Interview met Frans: Als vrijwilliger in een weeshuis in Nepal

Interview met Frans: Als vrijwilliger in een weeshuis in Nepal

Frans, mondriaan11, wilde iets voor kinderen betekenen in een ander land. Een weeshuis in Nepal kwam als geroepen om er bouwwerkzaamheden te doen. Wereldwijzer vroeg naar zijn ervaringen die je hieronder kunt deze lezen.

1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Ik heb in Nepal gewerkt, net buiten Kathmandu, in een weeshuis in de periode 10 juni tot 01 juli.

**2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan? **
Ik ben samen met drie andere naar Nepal gegaan, jonge mensen en we kenden elkaar niet van tevoren.

**3. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan? **
Ik werk in Nederland fulltime bij de politie, daarnaast doe ik vrijwilligerswerk in een Hospice, stervensbegeleiding. Ik wilde nu graag iets doen voor kinderen in een ontw.land waar het echt nodig is. Een weeshuis in Nepal…het kwam als geroepen…

4. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
We hebben vooral bouwwerkzaamheden gedaan, dijken verstevigd, afvoeren aangelegd, trap gebouwd, stenen plaatsen aangelegd. Verder hebben anderen de kamers van de kinderen geschilderd en opgevrolijkt met sjablonen en leuke kleuren.

5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb me aangemeld bij een organisatie, die dit project uitschreef. IBO-Nederland in Nijmegen.

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
De manier waarop ik de kinderen en de lokale medewerkers leerde kennen. Zo aardig en spontaan!

**7. En de minst leuke ervaring? **
De armoede is erg, ik vond de bedelende vrouwen, soms met kinderen, het moeilijkste. Niet omdát ze bedelen, maar je hoort van iedereen dat je ze moet negeren…en dat vond ik moeilijk…

**8. Zou je het ooit nog eens doen? Eventueel in een ander land? **
Ik zou morgen weer gaan als ik tijd en geld had! Direct! Liefst voor langere tijd. Nee, geen ander land, hooguit Tibet, maar dat is gesloten voor dit soort organisaties.

9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Het grootste verschil is dat ik heel makkelijk leerde “kijken” zoals de mensen het daar doen…alleen dingen doen, die écht nodig zijn. Niet alles op Europeese wijze willen veranderen. Sommige gewoontes zijn prima zoals ze zijn.

10. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Stel je in Nederland goed op de hoogte wat het werk is dat je daar gaat doen. In Nepal vooral kijken wat de mensen daar nodig hebben, niet wat wij nodig voor hen vinden. Pas je aan met eten en gewoontes als je kan. Leer van ze, want ze zijn niet dom, de tijd heeft alleen wat stil gestaan…

Links bij dit interview

Hallo Frans,

Leuk om het interview te lezen. Goed gedaan en helemaal waar. Kijken wat er nodig is door een niet westerse bril en daar naar handelen. Zelf ga ik 24 september voor 4 weken naar Faridabad (20 km ten zuiden van Delhi). Ook vrijwilligerswerk doen in een weeshuis. Ik ga daar in eerste instantie Engelse les geven, maar ook is mij gevraagd om wat lessen in persoonlijk hygiene te geven. In India is het bijna onmogelijk om zonder de kennis van de Engelse taal een baan te vinden die boven het niveau van bediende uitsteekt. Ik ben benieuwd hoeveel resultaat ik kan boeken.

Ik zal via het forum iedereen op de hoogte houden.

Met vriendelijke groet
:dag:
Elisabeth

Hallo, erg leuk om te lezen. Zelf ben ik met mijn vriend tijdens onze wereldreis per toeval terecht gekomen in een kindertehuis op Java, en hier hebben wij geweldige mooie dagen gehad. De kinderen zijn zo blij met eigenlijk niets, alleen wat aandacht is vaak al genoeg, heel bijzonder. Doordat we zo betrokken werden bij de dagelijkse dingen en we een hechte band opbouwden met de kindjes en hun verzorgers, was het erg moeilijk om weg te gaan. We willen dan ook graag nog eens teruggaan. We sturen nu af en toe pakketjes op met kleding e.d. Het is leuk dat we nog steeds contact met ze kunnen hebben.
Elisabeth, veel succes tijdens je reis!

1 like