Holaa!
Vanaf begin oktober ga ik 3 maanden backpacken in Peru, Bolivia en Argentinië, en ik begin in Lima.
Ik overweeg nu sterk om de Salkantay naar Machu Picchu al in NL te boeken, maar vraag me af hoeveel tijd ik nodig heb om van Lima in Cuzco te komen?? De planning is namelijk als volgt: van Lima eerst naar Ica, Nazca en Arequipa. Vervolgens van Arequipa naar Cuzco om daar dus de Salkantay tocht te lopen en Cuzco en omgeving te bewonderen. (Vervolgens van Cuzco naar Puno, enz. enz.). Een andere mogelijkheid is om misschien eerst vanaf Lima naar Cuzco te gaan, maar aangezien ik niet meer terugkom in Lima, is mij aangeraden gewoon eerst naar Ica, Nazca en Arequipa te gaan…
Ik ben benieuwd of iemand tips heeft wat de meest leuke of handige route is…?? En dus hoeveel tijd ik “moet” uittrekken tussen Lima en Salkantay?
Groetjes Ietie
Hola!
Wat gaaf dat je naar Peru gaat! Ik ben van maart tm mei drie maanden geweest. Heb de eerste twee maanden in Cuzco gezeten voor spaans cursus en vrijwilligerswerk en daarna heb ik gereisd.
Wat ik je eigenlijk aan wil raden: boek je salkantay trek niet vanuit nederland. Ik heb hem zelf niet gelopen, ik heb z\elf de inca trail gedaan en die was super en daarbij was het ook echt nodig om vanuit nederland te boeken aangezien er een max. aantal mensen wordt toegelaten op de incatrail. Voor de salkantay trek is dat echter niet het geval! En wat ik, en veel van mijn klasgenootjes, merkte was dat vanuit nederland zo verschrikkelijk veel duurder was dan het daar boeken. En dat is voor de salkantay trek dan echt zonde, omdat daar in principe altijd plaats voor is. (geen max. aantal mensen).
In Cuzco is het erg gemakkelijk om treks te regelen en vaak kun je al binnen een paar dagen weg! Als ik jou was zou ik dan ook lekker naar Ica (Huacachina!! –> oase vlakbij Ica, waar je absoluut moet gaan sandboarden, supergrappig om te doen) en Nazca gaan, en dan via Arequipa naar Cuzco. Dan kun je dan wel zien hoe lang je erover doet! Vanuit Ica kun je namelijk bv. nog naar de islas ballestas en vanuit arequipa naar de colca canyon (ook een sterke aanrader) en het vooraf lastig in te schatten hoeveel tijd je kwijt zult zijn. En als je dan op je eerste dag in Cuzco je trek regelt voor een paar dagen later en dan die dagen gebruikt voor al het moois in en rondom Cuzco, dan heb je volgens mij een toptijd én bespaar je echt letterlijk honderden euro’s!
Hoop dat je er wat aan hebt!
Veel plezier met de voorbereideingen!
groetjes, Leonneke
Hee! Bedankt voor alle info Leonneke! En ook leuk zo’n uitgebreide beschrijving. Dat sandboarden ga ik zeker doen, lijkt me echt leuk!
Ik denk dat ik inderdaad van Lima naar Ica, Nazca, Arequipa en dan Cuzco ga.
Ik heb soms ook het idee dat het boeken van zo’n trail hier in NL duurder is, maar op zich heb ik wel een goed bureau’tje gevonden, denk ik althans… Er is mij verteld dat de Inca-trail voor heel de maand oktober al vol zit, en ik wil uitgerekend in oktober naar Machu Picchu. Vandaar dus Salkantay, omdat daar nog plek is… (en ook omdat ik daar ook positieve verhalen over gehoord heb.) Weet iemand of er p/dag een max. aantal mensen Machu Picchu binnen mogen?
Ben nu toch wel aan het twijfelen of ik hier de Salkantay moet boeken of niet… Een prijs van 245 dollar voor studenten en 260 dollar als reguliere prijs leek me niet onaardig… Of kan het nog goedkoper?
Groetjes!
Hola,
ik sluit me aan bij Leonneke. We hebben de route Lima, Paracas (islas balastas), Huacachina (sandboarden, echt leuk!), Nazca (vliegen over de Nazcalijnen, tof), Arequipa (colca canon, mooi!!) in omgekeerde volgorde gedaan. Het heeft ons ongeveer 10 dagen gekost. Het is een leuke (maar wel touristische) route met mooie excursies onderweg. In Cusco zijn we een paar weken ervoor geweest om van daaruit door Bolivia en Chili te trekken.
Ook ik heb de Salkantay-trek gedaan en vond hem zeer de moeite waard! De originele Inca Trail zit echt maanden van te voren volgeboekt, maar over de Salkantay-trek moet je je niet teveel zorgen maken: er is altijd nog wel plek en MP kom je ook wel op: tickets worden met een trekkingstocht door je gids de dag ervoor geregeld.
Wat betreft de Salkantay-trek: je kunt voor allerlei prijzen de trekkingstocht boeken. wat je ervoor krijg hangt af van je agency. Wij hadden 250 dollar betaald (niet-student) en daarmee ongeveer 100 dolar teveel (in vergelijking met een andere groepsgenoot). Sommige touragencies maken eigen trekkings (o.a. United Mice en SAS, meen ik). Deze zijn wat luxer, maar ook meteen stukken duurder. De overige bureau’s stoppen je uiteindelijk in een en dezelfde trek, dus daarbij is het vooral van belang de goedkoopste te zoeken, die wel zoveel mogelijk entrees etc. voor je betaalt).
Suc6!
Hai!! Intussen hebben we besloten twee weken (of net iets meer) uit te trekken tussen Lima en de start van de Salkantay tocht. Dus twee weken om alle genoemde plaatsjes te bezoeken + wat leuke excursies te doen en even wat dagen in Cuzco te verblijven voordat we aan de Salkantay beginnen. Zo’n planning maken is toch wel handig, maar soms ook lastig omdat er zoveel leuke dingen in de lonely planet staan om te doen… keuzes maken he.
Per begeleider zullen de loonkosten wel ca. 200 á 300 soles zijn (kwart maand voor een gids). Als je dat totaal deelt door het aantal deelnemers en nog een beetje erbij optelt voor het reisbureau, kom je op een redelijk bedrag uit :slywink:.
Voor de gehele Inca Trail geldt een maximum van 500 personen per dag voor de entree (klanten en gidsen en dragers samen…). Dat betekent zo’n 1500-2000 personen per dag op de trail.
Deze aantallen worden zelden aangehouden…:slywink: Nog altijd eerder zo’n 1000 per dag bij de entree, behalve begin maart direct na de heropening van de trail ieder jaar (in februari gesloten vanwege onderhoud).
Ik geloof niet dat er voor Machu Picchu nog een maximum geldt.
Bedenk ook dat Choquequirao wel eens groter kan blijken te zijn dan Machu Picchu, als dat helemaal blootgelegd is. Maar aangezien Machu Picchu momenteel erg toeristisch is (veel geld te verdienen), gaat vrijwel al het geld van de “Monumentenzorg” te Peru momenteel naar MP…:slywink: