Ik vertrek 16 januari naar Peru voor vrijwilligerswerk en hierna ga ik rondtrekken. In maart komt een vriend mij opzoeken voor 2 weken, en reizen we vanaf Cusco om te eindigen in La Paz. In deze weken willen we zeker de jungle opzoeken.
Weet iemand of het écht de moeite waard is om een binnenlandse vlucht te nemen naar Iquitos, of dat Puerto Maldonado ook de moeite is!?
Enig idee of Iquitos ook te veel tijd zou innemen voor deze 2 weken?
Alle tips zijn welkom!
Ik heb een tijdje in Puerto Maldonado gewoond dus weet het een en ander vanaf. In Iquitos ben ik nog niet geweest, maar wat ik ervan gehoord heb ik vergelijking met Puerto Maldonado: Het toerisme in Iquitos is een stuk ouder, en de stad is nu enorm! Heeft 500,000 inwoners waartegen PM 50,000 heeft. Dus de jungle is wat meer commercieel in Iquitos dan in Puerto Maldonado, alhoewel PM nu ook al een stuk of 40 lodges aan de oevers van zijn rivieren heeft.
Over het algemeen vliegen toeristen Iquitos (vanuit Lima) of Puerto Maldonado (vanuit Lima of Cusco) in en blijven daar voor een toer van 3-4 dagen, en vliegen weet terug.
Van de lodges waar ik ervaring mee heb, zou ik Rainforest Expeditions aanraden als je een kant en klare tour wil, want dit is naast functioneert als een sociaal project, de helft van hun winst gaat naar de natieve inwoners van het regenwoud.
Dit is hun website: http://www.perunature.com/pages/index.htm
Verder kan je gewoon in een lodge verblijven dichterbij de stad, en tours met een prive gids regelen, dat kost je wellicht $40 per dag. Dit is dan een leuke lodge waar je zou kunnen verblijven: http://www.anacondajunglelodge.com
Verder hebben we het nog niet over Manu gehad: Manu Biosphere Reserve is een reservaat met enorm hoge biodiversiteit (aan de kant van Puerto Maldonado, niet bij Iquitos) waarheen ook tours worden georganiseerd. Je kan er heen vliegen of met een bus een tour nemen. Die bustours zijn vrij goedkoop, maar vliegen en met in een lodge verblijven zoals die van de Nederlandse Marianne, Pantiacolla Tours (http://www.pantiacolla.com/) is weer wat duurder.
Hoop dat dit je helpt met je beslissing, veel plezier!
Ik heb van september tot november 2007 rondgereisd door o.a. Peru en ik ben ook in Puerto Maldonado geweest. Vanuit Cuzco hebben we een vlucht gepakt naar Maldonado. Daar zijn we 4 dagen gebleven. We sliepen in Tambopata Amazonas. Zeker een aanrader!
Vanaf Maldonado zijn we vervolgens teruggevlogen naar Lima, waar ons vliegtuig nog dezelfde dag richting Amsterdam vertrok.
Vanaf 10 januari ben ik weer in Peru te vinden…voor 4 maanden!!! Ik ben verslaafd aan Zuid-Amerika!!!
Ik ben het afgelopen jaar van januari t/m juli in Peru geweest. Ik heb daar Spaanse taalcursus gedaan en een stage (vrijwilligerswerk) Ik ben zelf niet de jungle ingeweest, maar vrienden van mij wel en die waren erg enthousiast over Puerto Maldonado. Een aantal van hun hadden ook gelogeerd in Tambapata Amazones en die waren daar super tevreden over!
Ik vertrek trouwens 15 januari weer terug naar Peru voor 5 maanden, ben ook helemaal verslaafd geraakt aan Zuid-Amerika
Nogmaals bedankt voor jullie berichtjes! Heel leuk om te lezen en krijg er zo nog meer zin in. Mijn keuze wordt zo ook wel duidelijk, Puerto Maldonado!
Wellicht kom ik jullie tegen in de komende maanden!
Hoi, ik ken beide en PM is zeker heel leuk, maar veel toeristischer. Dus als je meer avontuur wilt moet je zeker naar Iquitos gaan. Iedereen komt daar niet voor stad, maar voor de jungle, dus de grootte is niet van belang. Vanuit Iquitos heb je ook veel meer junglemogelijkheden en Tambapata is echt de spot waar iedereen naar toe gaat. Veel genieten voor degenen die naar PM of Iquitos nog gaan!
Wij zijn in september ook 4 dagen in de jungle bij Puerto Maldonado geweest en het was in één woord super. Ik vond het zelf het leukste gedeelte van de trip. Wij verbleven in een fantastische lodge van de groep Inkaterra. Niet goedkoop maar zeker en vast zijn geld waard. Meer informatie vind je op www.Inkaterra.com
Een andere tip als je een binnenlandse vlucht boekt bij LAN dan kan je best via de peruviaanse site binnengaan. Daar zijn de vluchten een pak goedkoper.
Groetjes en veel plezier.
Het is echt de moeite waard