Route Cusco-Puerto Maldonado-Inapari over de weg.

Hallo globetrotters,

Ik vlieg 1 okt met de KLM naar Lima voor een backpackreis van de
Pacific kust naar de Amazonemonding met eindbestemming Paramaribo.
Ik heb de Lima-Cusco bus geboekt bij Cruz del Sur.
Heeft iemand recente informatie omtrent de weg van Cusco naar Puerto
Maldonado en verder naar de grensplaats Inapari? Is er een busdienst en
hoe zijn de weersomstandigheden op deze route begin oktober?

Hoi,

In 2006 ben ik vanuit Brazilië (Rio Branco) via Iñapari naar Puerto Maldonado gereisd. Van Puerto Maldonado naar Cusco heb ik gevlogen omdat ik er was in maart, regenseizoen. Normaal gesproken schijnt het stuk Cusco - Puerto Maldonado al ongeveer 60 uur reistijd te kosten, grotendeels alleen te doen door te liften met trucks (waar je meestal ook gewoon voor betaalt; het is een soort openbaar vervoer… dus niet altijd gratis). Ik weet niet hoe het met de regen zit in oktober. Puerto Maldonado ligt natuurlijk wel in het REGENwoud…
Ik vloog destijds met Aerocondor voor US$69 (enkele reis), maar tegenwoordig schijnt alleen LAN tussen deze twee steden te vliegen. Zoek eens in het Lonely Planet forum naar meer info over het boeken van die vlucht.

Puerto Maldonado - Iñapari kun je doen met een taxi colectivo, kost 40 Soles en duurt 5 uur over een onverharde weg. Er rijden geen bussen op deze route, althans in 2006 nog niet.
Ook dit heb ik dus (andersom) in regenseizoen gedaan, gelukkig kwamen we niet vast te zitten. Wel kwamen we langs drie andere auto’s die vast zaten in de blubber.
Een taxi colectivo is een taxi waar ze gewoon zoveel mogelijk mensen in proppen, ook onderweg wordt om de haverklap iemand opgepikt en weer gedropt op plaats van bestemming. Onderweg kun je door het raampje diverse snacks kopen (bv. bananenchips of een gekookt ei), of vragen om even een toiletstop (alleen heel vieze toiletten / kuilen in de grond met wat houten borden er omheen).

Iñapari is een klein gat, waar je je Peru exit stamp moet halen. LET OP: de man bij wie je dan moet wezen, houdt er zijn eigen tijden op na (ondanks een net bordje met de kantoortijden op de deur). Bij mij viel het mee en hoefde ik ‘slechts’ 2 uur te wachten (en iedereen in de taxi colectivo met mij, ook al zei ik dat ik wel een volgende zou nemen…). Ik ken een jongen die een dag en nacht heeft moeten wachten.

Van Iñapari naar Assis Brasil is 5 minuten met een mototaxi of 20 minuutjes lopen over de nieuwe brug. (In Lonely Planet staat nog dat je door een rivier moet waden maar dat is niet meer zo.) Ik vond Assis Brasil een prettig plaatsje. Het is direct heel anders dan Peru, qua geuren, eten, muziek, de mensen zijn er vrolijker en toegankelijker. Het hotelletje Pousada Renascer is prettig en heeft een super ontbijt. Ze spreken er Portugees en Spaans en zijn heel vriendelijk. Er is een klein supermarktje.

Van Assis Brasil kun je verder met een bus over een asfaltweg naar Brasiléia, ik weet niet meer precies hoe lang dit duurde, ik geloof 5 uur. Hier moet je je Brazil entry stamp halen bij een kantoortje op een kwartier lopen van de bushalte, dat gaat heel vlot en correct. Ik heb toen mijn backpack achtergelaten bij het personeel van het busstation en 't was nog onaangetast toen ik terug kwam. Brasiléia zelf vond ik niet zo boeiend; ik heb wel nog even voor de lol een ijsje gegeten in Bolivia; je kunt heel makkelijk even met een taxi naar Cobija in Bolivia (ligt aan Brasiléia vast).

Tussen Brasiléia en Rio Branco rijden 4x per dag bussen over een asfaltweg, duurt 4 uren. Rio Branco is duur (hotels), en heeft leuke stukken maar ook heel dodgy stukken met veel dronken kerels en een naar sfeertje (bij de drinkhuizen bij de rivier).
En vanaf Rio Branco zou je weer met een bus naar Porto Velho kunnen, waar vandaan 3x per week boten schijnen te gaan naar Manaus, of misschien ook bussen.

Op deze hele route kom je geen / nauwelijks andere buitenlanders tegen. Het is wel handig als je Spaans en/of Portugees spreekt.

Ik weet niet hoe je naar Paramaribo wilt komen (vanuit waar?) maar voor zover ik heb begrepen (heb ik ook uitgezocht), was dit vanuit Brazilië erg moeilijk.

Succes, en op mijn website vind je nog wat meer over mijn route en ook foto’s, dan krijg je een beetje een indruk.
Als je nog meer vragen hebt (bv. leuke dingen in Puerto Maldonado), laat maar weten.

Suerte, boa viagem,
Cécile

P.S. Ga je in één ruk van Lima naar Cusco? Dan mis je wel een hoop bijzondere, mooie dingen onderweg en bovendien ben je erg lang onderweg.

En hoeveel tijd heb je voor de rest van de reis, en waar wil je nou allemaal langs? Bedoel je met de Amazonemonding: Belém?

Hallo Cecilia,

Hartelijk dank voor je nuttige tips. Ik heb met bewondering je reisverslagen
gelezen.
Wat mijn reisplannen betreft is het zo dat ik een heenticket Lima en een terugticket heb vanuit Paramaribo. De bus vanuit Lima zal gaan langs de kust met een bezoekje aan de Nasca lines. Ik wil enkele dagen in Cusco
verblijven, helaas was Ninos hotel volgeboekt. Ik heb begrepen dat men
al behoorlijk vordert met de aanleg van de “interoceanica” wat betekent
dat het traject naar P.Maldonado beter rijdbaar is. Ik wil inderdaad in Porto Velho de boot nemen naar Manaus over de Rio Madeira.
In Manaus neem ik de beslissing om 1)verder per boot via verschillende
tussenstops (Parintins,Obidos,Santarem) naar de monding te gaan
en uitstappen in Amapa. Er is een halfgeasfalteerde weg naar de Frans
Guyanese grens (Oiapock/St.George), en vandaar de kustweg verder naar
Suriname,of 2) vanuit Manaus over de weg richting Boa Vista met een
uitstapje naar de Venezolaanse Grand Sabanna met zijn tafelbergen.
Vanuit Boa Vista kun je bij Bonfim de grens over naar Lethem in Guyana
en een bus of vrachtwagen nemen richting Georgetown en via een
oversteek over de Corantijnrivier naar Suriname. Ik heb 15 jaar als tropisch
landbouwkundige in Suriname gewerkt en ben voornamelijk geinteresseerd
in de Amazonebiotoop. De laatste weken van de reis verblijf ik dan bij mijn dochter die met haar gezin in Paramaribo woont. Mocht je nog meer
info hebben dan graag.

Zoals je wel weet zitten ook in Peru de uitlopers (bronnen) van de Amazonerivier. Je hebt het Tambopata Reserve dat vanuit Puerto Maldonado makkelijk te bezoeken is. Jungle trips in Peru zijn ongeveer half zo goedkoop als in Brazilië; het hele leven is er ongeveer half zo goedkoop.
Je hebt in Peru ook het Manu national park, dat is wat lastiger te bereiken, wat duurder, maar ook heel onaangetast en met meer dieren. En in noord-Peru kun je vanuit Iquitos ook naar de jungle, en uiteindelijk ook via rivieren naar dé Amazonerivier voor zover ik heb begrepen; er gaan regelmatige speedboats en langzame boten waar je met je hangmat op verblijft.

In de Lonely Planet forums zitten een paar mensen die veel in dat gebied gereisd hebben en heel behulpzaam zijn. Je kunt volgens mij ook op usernaam zoeken en ze een privéberichtje sturen, of je eventuele vragen posten in een forum.
users: Colebozbourne; Klaush, op http://thorntree.lonelyplanet.com. Colebozbourne heeft met boot gereisd tussen Manaus en Porto Velho.
En uiteraard zijn er een heleboel mensen en onderwerpen in het forum te vinden over de bootreis Manaus - Santarem. Voor de andere stukken van je route kun je waarschijnlijk ook in de Thorn Tree meer mensen vinden die er wat nuttigs over te zeggen hebben, dan hier. Er zitten gewoon veel meer mensen op dat forum (en niet alleen maar Nederlanders). Met een ‘advanced search’ in die Thorn Tree kom je een heel eind, om in de ‘oudere’ onderwerpen te zoeken waar vaak al veel nuttige vragen en antwoorden in staan.

Ik hoop dat je die Nazca lines wat vindt, veel mensen zijn toch teleurgesteld. En persoonlijk zou ik het een gemis vinden als je Arequipa overslaat (mooie koloniale stad, met een klooster dat als een dorpje in de stad is) en de Colca Canyon (met condors met 3 meter vleugelspanwijdte, en hot springs waarin je kunt badderen), en de drijvende rieten eilanden in het Titicacameer… als je toch in de omgeving bent… en Peru is zo goedkoop om doorheen te reizen… Maar ik weet niet hoeveel tijd je hebt.
Bovendien ligt Arequipa op 2500 meter en is daarmee een mooie plek om te wennen aan de hoogte; Cusco ligt op 3360 meter.

In Puerto Maldonado zelf heb je El Jaguar, een opvangtehuis voor wilde dieren die bv. wees zijn geworden of die gewond waren, jaguars, krokodillen, apen, topi etc. Vraag een mototaxi-bestuurder je erheen te brengen, het ligt aan de weg tussen vliegveld en centrum. De eigenaar zal je vragen of je geen vrijwilligerswerk wilt komen doen. :slight_smile:
Verder vond ik dat centrum voor vlinders vlakbij het vliegveld wel interessant, het vertelt ook veel over het Peruaanse Amazonegebied in het algemeen. En dan is er daar vlakbij ook nog een of ander centrum voor slangen geloof ik.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, goede reis!
Cécile

Het mooiste stuk is van Cuzco naar Puerto Maldonado. Je gaat flink door de bergen en hebt prachtige uitzichten. Het is ook een behoorlijk slechte weg, smal, veel (grote) stenen, gaten en modder. Heb t met eigen voertuig gereden en weet niet of er bussen zijn. Heb er geen gezien. Maar wel vrachtautos die passagiers meenemen. Die rijden echter aan 1 stuk door dus ben voorbereid op een koude nacht(en) boven op de bak!