amazone trip vanuit cusco?

wij gaan komende zomer met gezin, (kinderen 13 en 16 jaar) naar peru, bolivia en argentinie. Nu aarzel ik om een tripje naar amazonegebied te maken vanuit Cuszco, Peru. bij Puerto Maldonado en dan naar bv Explorers Inn. Ik zie beetje op tegen de kosten, het is wel erg kostbaar. Is dat het wel waard? wie is hier geweest? Ellen

Omdat je ook naar Bolivia gaat, zou ik de Amazone vanuit La Paz bezoeken, en dan naar de Pampas (tropische wetlands) bij Rurrenabaque. Dit is aanzienlijk goedkoper dan Amazonetrips vanuit Cusco, en je ziet er bovendien veel meer dieren dan in het tropisch regenwoud van Tambopata of Manu.

Ik ben in Puerto Maldonado geweest, afgelopen januari. Ik ben echter niet met een trip gegaan omdat tripjes die aangeboden worden al vrij snel erg duur zijn, de jungle is bijna altijd duur om te bezoeken. Ik ben gewoon naar Puerto Maldonado gegaan, heb daar de familie ‘Mejia’ opgezocht in hun woonhuis (dit heb ik gelezen in de Lonely Planet) en met hen ben ik naar Lago Sandoval gegaan. Zij hebben daar een terrein met lodges en lekker eten, aan het meer. Hun zoon is gids, die geeft rondleidingen op hun kano. Lago Sandoval is heel erg cool, er zitten krokodillen, apen, luiaards, heel veel vogels, vleermuizen, 3 kleurige hagedissen, je kan het zo gek niet bedenken of het is er wel. Je hoort ze s’’ nachts ook langs je hutje scharrelen. Schematisch wat het gekost heeft:

bus heen, Cusco - Puerto Maldonado 60 sol p.p.
bootje op de Tambopata rivier om bij het meer te komen, heen & terug 100 sol.
reservaatbelasting 50 sol p.p. (dénk ik, of 50 sol voor 2 personen. hier ben ik niet zeker van).
gids 100 sol per dag
verblijf per nacht 20 sol p.p. (of 10, dus 20 voor 2 personen. ben ik ook even niet zeker van).
maaltijden, ontbijt-lunch-avondeten (lunch en avondeten is beiden warm), per maaltijd 20 sol p.p.
bus terug Maldonado - Cusco slechts 35 sol p.p.

Op google converter moet je dan even omrekenen wat het dan in euro’s kost. Ze hebben eigenlijk altijd plek, het is heel rustig bij hen in de lodges omdat ze bijna niet met toeristen bureau’s werken. Ook is het een aanrader om gewoon naar Puerto Maldonado te gaan en dáár een tour te boeken, dat scheelt al veel geld.

Hopelijk kun je iets met deze tips, groeten Medy

Als je eerst in Bolivia bent , ben ik het eens dat de ungle in Bolivia stukken goedkoper is dan in Peru ( de lodges zijn wel een stuk meer basic ) maar de jungle is dezelfde

Naar puerto maldonado kan je nu wel met bus over asfalt weg , naar Rurre is het een zeer slechte weg en vele uren rijden

Maar als je op budget bent is de enige goedkopere optie Bolivia
Groetjes uit Peru
Dirk