Van Uyuni naar de Jungle en La Paz, of toch omgekeerd?

Hallo Iedereen,

Eind augustus t/m half september willen we (vriendin en ik) een reis maken naar Peru en Bolivia. Hoewel we best de tijd hebben (ca 23 dagen) willen we globaal drie plekken bezoeken. We gaan wandelen in en om Cuzco / Machu Pichu om vervolgens naar Uyuni te vliegen en daarna naar de Boliviaanse jungle te gaan. We willen terug naar Amsterdam vanaf Lima (dat is denk ik het makkelijkst) via La Paz.

Ik heb een aantal vragen:

  1. We hebben voor het Boliviaanse deel circa 16 dagen. We hebben dus ongeveer een week om in de jungle te verblijven. Raden jullie aan om enkel de jungle in te gaan of ook naar Wetlands te gaan? We willen wel veel zien, echter het reizen zo min mogelijk beperken (liever Ć©Ć©n keer veel dan 2 keer een beetje).
    2.We hebben dus ca 6-7 dagen in de jungle. Is dat teveel om te relaxen (ben je niet op een moment uitgekeken en zijn de excursies ā€œopā€?)
  2. Wat voor mogelijkheden zijn er anders dan vliegen om van Uyuni naar Rurrenabaque te gaan? En hoe lang duren die?
  3. Hebben jullie nog andere leuke tips?

Alvast bedankt!

Tim

  1. Een week in de jungle is best lang. Vanuit Rurrenabaque zou ik zeker naar de pampas (wetlands) gaan. Dit vinden de meesten leuker dan puur regenwoud, want je ziet er meer dieren. De meeste tours zijn 3 dagen, maar er zijn ongetwijfeld ook uitgebreidere tours. Madidi Nationaal Park kun je ook vanuit Rurrenabaque bezoeken, is redelijk vergelijkbaar met Manu in Peru. Het belangrijkste is eigenlijk een goede gids, en als je geen Spaans spreekt dus eentje die ā€˜redelijkā€™ Engels spreekt (dat zijn er al niet zo heel veel). En je goed wapenen tegen de muggen, lichtkleurige of witte longsleaves (geen donkere kleuren of zwart).

  2. Als je 3 dagen pampas en 2 of 3 dagen Madidi doet, heb al boven gemiddeld veel jungle gezien hoor, verder wordt toch wel een beetje meer van hetzelfde. Rurrenabaque zelf heb je verder ook wel vrij snel gezien. Volgens mij heb je ook nog wel tijd voor La Paz (bijvoorbeeld de death road of Chacaltaya) en bijvoorbeeld Sucre, want voor Uyuni heb je maar 4 dagen nodig.

  3. Je kunt alles met de bus doen. Als je bijvoorbeeld ook nog Potosi of Sucre wilt bezoeken, kun je Uyuni - La Paz met de bus doen. Naar Rurrenabaque zou ik wel vliegen. Met de bus duurt 18 uur en is grotendeels onverhard. Van Cuzco naar La Paz kan je trouwens ook goed met de bus (totaal zoā€™n 13 uur), eventueel met tussenstop in Puno of Copacabana, zie je ook nog wat van de Altiplano en het Titicacameer. Internationaal vliegen is bovendien vrij duur.

  4. Vanuit La Paz naar Coroico of Sorata, in de Yungaā€™s (overgangs gebied tussen Andes en Amazone). Als je van wandelen houdt is de Choro trekking (te boeken vanuit La Paz), van La Cumbre op 4700 meter over Inca paden afdalend naar 1200 meter bijzonder mooi om te doen.

1 like

Thanks Sander!