Ik reis met mijn vriend naar Bolivia, we zijn 1 december in La Paz en reizen van daaruit naar t Noorden en vliegen 7 maart vanuit Bogota weer terug.
Wij willen sowieso een Amazone trip doen maar gaan we dat dan vanaf La Paz doen of later in 1 van de andere landen waar we doorheen reizen, namelijk Peru, Ecaudor of Colombia. Wie heeft er ervaring mee, we gaan natuurlijk ook het regen seizoen en het liefst praktisch makkelijk te doen/op de gangbare route…
Ik heb alleen ervaring met een jungle tour in Peru, vanuit Puerto Maldonado 3 dagen (2 nachten) naar het Tambopata reservaat. Heel mooi. Ik was daar in maart, dus het staartje van het regenseizoen… op de weg tussen het reservaat en de stad kwamen we wel wat jeeps en busjes tegen die vast zaten in de modder, maar gelukkig haalde ons busje het wel.
De tripjes die we tijdens die dagen maakten, waren vaak per boot, maar ook wel een paar wandelingen. We kregen daar gratis rubberlaarzen te leen, wel handig want het regent (het hele jaar door!) natuurlijk veel in dat regenwoud en het is dus meestal een blubberzooi. Het loont wel de moeite om dat vooraf even te checken, of jij ook laarzen te leen krijgt waar je de tour boekt.
Gezien het regenseizoen, kunnen jullie misschien beter al in Bolivia gaan. Het zal daar wellicht ook net ietsje goedkoper zijn. In principe is het natuurlijk allemaal nog het Amazonegebied en zal het niet héél veel van elkaar verschillen qua planten en dieren.
Cecilia bedankt voor je reactie! Zoals het er nu naar uitziet, gaan we denk ik voor Peru of Ecuador. Alle vlñiegtuigen zaten hier in Bolivia namelijk vol rond O&N. Als er nog meer tips zijn, dan zijn ze zeker welkom
Er is inderdaad een mooie tocht vanuit sorata naar rurrenabeque.
Dit is 2 dagen downhill mountainbiken en 3 dagen varen door de jungle met af en toe een wandeling. Deze tocht gaat langs de rand van nationaal park madidi. Je kunt in rurrenabeque ook nog een pampatour boeken als je wat meer beesten wil zien.
De jungle zal in ieder land nagenoeg gelijk zijn. Bolivia is waarschijnlijk het goedkoopst.
Wat ook een mogelijk is, die wij ook gedaan hebben, is vanuit Lima, of een andere stad in Peru, vliegen op Iquitos. Wij hebben daar een boot gepakt over de Amazone naar het drielandenpunt van Peru,Brazilie en Colombia.
Letitia is een meest interessante plaatsje daar. Hier kun je diverse tochten boeken en je zit hier midden in het amazonegebied.
Je kunt in 10 minuten te voet naar brazilie lopen.
Vanuit Letitia kun je redelijk goedkoop een binnenlandse vlucht naar Bogota pakken.
Hallo,
Algemene informatie voor wie ooit plannen heeft voor een bootreis over de Amazonerivier.
Neem niet een dagenlange bootreis met een barco of een navio. Onderbreek een 8-dagen durende reis door ergens te overnachten. Ga per vliegtuig als het je te veel wordt. Vooraf in NL b.v. een airpass kopen is goedkoper. In Brazilie vliegen TAM en GOL redelijk goedkoop; afhankelijk van en naar welke plaatsen je wil vliegen.
Wij hebben een reis Oaiapoce/Macapa (Truck); Macap/Santarem (Boot), Santarem/Manaus (Boot) gedaan. Een tijdrovende maar adembenemende mooie en heerlijk eten reis.
Mijn ervaringen zijn te veel om hier te vermelden.
Veel reisplezier. NAIRUMEW
Ik heb deze tocht ook gedaan, echt een aanrader als je mountainbiken leuk vindt.
De jungle zelf vond ik minder speciaal dan verwacht. Veel bomen, weinig dieren.
Inderdaad een denkfout die veel mensen maken en ik ook vroeger heb gemaakt: dat je in de jungle veel dieren kunt zien.
Met wat geluk zie je af en toe in de verte een aap, of kom je op het water een schildpad of een kleine kaaiman tegen, kun je vissen op piranhas, of zie je termieten of misschien een grote spin, en met veel geduld ook vele macaws op de klei-muur in Tambopata. Maar verder zijn het vooral heel veel geluiden.
En met geluk zie je wat dolfijntjes in de Amazonerivier (in Brazilië). En op de Amazonerivier zelf, schijn je amper het oerwoud te zien want die rivier is superbreed dus de kanten zijn ver weg.
Als je dieren in het wild wilt zien, moet je het juist hebben van anderssoortige landschappen, bijvoorbeeld de Colca Canyon in Peru voor condors, de hoge Andes voor Vicuñas, de Ballestas eilanden voor zeeleeuwen en pinguins, de Uyuni-woestijn voor flamingo’s en lama’s, de Pantanal in Brazilië voor allerlei dieren, de Galapagos-eilanden, de savanne in Afrika…
Het leuke van jungle / regenwoud vind ik wel dat die bomen en planten ook heel mooi en divers zijn, en als je een leuke gids hebt die veel weet over de geneeskrachtige werking van al die flora, is het heel interessant. Ook ruikt het bijzonder, is het lekker warm en klam en hoor je dag en nacht bijzondere geluiden, en heeft het iets heel spannends en (leuk) engs. Maar verwacht dus geen Afrika-stijl safari waarbij je veel bijzondere en grote dieren tegenkomt die je op de foto kunt zetten.
Precies. Nog een fabeltje is dat het in de jungle altijd warm is. Toen ik er was regende en was het koud!
Als je vanuit La Paz vertrekt kan ik je aanraden om naar Rurrenabaque te vliegen (150 euro retour, of een hele lange busrit). Hier kun je trips naar zowel de jungle (bomen / planten) als de pampa (dolfijnen, alligators en apen) bezoeken, vond ik zelf een van de hoogtepunten van Bolivia!
Enig idee of er een ‘toffe’ mogelijkheid is om van Peru naar Brazilië te reizen, zonder vliegtuig?
bv. via boot door de Amazone in combinatie met bus/truck…
of zou dit veel duurder uitkomen dan een vlucht tot ergens in Brazilië en dan richting Manaus te varen?
We moeten op een of andere manier in Brazilië geraken want in Sao Paulo hebben we een vliegtuig te halen op 25 juni