezien vertel ik jullie in mijn volgende Route India-verslag. De ervaringen zullen uiteraard meer gaan over het reizen door India dan wonen en werken in India. Minstens zo interessant, en geloof mij, voor mijn ervaring 100 maal zo positief.

Till next time, NAMASTE

Hé Anura,

Het is weer fijn om een verslag van jou te kunnen lezen…ik vind het echt jammer om te lezen dat het zo tegenvalt…je had er zo’n zin in. Maar gelukkig heb je besloten om te gaan rondreizen…zodat je liefde voor het land niet weggaat…

Ik wacht op het vervolg van je verslag.

-X- :stuck_out_tongue: