Hi Allemaal,
Ik ga in mei voor ruim een halfjaar naar Ecuador, Peru en Bolivia en vroeg mij af in welk land ik het beste de jungle in kan gaan? Gezien het slikken van malaria tabletten lijkt het mij handig om slechts 1 keer te gaan (en dan evt liever wat langer) ipv dus in ieder of meerdere landen een keer.
Mijn interesses gaan uit naar sjamanen ontmoeten, ceremonies bijwonen, evt een (mini)retraite doen. Wat zijn hier in de verschillen qua landen? En qua prijzen? Ik weet dat er in Iquitos heel veel is wat dit betreft, maar dat maakt het soms juist minder interessant om te gaan:) Ik hoef maar 1 goede sjamaan te ontmoeten, liefst een niet te commercieele/dure:)
Ook zou ik mijn bezoek aan de jungle graag combineren met een boottocht naar/van de jungle (veel liever dan vliegen!). Ik weet dat je met en van Iquitos per boot kan reizen, hoe is dit in Ecuador en Bolivia?
Alvast hartelijk dank!!!
groetjes Sophia
Je kan in Peru naast Iquitos, ook wel naar Puerto Maldonado en/of het het nationaal park van Manu gaan!
Dit is minder duur dan Iquitos en gemakkelijker te bereiken. Bovendien is daar ook geen Malariarisico en het kan vast en zeker met een sjamaan.
Veel plezier!
Hola Sophia,
Het regenwoud van iquitos en Puerto Maldonado is vergelijkbaar qua flora en fauna. Ik kan niet zeggen dat ik in iquitos meer fauna heb gezien dan in het Tambopata Reservaat (Puerto Maldonado).
Puerto Maldonado is inderdaad meestal iets goedkoper niet alleen omdat de lodges goedkopere prijzen hanteren maar ook omdat de meeste toeristen het combineren op route, dat heet, men kan vanuit Cusco per directe vlucht naar Puerto Maldonado en van daaruit direct terug (via Cusco) naar Lima. Qua kosten is dit daardoor dus iets goedkoper omdat men niet eerst terug hoeft naar Lima (scheelt dus 1 vlucht). Feit wil wel dat enkele maatschappijen op dit moment zeer scherpe tarieven hebben betreffende de retourvlucht op Iquitos waardoor het verschil weer ietsje minder wordt maar dan nog om van die goedkopere vluchten gebruik te kunnen maken heeft men in ieder geval een extra overnachting nodig in Lima (mocht je een leuk hotel zoeken zie “Casa Ana” hierover zijn verschillende topics op deze site; ze bieden goedkope en degelijk overnachtingen aan niet zo heel ver van het vliegveld als Miraflores waardoor je ook weer niet lang door het hectische verkeer van Lima hoeft en ook hun transfers tussen vliegveld en hotel zijn zeer scherp geprijsd).
In Bolivia kun je naar Rurrenabaque wat qua prijzen net iets boven Puerto Maldonado ligt. Ook de lodges die hier liggen zijn weer vergelijkbaar evenals flora en fauna. Probleem is dat dit net als iquitos uit de buurt ligt en men dus een retourvlucht nodig heeft.
In mijn persoonlijk opinie hanteren de meeste lodges het zelfde concept en is het allemaal redelijk vergelijkbaar en zou ik qua kosten en in acht nemende de meest gangbare route in Peru (het zogenaamde Standaard Rondje Zuid) voor Puerto Maldonado kiezen. Zeker als je een half jaar gaat reizen dan zul je toch enigszins op de beurs moeten letten, tenzij je budget onbeperkt is 
Het enige verschil tussen Puerto en Iquitos is dat men in Inquitos de Roze Dolfijn kan zien, deze zul je in Puerto Maldonado niet tegenkomen. Ook qua stad, indien men eventueel nog een overnachting in de stad zou overwegen, is Iquitos een betere keuze. Iquitos heeft toch wel een bepaalde charme echter in Puerto Maldonado wil je zelfs gratis niet overnachten, zelfs niet tegen betaling maar de meeste toeristen gaan voor de natuur en niet om het stadsleven in een junglestad te aanschouwen.
Mochten we je ergens mee van dienst kunnen zijn dan schrijf gerust,
CuscoPeru.NL
www.cuscoperu.nl
Roze dolfijnen zie je ook in Bolivia. En Rurren is goedkoop. Erg leuk en tropisch. Vanuit La Paz kun je de bus nemen. Is zo-n 23uur. Of het vliegtuig. Is 1.5u. Ik ben in Rurrenabaque geweest en heb de jungle en de pampas bezocht en vond het uitermate leuk. Ook kun je er sjamaans ontmoeten. Gr Rutger
thanks voor jullie reacties:)
Alhoewel het een ander stuk van de Amazone is: Cuyabeno is heel erg goedkoop (in verhouding) omdat het via de weg (grotendeels) te bereiken is. Daarnaast bieden de lodges e.d. scherpe prijzen aan. Bijvoorbeeld:
En zo zijn er nog wel meer te vinden.
Nu weet ik niet precies hoe het zit, maar ook in Cuyabeno zijn de dolfijnen te vinden, alsmede ook veel vogels en zoogdieren.
Veel plezier in ieder geval alvast!
Hoi!
Ik vond het Amazonegebied in Bolivia bijzonder interessant. Je kan daar zowel kiezen voor een tour waarbij je meer de verschillende flora ziet of een tour waarbij je alle dieren uit het gebied tegenkomt. Zo heb ik onder andere de kans gehad te zwemmen met rivierdolfijnen. Ik boekte zelf een tour met een milieubewuste organisatie, en toch was het nog steeds heel goedkoop.
Wil je echter ver van de bewoonde wereld rondtrekken in het oerwoud, dan raad ik je het Noorden van Peru of Ecuador aan.
Verder heb ik nooit malariapillen genomen, niet in Ecuador, niet in Peru, niet in Bolivia. De kans is groter dat je met je vliegtuig neerstort, dan dat je hier malaria opdoet volgens mij… Maar hierover moet je zelf maar nog eens goed nadenken.
En als je nog wat tijd over hebt voor vrijwilligerswerk te doen, ben je ook steeds welkom bij ons (Cusco, Peru).
Veel succes met je reis!