De amazone per boot

Beste medereizigers,

Eind deze maand (september) vertrek eindelijk ik voor een maand naar Peru.

Ik heb al veel van jullie vragen (en de antwoorden daarop) op mogen steken en heb in hoofdlijnen al een route bedacht.
Er is echter één punt wat voor mij nog een beetje open staat: een meerdaagse boottocht over de Amazone.
Hoewel er veel over gesproken is en er redelijk veel wordt aangeboden, komt het bijna altijd neer op “grote cruiseboten” of een meerdaagse ervaring met een centrale verblijfplaats waar men na elke dag weer terugkomt. Dit is eigenlijk niet echt waar ik naar op zoek ben.

Waar ik wel naar op zoek ben is de mogelijkheid om met een niet al te grote groep mensen (incl. gids) een tocht te maken van punt a - b - c - etc. waarbij je telkens op een andere plek overnacht om zo de maximale beleving te mogen ervaren.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee om mij vervolgens iets in die richting aan te raden (of juist af te raden).
En ook belangrijk: kan ik dat het beste ter plekke regelen of is het echt aan te raden om dit van te voren te regelen (met als nadeel dat mij vrijheid om te bewegen beperkter is)?

Mochten er mensen zijn die in dezelfde periode reizen en een soortgelijke wens hebben, misschien een idee om de krachten te bundelen?

Bij voorbaat dank voor jullie input :thumbsup:

Groet,

Jan-Jaap

Ps. Vooralsnog reis ik niet naar Bolivia, dus eventuele suggesties in die hoek zijn wel welkom, maar sluiten niet geheel aan op mijn vraag (maar misschien ben ik over te halen :wink:)

Hallo Jan Jaap,

Goed idee!

Ter plaatse zal het zeker te regelen zijn, maar dan is kennis van de Spaanse taal wel een pré. Weet je al naar welke stad je gaat? In Iquitos zijn bijvoorbeeld vele reisagencies. Vele agencies hebben een aantal standaard pakketten die onderling niet al te veel (lijken te) verschillen. Houdt rekening met het volgende:

• De plaats/rivier/zijrivier welke wordt gekozen is belangrijk, kort door de bocht: hoe dichter bij Iquitos hoe minder de beleving.
  • Spreek goed af wat je wilt en zet dit op papier. Laat je niet zomaar bij een groep stoppen die wellicht hele andere plannen heeft.
  • Wil je buiten logeren (hangmat + zijltje) of in een lodge? Er zijn vele lodges met wisselende luxe-niveaus.
  • Ter plaatse regelen is geen probleem, als je een paar dagen de tijd hebt; mogelijk is niet alle dagen een tocht te regelen.

Hetzelfde geldt voor Puerto Maldonado of Leticia (Colombiaanse grens), hoewel daar volgens mij minder agencies zijn als in Iquitos.

Een ‘cruise’ boottocht op een vrachtschip waar je tussen de locals op een tussendek een hangmatje mag ophangen is ook een geweldige ervaring, niet vanwege het uitzicht (die rivier en de bomen heb je na 4 dagen wel gezien) maar vooral vanwege de contacten met de lokale bevolking. Moet je wel Spaans spreken en het neemt relatief veel tijd van je reis in beslag, zeker omdat de boten niet alle dagen vertrekken en plannen lastig kan zijn.

Rurrenabaque in Bolivia is de plaats waar ik de mooiste jungletocht heb gemaakt. Ook met een boot (uitgeholde boomstam met buitenboordmotor) en kanos maar echter wel iedere keer overnachten op hetzelfde kamp. Veel wildlife! Dit was 2004 dus ik weet niet of het nog zo is.

Josk79, bedankt voor jouw duidelijke antwoord.
Het zal mij zeker gaan helpen met vinden van een geschikte trip.
Waar ik precies naar toe wil gaan om deze tocht te maken, zou ik op dit moment nog niet weten.
Ik probeer in eerste instantie om in een andere plaats dan Iquitos iets voor elkaar te krijgen.

Als je over de Amazonerivier zelf wilt gaan varen, dan is Iquitos waarschijnlijk wel het meest logische startpunt. Bij minder grote plaatsen stroomopwaarts is de bereikbaarheid waarschijnlijk wat lastiger. De kaart erbij pakkende, Pucallpa en Tarapoto (mij niet bekend verder) hebben een vliegveld. Tarapoto is vrij toeristisch zo te lezen dus hier liggen wellicht mogelijkheden. Uurtje vliegen vanaf Lima.

In Cuzco kun je wel informeren naar de vaarmogelijkheden bij Manu NP of Tambopata in de Madre de dios Regio. Dan zit je op zijrivieren van zijrivieren van de Amazone maar dat maakt voor de beleving weinig uit (is landschappelijk waarschijnlijk aantrekkelijker dan de zeer brede Amazonerivier zelf). Verder zou de Beni rivier vanuit Rurrenabaque (daar kun je vanuit La Paz heen vliegen) een optie kunnen zijn maar dan moet je dus naar Bolivia.

Ik ben het overigens met Josk79 eens dat, an sich, het in een boot varen door het Amazonegebied (wat voor de thuisblijvers behoorlijk avontuurlijk klinkt), landschappelijk gezien een vrij eentonige bezigheid is. Het zijn inderdaad vaak de ontmoetingen die het boeiend maken. En een toffe gids die veel kan laten zien is ook belangrijk.

Succes en een goeie reis.