Amazone Brazilie

:smiley: We willen in augustus dit jaar weer met de backpack op pad. Dit jaar willen we kiezen voor een rondreis door Brazillie. Graag zouden we net als in Peru de jungle van de Amazone in willen gaan. Liefst niet te georganiseerd (geen Amerikaans georganiseerde tourtochten etc.) zijn er mensen die ervaring hebben met reizen in Brazilie en dan speciaal de Amazone? Graag jou of jullie reactie daarop.

Hou rekening met lange reisafstanden.
Boek vooraf een airpass hiervoor! Het land is onmetelijk groot maar dat kun je op de kaart wel zien.
Boek lokaal je tourtjes om het landschap te verkennen.
Vooral in Manaus kun je uitstekend terecht.

Hoi,
Er zijn mensen in het zuiden van Nederland, die een reis vanuit Suriname beginnen en dan door gaan naar het Amazone gebied, als je wat wilt weten mag je me mailen.
Groeten pimvancampen@hetnet.nl

Mocht je met de boot willen gaan pak dan het gedeelte stroomopwaarts van Manaus, daar waar je de oevers nog kunt zien itt de andere kant op wat meer het gevoel geeft op zee te zitten.

Toch, staar je niet te veel blind op Brazilie voor wat betreft het jungle reizen. Wat je in bv Venezuela of Peru kunt zien doet er niet voor onder is is pratischer om te bereizen.

Marcel

Hallo reizigers

Ik ben Bettine en eigenaresse van een guesthouse met de naam Pousada Multicultura. We zitten in het hartje van de Amazone een plaatsje genaamd Tefe. Ik heb eerst 3 jaar met de inheemse (indianen) bevolking gewerkt en toen mijn contract afliep heb ik het guesthouse opgezet (nu 2 jaar geleden). Ons stadje is heel uniek en biedt veel mogelijkheden als je het over natuur en cultuur hebt. Vooral ook omdat we op de route Tabatinga-Manaus zitten. Kijk eens op onze site www.pousadamulticultura.com voor aanbevelingen van mensen die hier al geweest zijn.

P.S We zitten dichtbij een van de bekendste eco-toerisme bestemmingen: de Uakari lodge van Mamiraua!

Groetjes,

Bettine
Pousada Multicultura

Denk je dat de Amazonejungle in Brazilië veel verschilt van die van Peru? Behalve dat het in Brazilië 2x zo duur is?
Of bedoel je met een boot van plaats naar plaats reizen over de Amazonerivier?
Als ik jullie was, zou ik de jungle in Peru bezoeken, en in Brazilië een heel ander landschap, bijvoorbeeld de Pantanal schijnt echt uniek te zijn en met kans op veel meer dieren; en de Chapada Diamantina in Bahía is bijvoorbeeld ook prachtig, met watervallen, gekleurde riviertjes, tafelbergen, grotten, natuurlijke poelen en ‘glijbanen’ in de rivieren, etc.

Even een vraagje gelinkt aan de vorige:

Mijn vriend en ik doen een rondreis van 5 maanden in zuid-amerika.
we reizen binnen een paar dagen van Chili naar Bolivie en dan naar Peru.
Een maand later moeten we een vliegtuig halen in Sao Paulo, Brazilië…

Is het mogelijk om van het noorden (of ergens anders) van Peru door de Amazone te reizen naar Brazilië? Of is dat ‘ontoegankelijk’?

Ik zou graag Manaus en Belem + Amazone in Brazilië bezoeken maar misschien is een heen-en-weer Peru amazone toch even hard de moeite (en goedkoper?)?
en kunnen we van Peru dan toch beter een vliegtuig nemen en idd iets anders bezoeken in Brazilië?
want veel tijd hebben we voor Brazilië misschien niet meer…

Moeilijk :slight_smile:

Bedankt alvast!

