Week naar Amazone

Hoi allemaal!
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen! Komende zomer ga ik als vrijwilliger aan de slag bij de Olympische Spelen in Rio. Supergaaf natuurlijk! Vliegtickets en accommodatie voor in Rio zijn al geregeld. Voordat ik in Rio wordt verwacht heb ik nog ongeveer een week de tijd om iets van het land te zien. Dat dat veeeeeeeeeeeel te kort is voor zo’n enorm land begrijp ik, dus er zullen keuzes moeten worden gemaakt. Aangezien ik meer een “natuurmens” dan een “stedenmens” ben, wil ik heel graag iets van het binnenland zien. Op dit moment is mijn (nog vage) plan om een weekje naar de Amazone te gaan. Het meest praktisch lijkt me om dit te doen middels een binnenlandse vlucht naar Manaus, klopt dat. En dan?? Zijn er georganiseerde tripjes vanuit Manaus? Of een accommodatie (liefst echt in de jungle, dus niet in Manaus zelf) waar je je een dag of vijf kunt vermaken en van waaruit excursies georganiseerd worden? Iemand tips voor een vliegmaatschappij voor binnenlandse vluchten?

Ik ben heel benieuwd of jullie goede ideeën voor me hebben. Mochten jullie andere ideeën hebben voor de invulling van die week, dan houd ik me ook aanbevolen.

Normaal hou ik wel van ‘op de bonnefooi’ backpacken en zien waar het schip strandt, maar omdat ik nu maar zo kort de tijd heb, wil ik graag vooraf e.e.a. duidelijk hebben (en eventueel al boeken), zodat ik de beperkte tijd optimaal kan besteden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Manaus is het centrum waaruit je de Amazone kan bezoeken en regelen. Ik heb in 2006 in Tiwa Eco-resort gezeten. Erg leuk maar wel dicht bij Manaus zelf. Hoewel je hier geen erg in hebt. Vanuit dit resort kan je allerlei trips doen.

Persoonlijk zou ik naar de Pantanal gaan en in 5 dagen de Transpantaneira afrijden met een 4x4. Zwemmen in kristal helder water en genieten van de natuur. Op zoek naar de Jaguar. Geloof me, wanneer je deze eindelijk ziet is je avontuur compleet.

Bedankt voor de tips Sabbie! Pantanal lijkt me ook prachtig en dichter bij Rio dan de Amazone, dus zeker een optie. Die vijfdaagse rit met een 4x4, heb je dat via een reisorganisatie / tourbureautje gedaan?

Nee, wij hebben hier in Nederland een auto geboekt en zelf contact opgenomen met pousada’s voor overnachting en andere uitstapjes als zwemmen in helder water. De Transpantaneira kan je eventueel met een gids doen maar zelf op pad gaan is heel erg goed te doen. Misschien spot je dan iets minder dieren maar de omgeving blijft het zelfde en erg mooi. Wil je Porto Joffre voorbij dan zal je een boot moeten boeken met een gids. Hier is de kans groter dat je de jaguar treft. Wij waren zo gelukkig dat het dier midden op de weg zat en zijn niet voorbij Porto Joffre gegaan.