Hoi,
In 2006 ben ik vanuit Brazilië (Rio Branco) via Iñapari naar Puerto Maldonado gereisd. Van Puerto Maldonado naar Cusco heb ik gevlogen omdat ik er was in maart, regenseizoen. Normaal gesproken schijnt het stuk Cusco - Puerto Maldonado al ongeveer 60 uur reistijd te kosten, grotendeels alleen te doen door te liften met trucks (waar je meestal ook gewoon voor betaalt; het is een soort openbaar vervoer… dus niet altijd gratis). Ik weet niet hoe het met de regen zit in oktober. Puerto Maldonado ligt natuurlijk wel in het REGENwoud…
Ik vloog destijds met Aerocondor voor US$69 (enkele reis), maar tegenwoordig schijnt alleen LAN tussen deze twee steden te vliegen. Zoek eens in het Lonely Planet forum naar meer info over het boeken van die vlucht.
Puerto Maldonado - Iñapari kun je doen met een taxi colectivo, kost 40 Soles en duurt 5 uur over een onverharde weg. Er rijden geen bussen op deze route, althans in 2006 nog niet.
Ook dit heb ik dus (andersom) in regenseizoen gedaan, gelukkig kwamen we niet vast te zitten. Wel kwamen we langs drie andere auto’s die vast zaten in de blubber.
Een taxi colectivo is een taxi waar ze gewoon zoveel mogelijk mensen in proppen, ook onderweg wordt om de haverklap iemand opgepikt en weer gedropt op plaats van bestemming. Onderweg kun je door het raampje diverse snacks kopen (bv. bananenchips of een gekookt ei), of vragen om even een toiletstop (alleen heel vieze toiletten / kuilen in de grond met wat houten borden er omheen).
Iñapari is een klein gat, waar je je Peru exit stamp moet halen. LET OP: de man bij wie je dan moet wezen, houdt er zijn eigen tijden op na (ondanks een net bordje met de kantoortijden op de deur). Bij mij viel het mee en hoefde ik ‘slechts’ 2 uur te wachten (en iedereen in de taxi colectivo met mij, ook al zei ik dat ik wel een volgende zou nemen…). Ik ken een jongen die een dag en nacht heeft moeten wachten.
Van Iñapari naar Assis Brasil is 5 minuten met een mototaxi of 20 minuutjes lopen over de nieuwe brug. (In Lonely Planet staat nog dat je door een rivier moet waden maar dat is niet meer zo.) Ik vond Assis Brasil een prettig plaatsje. Het is direct heel anders dan Peru, qua geuren, eten, muziek, de mensen zijn er vrolijker en toegankelijker. Het hotelletje Pousada Renascer is prettig en heeft een super ontbijt. Ze spreken er Portugees en Spaans en zijn heel vriendelijk. Er is een klein supermarktje.
Van Assis Brasil kun je verder met een bus over een asfaltweg naar Brasiléia, ik weet niet meer precies hoe lang dit duurde, ik geloof 5 uur. Hier moet je je Brazil entry stamp halen bij een kantoortje op een kwartier lopen van de bushalte, dat gaat heel vlot en correct. Ik heb toen mijn backpack achtergelaten bij het personeel van het busstation en 't was nog onaangetast toen ik terug kwam. Brasiléia zelf vond ik niet zo boeiend; ik heb wel nog even voor de lol een ijsje gegeten in Bolivia; je kunt heel makkelijk even met een taxi naar Cobija in Bolivia (ligt aan Brasiléia vast).
Tussen Brasiléia en Rio Branco rijden 4x per dag bussen over een asfaltweg, duurt 4 uren. Rio Branco is duur (hotels), en heeft leuke stukken maar ook heel dodgy stukken met veel dronken kerels en een naar sfeertje (bij de drinkhuizen bij de rivier).
En vanaf Rio Branco zou je weer met een bus naar Porto Velho kunnen, waar vandaan 3x per week boten schijnen te gaan naar Manaus, of misschien ook bussen.
Op deze hele route kom je geen / nauwelijks andere buitenlanders tegen. Het is wel handig als je Spaans en/of Portugees spreekt.
Ik weet niet hoe je naar Paramaribo wilt komen (vanuit waar?) maar voor zover ik heb begrepen (heb ik ook uitgezocht), was dit vanuit Brazilië erg moeilijk.
Succes, en op mijn website vind je nog wat meer over mijn route en ook foto’s, dan krijg je een beetje een indruk.
Als je nog meer vragen hebt (bv. leuke dingen in Puerto Maldonado), laat maar weten.
Suerte, boa viagem,
Cécile