Het was voor mij een must om vooraf te boeken aangezien ik exact 7 dagen in Manaus had en er zeker van wou zijn dat ik iets kon krijgen voor een dag of 5. De communicatie met je aanbevolen kennis verliep nogal stroef dus uiteindeljk na veel gelezen te hebben gekozen om iets te boeken bij Rambo Amazon Jungle tours. Rambo staat bij Tripadvisor op nummer één door het grote aantal positieve reviews en trok daardoor mijn aandacht.
De communicatie verliep nogal moeizaam, op zijn typisch Braziliaans zeg maar. Maar ik besloot om de gok gewoon te wagen.
Uiteindelijk een geweldige 6 dagen en 5 nachten in de Jungle gehad voor R$ 1500,- / €435,- inclusief 2 gratis overnachtingen in een hostel bij aankomst en vertrek in Manaus, transport van en naar het vliegveld en dagelijks 3 uitgebreide heerlijke maaltijden.
Via de mail had ik per dag een schema gekregen met tijden en activiteiten. Hier is weinig van terecht gekomen. Mocht je hier niet tegen kunnen dan is het geen aanrader.
Rambo bekijkt per dagdeel wat op dat moment het beste uitkomt om te doen. Bepaalde plaatsen/activiteiten hebben we dan ook niet bezocht/gedaan of vervangen voor iets anders.
Van de 5 nachten hebben we 2 nachten in een lodge, 2 nachten in de jungle en 1 nacht op een strand geslapen.
De 2 nachten in een lodge was bij een lokale familie die een stuk een grond hebben en daar met 3 generaties leven. Het was naast de plek waar we 2 overnachtingen hadden ook het basiskamp waar we vaak terug kwamen voor de lunch of avondmaaltijd. Het is er paradijselijk mooi! De familie spreekt geen Engels maar doen alle moeite om je het zo goed mogelijk naar je zin te maken. Ook hebben ze er een huisje met zelfgemaakte souvenirs voor 1/3 van de prijs van wat je in Manaus betaald.
Het is vooral Rambo zijn enorme kennis, humor en ervaring die van de excursie een onvergetelijke herinnering maakt. Hij kent de jungle als zijn broekzak, maakt van bladeren en takken… borden, bestek, pijlen, speren, armbanden, boomklimbanden etc. Geeft uitgebreid uitleg over de verschillende dieren, planten, natuurlijke medicijnen, jaag technieken, weet van elk dier wel een lokroep etc. Je merkt aan alles dat hij een enorme liefde voor de jungle heeft.
Hij is zelf opgegroeid in een lokale stam en op zijn 10e door een touring organisatie die zijn stam bezocht meegevraagd om voor hun te komen werken. Daarnaast heeft hij 4 jaar in de Amazonian leger gezeten als commando waar hij de verschillende survival technieken heeft opgedaan en zijn naam aan te danken heeft.
We hebben alle gebruikelijke dingen gedaan:
Gevist op catfish, trekking/overnachting in de jungle, gezwommen in de Amazone, vissen op piranha’s, alligator spotting en catching, gezwommen met rivier dolfijnen, een 5 meter lange anaconda vast gehouden, zonsopgang bekeken vanaf het water, animal spotting, in bomen geklommen, een lokale tribe bezocht ( enige tegenvaller van de hele trip )
Ik las op het internet van veel mensen dat je er niet vanuit moet gaan dat je heel veel verschillende dieren ziet omdat het natuurlijk geen dierentuin is. Met deze instelling ben ik dan ook naar de Amazone gegaan, maar ik heb uiteindelijk behoorlijk geluk gehad. De dieren die ik onder andere gezien heb zijn: catfish, piranha’s, sloth’s, alligators, rivier dolfijnen, anaconda, leguanen, apen, een gekko, hagedissen, spinnen, vleermuizen, takoe ( hotel van der valk ), arends, kolibries, vuurvliegen, vlinders en tig andere insecten waar ik het bestaan niet van wist.
Alles gaat wel op een Braziliaans tempo. Verwacht niet een dag vol met aaneengesloten activiteiten. Vaak was het een activiteit, een paar uur pauze en dan weer een activiteit. Zelf heb ik hier totaal geen moeite mee gehad. De momenten van pauze zijn op prachtige locaties waar je op je gemak zelf kan rond lopen, zwemmen, luieren in je hangmat en/of doorbrengen met de rest van de groep.
Dag 1 t/m 4 was ik met een groep van 5 andere toeristen. Deze gingen dag 4 naar huis waarna ik eind dag 4 t/m dag 6 dieper in de jungle met alleen Rambo en een vriend van hem heb doorgebracht… veel trekking gedaan en midden in de jungle in een hangmat geslapen met honderdtal verschillende dieren geluiden en een volledige apen familie die boven mijn hoofd van tak naar tak sprong. En 's nachts hoorden we zelfs een jaguar!
Uiteindelijk zou ik zelf 4,5 dagen en 4 nachten aanraden voor een volledige Amazone ervaring!
Tip: Zelf had ik veel te veel kleding meegenomen, je hebt meer dan genoeg aan:
- 2 t-shirts
- longsleeve
- trekking broek met afritsbare pijpen / of een lange en korte broek
- zwembroek
- handdoek
- regenjas/poncho
- 2 paar sokken
- sport/hiking schoenen
- slippers
Website: www.amazonrambo.com.br
Contact amazonrambo@hotmail.com