Brecht&Hannah

Lees mijn ervaringen met het reizen over land van Rio Branco (Brazilië) naar Puerto Maldonado (Peru) in deze thread.

Inmiddels schijnt de weg tussen Cusco en Puerto Maldonado ook beter te zijn. (Vroeger stond daar minstens 60 uur reistijd voor met liften op trucks, dus was ik gevlogen.)

Voordat je zo’n boottocht van Manaus naar Belem maakt, wel even goed lezen wat dat inhoudt. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik van tevoren dacht dat je echt veel mooie natuur en dieren zou zien en dat het heel kleinschalig zou zijn, maar uiteindelijk bleek dat je met tig mensen op een grote boot zit, die honderden meters van de rand van de superbrede rivier vaart waardoor je dus geen beesten aan wal ziet, alleen misschien af en toe een dolfijntje als je geluk hebt, of een macaw die over vliegt.

Verder slaap je in hangmatten aan dek (7-9 dagen lang, afhankelijk van hoe snel de boot gaat), dus moet je iets bedenken om je spullen veilig te houden (bv. een Pacsafe metalen net om je backpack heen?) en hopen dat je goed kunt slapen. Je kunt ook een hut nemen maar dat is heel duur.
Er schijnen bijna elke avond luide feesten aan boord te zijn. Het eten is elke dag hetzelfde (rijst, bonen, kip), en de wc’s stinken na 1 dag al zo verschrikkelijk dat je er bijna niet op durft.
Althans, dat soort verhalen kwam ik allemaal tegen op internet in 2005-2006… ondanks dat vonden de meeste mensen het wel een superleuke ervaring, maar mij leek het niks. :slight_smile:

Op www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com kun je veel reisverslagen lezen.

Een andere optie zou kunnen zijn: vanuit Chili naar Peru reizen, en dán pas naar Bolivia. En dan vanuit Bolivia over land naar de Pantanal (Brazilië) reizen, wat een supermooi natuurgebied schijnt te zijn waar je veel meer dieren kunt zien dan in het Amazonegebied.

Als je het Amazonegebied wilt bezoeken (dus voor de jungle, niet speciaal voor die boottocht over de rivier met al die feesten en het slapen in hangmatten), dan zou ik dat in Bolivia of Peru doen, daar zijn jungle tours ongeveer half zo duur en in principe is het natuurlijk gewoon hetzelfde regenwoud.

Succes met de keuzes.

Hoi Brecht en Hannah,

Wat het goedkoopst is weet ik niet, maar ik weet wel dat je een super-reis kunt maken vanaf bijna het begin van de Amazone rivier (Iquitos)- drielanden punt Santa Rosa/Tabatinga/Leticia … een dagje in Leticia verblijven… dan afzakken via Tefe naar Manaus… Santarem… Belem… en als je het leuk vindt tot aan de zee. Wijzelf hebben sinds 2 jaar een guesthouse in Tefe en ik heb enkele klanten gehad die deze reis hebben gemaakt en er erg enthusiast over waren.

Op onze site kun je verschillende informatie vinden over ons guesthouse en de dagtrips die we organiseren. Ook over de wijze hoe je hier kunt komen. Verder is er hier een heel erg bekende ecotoerisme bestemming: pousada Uakari. Hier kun je WEL veel dieren zien, voornamelijk apen, kaaimannen, vogels en roze dolfijnen.

Van Iquitos kun je een snelboot nemen naar het drielanden punt (op dit stuk raad ik je de langzame boot NIET aan). Vanaf Tabatinga kun je met de speedboot (vrijdags 8AM) of langzame boot richting Manaus. Tefe ligt halverwege. Je moet je laten afzetten in het stadje Alvaraes en dan ben je binnen een uurtje in Tefe.
Vanaf Tefe naar Manaus zijn er IEDERE DAG langzame boten… Dit zijn GEEN LAWAAI boten! (2 dagen; kosten 70 reais in hangmat) en speedboten (12 uur; kosten 220 reais).

