Hi Allemaal,
Ik ga in mei voor ruim een halfjaar naar Ecuador, Peru en Bolivia en vroeg mij af in welk land ik het beste de jungle in kan gaan? Gezien het slikken van malaria tabletten lijkt het mij handig om slechts 1 keer te gaan (en dan evt liever wat langer) ipv dus in ieder of meerdere landen een keer.
Mijn interesses gaan uit naar sjamanen ontmoeten, ceremonies bijwonen, evt een (mini)retraite doen. Wat zijn hier in de verschillen qua landen? En qua prijzen? Ik weet dat er in Iquitos heel veel is wat dit betreft, maar dat maakt het soms juist minder interessant om te gaan:) Ik hoef maar 1 goede sjamaan te ontmoeten, liefst een niet te commercieele/dure:)
Ook zou ik mijn bezoek aan de jungle graag combineren met een boottocht naar/van de jungle (veel liever dan vliegen!). Ik weet dat je met en van Iquitos per boot kan reizen, hoe is dit in Ecuador en Bolivia?
Alvast hartelijk dank!!!
groetjes Sophia
Met de boot naar de jungle doel ik overigens op een lokale boot:) dus geen toeristische cruise:)
Ha Sophia,
In Ecuador kun je een jungletour doen in de Cuyabeno, waarvoor het niet nodig is om malariapillen te slikken (in dit gebied is al jaren geen malaria meer voorgekomen). Ik heb zelf medereizigers gezien die uit voorzorg (advies van GGD’s in verschillende landen kan verschillen van het lokale advies) toch pillen slikten, en hier toch best wel misselijk en naar van werden. Super zonde als je je in zo’n speciale omgeving bevindt en je er niet 100% van kan genieten!
In het reisbureau waarvoor ik werk werken we samen met Nicky Lodge (http://www.nickylodge.com/). Een 4 of 5 daagse tour bevat altijd een activiteit als het bezoeken van een indigenous community. In tegenstelling tot andere lodges in het Cuyabeno National Park, gaat Nicky Lodge naar een tribe die ook echt primitiever leeft. Sommige lodges gaan naar een community die al wat moderner is en waarvan ik betwijfel in hoeverre het commerciele aspect meespeelt bij het feit dat ze hun tradiotionele kleding dragen.
Een jungle tour in de Cuyabeno gaat altijd met gemotariseerde kano. Het is per kano zo’n 3 uur vanaf de ingang van het nationale park tot je bij de lodge aankomt. Daarnaast ga je elke dag op pad per kano.
Als je meer wil weten kun je me ook altijd bereiken via margot@ecuatraveling.com (kan gewoon in het Nederlands).
wederom heel erg bedankt Margot:) Dit soort insiders info heb ik heel veel aan:) Helemaal wat betreft de malaria pillen. Ik slik deze het liefst ook niet, en weet dat de info die de GGD hier geeft niet bepaald betrouwbaar is (geld, geld, geld) Toch heb ik voor een maand meegenomen, voor de gebieden waar het gewoon wel verstandig is (zijn die er naar jou weten wel in andere delen van de jungle in Ecuador, Peru of Bolivia?), maar als het even kan gebruik ik ze niet:)
Ha Sophia, ook op ander plekken in Ecuador is absoluut niet nodig. Wat betreft de andere landen moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven :o