Hoi!
Ik ga dit najaar naar Bolivia, Peru en Ecuador. Ik wil ook graag een bezoekje brengen aan de amazone, maar ik weet niet in welk land ik dit het beste kan doen?
Iemand tips??
Vanuit La Paz in Bolivia kun je (vliegen of 18 uur hobbelen met de bus) naar Rurrenabaque. Van daaruit kan je de 3 daagse trip naar de Pampas doen (soort wetlands in de tropen, waar je veel dieren kunt spotten) of naar Madidi Nationaal Park, waar je in het tropisch regenwoud zit. Ook mooi, maar daar zie je minder dieren.
Vanuit Cuzco kun je naar Tambopato bij Puerto Maldonado (met de bus of vliegtuig) of met de bus naar Manu Nationaal Park. Ik ben in Manu geweest (4 daags trip, waarvan je 2 dagen in de bus zit, waarbij je vanuit het hooggebergte afdaalt naar het regenwoud), en vond dat eigenlijk wel vergelijkbaar met Madidi. Als je echt dieper het gebied in wilt, wordt het 7 dagen of meer en erg duur vanwege de lang bootreis.
Bolivia is sowieso goedkoper dan Peru. De Pampas in Bolivia vond ik (samen met de Pantanal in Brazilië) het boeiendst, omdat je daar veel dieren ziet, maar misschien ook wel omdat het de eerste keer was, en de groep ook erg lachen was.
In Ecuador ben ik niet in de Amazone geweest, maar daar heb je ongetwijfeld ook vergelijkbare trips. Hangt er ook een beetje vanaf wat voor budget je hebt. Verder is een goede gids erg belangrijk (je kunt andere reizigers vragen naar hun ervaringen). In Cuzco en La Paz barst het van de reisbureaus die allemaal vergelijkbare trips aanbieden. Het loont vaak wel om een beetje rond te neuzen en prijzen te vergelijken. Veel plezier op je reis!
Wow, bedankt voor het antwoord!
Ik zit er nu inderdaad het meeste aan te denken om in Bolivia te gaan. Ik zag ook 5 daagse trips die de jungle en de pampas combineren (ik kan niet kiezen haha), dus dat leek me wel wat!
Ik zit alleen nog een beetje met de prijs…
Kan ik beter vooraf boeken op internet, of als ik daar in la Paz ben? En zijn er dan nog vliegtickets? En kan ik bij wijze van de eerst volgende dag al weg?
Via Wereldwijzer app
Je kan het prima bij aankomst in La Paz boeken, liefst paar dagen van te voren, 1 dag van tevoren zou misschien ook kunnen. Je zou ook alleen een retour vliegticket kunnen boeken en in Rurrenabaque zelf een tour boeken. Maar de meesten boeken het denk ik in La Paz. 5 dagen tripje klinkt goed. De pampas is voor de meesten wel het leukst omdat je daar veel dieren ziet.
Persoonlijk zou ik je Puerto Maldonado aanraden in Peru. Is een excursie die je drie of vier dagen kan doen, je ziet gegarandeerd ontzettend veel dieren, wat niet altijd vanzelfsprekend is op andere plaatsen… De excursies worden ook gecombineerd met avontuurlijke activiteiten en elke avond kan je van prachtige landschappen genieten… het is een echte aanrader!
Als je naar de pampas gaat, pak dan wel even de deadroad mee met de fiets.
Hoi
Ik weet niet of je inmiddels al weg bent. Maar wij hebben vorig jaar een 5-daagse trip gemaakt in de jungle/pampas in Bolivia.
We zijn van La Paz naar Rurrenabaque gevlogen en hebben daar ter plekke een gecombineerde tocht geboekt bij Mogli tours.
We konden meteen de dag erop vertrekken ( we zaten er begin oktober). De tour is zeker aan de raden. Het is wel behoorlijk back to basic…
vooral in de Jungle! Dus daar moet je wel een beetje van houden. En ook goed tegen muggen kunnen want die heb je met name in de jungle in overvloed! Haha! Maar zeker een aanrader. We verbleven ook nog 2 nachtjes in Rurrenabaque zelf. Wel een heel chill dorpje met leuke kroegen. Hangt een positieve sfeer! Veel plezier op reis!
Groetjes Chrys