Op mijn facebook (Pousada Multicultura) heb ik verschillende foto’s.

P.S. Mijn vriend komt uit Belem; ik ben er 3 keer geweest maar vond er weinig aan omdat het een vrij gevaarlijke stad is… Manaus en Santarem zijn meer de moeite waard geloof ik…

Als je meer details wilt hoor ik het wel!

Groetjes,
Bettine

Hoi Hannah en Brecht,

Ik was dit nog vergeten:
Vanaf Tabatinga kun je ook het vliegtuig nemen. Kijk op www.voetrip.com.br. Op zondag en woensdag naar Tefe en op andere dagen ook rechtstreeks naar Manaus. Koop deze tickets wel op tijd, want anders worden ze erg duur. Ik kan dit voor je doen, want de TRIP airline accepteerd geen buitenlandse credit cards. Eenmaal in Manaus kun je echt alle kanten op per vliegtuig.

WAUW!

Bedankt voor de heel snelle reacties én goede tips!!

Ik bekijk alles eens rustig.
Maar ik heb er alvast heel veel zin in!

@ Multicultura: ik hou je zeker op de hoogte voor eventuele boekingen.
Misschien enig idee hoeveel de bootreizen kosten vanuit Iquitos tot Tefe?

Bedankt!!
Hannah

Hannah; Voor Iquitos-Tabatinga weet ik niet de prijs, maar ik weet wel hun website: www.transtursa.com; email: transtursa@hotmail.com.

De langzame boot vanaf Tabatinga is R$120 tot Alvaraes (een duitser is net afgelopen week gekomen met de langzame boot) De snelle is R$390 tot Manaus, dus zal Alvaraes (bij Tefe) iets meer dan de helft zijn… Ik kan het voor je navragen als je het precies wilt weten. Vanaf Alvaraes kun je een motor of taxi nemen naar het dorpje Nogueira (20 minuten; 5 reais) en vandaar een taxi-boot naar Tefe (30 minuten; 5 reais). Vanwaar je aankomt kun je voor 2 reais per persoon een motor-taxi nemen naar ons guesthouse. Rua quinze de junho… dan weten ze het wel.

Zonder af te doen wat de kwaliteit en mooiheid van het Amazonewoud rond Tefe betreft, kan je ook het volgende doen:
Volg de route aangegeven volgens Cecilia via Cusco, Puerto Maldonado, Inapari, Assis Brasil naar Rio Branco.
Daar kan je met mijn vriend een tocht maken naar het extractiereservaat Arapixi waar hij woont met zijn familie. Je blijft er zo lang je wil en de moeder van mijn vriend zal voor jullie koken. Je zal er het leven van de rubbertappers leren kennen evenals alle geheimen van het Amazonewoud. Zij drinken ook de Auahuasca en je kan de ceremonie filmen zoveel je wil. Zelf drinken is niet verplicht maar het kan uiteraard.
Een andere tocht kan je doen met mijn vriend in Ji-Parana. Je hoeft dan verder te reizen naar Porto Velho en naar Ji-Parana. Daar kan je een tocht maken over een zijrivier van de Rio Madeira, zeer spektaculair doorheen het reservaat van Jaru en het indianenreservaat van de Gavioes.
Ook hier blijf je zolang je wenst en de gids zql voor jullie koken.
In beide gevallen slapen jullie in hangmatten.
De kosten voor beide tochten mag je rekenen op ongeveer 45 a 50 euro per dag per persoon alles inbegrepen. In geval van een iets grotere groep zullen de kosten nog kunnen gedrukt worden omdat de vaste kosten kunnen verdeeld worden.
Je zal geen toeristen tegenkomen en alles is 200% veilig.
Kijk op: www.bloggen.be/erico
Nadien kan je met de bus eenvoudig verder naar de Pantanal of naar gelijk waar in Brazilie.
Voor meer info, mail me terug aub