Betaalbare Amazone trip?

In juli wil ik een 5 daagse trip door het Amazone gebied maken, maar ik heb internet afgespeurd en de goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden is €650. Dit is te duur voor mij. Maar het moet toch ook goedkoper kunnen?

Ik had op een ander forum gelezen dat de prijzen een stuk goedkoper zijn als je een trip boekt als je er eenmaal bent. Maar dat vind ik wel vrij risicovol. Ik heb 7 dagen de tijd, straks zijn er geen trips meer verkrijgbaar of misschien zijn ze alsnog wel veel te duur.

Heeft iemand tips of aanraders?
Alvast bedankt!

Bijna iedereen vertrekt voor een tocht in het Amazonewoud vanuit Manaus.
Men vergeet echter dat Manaus een miljoenenstad is en men bijna een dagtocht nodig heeft om het echte Amazonewoud te kunnen betreden.
Toeristische tochten zijn er genoeg maar of men iets zal zien of beleven is een andere zaak. Het gaat hem namelijk om puur massatoerisme. Je wordt eenvoudigweg in een groep toeristen geplaatst en klaar is kees.
Ik woonde in Brazilië en zocht jaren lang naar mogelijkheden om het Amazonewoud op een andere manier te kunnen betreden, ver weg van grote steden en massatoerisme.
Ik vond een vriend rubbertapper langs de Rio Purus. Hij woont met zijn familie in het extractiereservaat Arapixi. In dit geval vertrekt men per boot vanuit Boca do Acre over de Rio Purus, één van de grootste zijrivieren van de Amazone.
Je verblijft bij de rubbertappers zolang je wil en de moeder van mijn vriend zal voor je koken. Zij belijden ook het geloof van de Sante Daime en drinken de Ayahuasca. Je kan het ook drinken maar het moet natuurlijk niet. Alles kan gefilm worden zonder gevaar.
Je wordt ook niet samengezet met andere toeristen. Ben je allen; dan kan je er alleen (met mijn vriend als gids uiteraard) naar toe zonder het minste gevaar.
Wat kost dat dan? Vertrekkende uit Boca do Acre betaal je ongeveer 50 euro per dag ALLES inbegrepen. Kan je een klein groepje vormen dan worden de kosten per persoon natuurlijk minder.
Voor meer details, antwoord je via dit forum of via mijn weblog: www.bloggen.be/erico
Vele van de photo’s op mijn blog zijn genomen in dit reservaat maar andere zijn genomen op een andere tocht.
Veel succes op jouw zoektocht

1 like

Hoi Maartje,

Ik denk dat het de 7 dagen zijn die het een beetje duur maken, want alles in de Amazone gaat langzaam. Dus als je iets wilt ben je meer tijd kwijt, of meer geld. Zoals Eric al zegt: als je een beetje het woud in wilt moet je Manaus uit. Ik woon in Tefe, halverwege Manaus en het drielandenpunt bij Tabatinga. Om hier te komen zit je 2 dagen op de langzame boot en betaal je iets van 50 euro als je in de hangmat reist. Als je snel hier wilt zijn ben je 100 euro kwijt: met de snelle boot AJATO die er 12 uur over doet. Met een beetje geluk en ruime planning kun je voor die prijs ook een vliegticket kopen. De trips hangen wat prijs betreft af van hoeveel mensen we bij elkaar kunnen krijgen, want we zijn afhankelijk van bootvervoer en dus ook benzine. En de benzineprijs is niet goedkoop in het binnenland (moet ook allemaal per boot binnen komen).

Tefe heeft ook het bekendste reservaat waar eco-toerisme mogelijk is (www.uakarilodge.com.br). Een pakket van vrijdagmiddag tot maandagochtend kost (ongeveer) 515 euro met alles inbegrepen. Niet echt goedkoop, maar veel backpackers maken even een uitzondering, omdat het wel echt een unieke ervaring is.Verder komen mensen over de hele wereld speciaal naar Brazilie om dit te zien. Het hangt ervan af wat je wilt: de lokale levenswijze van de bevolking OF de dieren en natuur leren kennen. Toerisme in lokale gemeenschappen is echt een aanrader, maar het is mogelijk dat je bijna geen dier te zien krijgt, omdat de mensen jagen om in hun voedsel te voorzien.

Enfin… ik kan over dit onderwerp nog uren door ratelen (ik heb met de lokale indianen bevolking gewerkt voor 3 jaar).

Groetjes,

Bettine

1 like

Hoi,

Ik ben niet naar de Amazone geweest, maar twee keer naar de Pantanal: het zuidelijke stuk, wat aansluit op de Amazone. De Amazone zal erg mooi zijn, maar de Pantanal was zeker ook de moeite waard! Geboekt via:

ecoepeditionsbr@hotmail.com
Succes, groet Nathalia

Hallo,
Ook wij zijn op zoek naar een betaalbare trip in de Pantanal. Budget is zeer belalngrijk, maar we willen ook wel wat gezien hebben. Blijkbaar was jij wel tevreden over Ecological expeditions? Je vindt op internet ook veel negatieve commentaar op deze firma. We weten niet wat ervan te denken. Zou er bijvoorbeeld de mogelijkheid zijn om een anaconda te spotten? Doen de gidsen echt hun best? Bij voorbaat dank voor je antwoord.
Monique

Hoi Monique,

Het is negen jaar geleden dat ik daar geweest ben, dus er zal wel wat veranderd zijn. In ieder geval was ik tevreden, de gidsen deden hun best en we hebben veel wildlife gezien. Het waren wel jonge gidsen die het feesten in de avond ook leuk vonden.
Groet Nathalia

Erik: Waar kan ik een trip bij je vrienden boeken? Hoe raak je daar?