Puerto Maldonado of Iquitos??

Hallo, wij gaan vier weken naar Peru en hebben in onze laatste week (Cusco) zowel een trail naar MP en terugvlucht Lima al geboekt.
Gaande weg de voorbereiding willen we toch naar de jungle. Echter lees ik in de meeste reisschema’s dat Puerto Maldonado na Cusco en MP bezocht wordt.
Ons schema zal ongeveer zijn: Lima, Paracas en omgeving ( Ballestas eilanden en nationaal park en Huacachina, twijfel is Nasca), Arequipa en colca canyon, Puno (Titicaca Moras en Moray) en Cusco (Ollantaytambo, trail van vier dagen Salkantay).

Dus de vaag is of we best na Lima naar Iquitos gaan of voor Cusco naar Puerto Maldonado? Dit laatste heeft mijn voorkeur, daar ik er positiever over lees. Of Manu NP vanuit Cusco, lijkt me ook leuk na hierover gelezen te hebben.

Maar aangezien de hoogte verschillen, logisch en onlogisch reizen tussen de gebieden… Twijfel ik wat het beste is.
Graag reactie,
Gr. Louiseke

Hoi!
Ikzelf ben in Iquitos 3 weken geweest, deed daar vrijwilligerswerk met zwerfhonden en zelf hou ik echt van Iquitos, na 3 weken had ik daar echt een thuis gevoel.
Vanuit Iquitos kun je eigenlijk alle kanten op met een speedboad.
Je kunt met de boot in 1 dag en nacht naar Colombia of Brazilie.
(Zelf niet gedaan en mij lijkt het eigenlijk ook niet veilig) maar het is mogelijk.
Met starperu heb je hele goedkopen vluchten, retour 50 euro ofzo.
En in Iquitos kun je zelf niet komen met de auto of bus je ziet voornamelijk ook alleen tuc tucs rijden!

Ik ben naar Puerto Maldonado en het Tambopata reserve geweest. Ik kwam toen over land vanuit Brazilië. En ben na die 3-daagse jungle tour naar Cuzco gevlogen omdat de weg destijds nog heel slecht was (dan moest je liften met vrachtwagens en kon het 60 uur duren). Maar ik heb gelezen dat die weg inmiddels beter is en je met de bus kan.
Hier lees je over mijn ervaringen van 2006 in Puerto Maldonado / Tambopata. http://www.wereldwijzer.nl/printthread.php?t=124109 (meerdere antwoorden in die thread)

Ik hoor altijd dat Manu minder aangetast is en dat je daar meer dieren kunt zien maar dat het ook duurder is. Weet niet hoe dat tegenwoordig is.

Ik denk dat het qua hoogte enzo niet zoveel uitmaakt wat je eerst doet… in Arequipa en Puno kan je lichaam al wennen, dan maak je extra bloedlichaampjes aan. Die zijn denk ik niet opeens weg als je even een paar dagen naar zeeniveau / jungle gaat. Ik zou wel wat dagen in Cuzco nemen voordat je aan die trekking gaat beginnen.
Vergeet niet af te dingen als je tours boekt.

¡Buen viaje!

1 like

Dank je! En wat denk je van ons reisschema? Nog tips?
Gr. Louiseke

In Puerto Maldonado ben ik geweest met de motor…toen was de weg heeel slecht en het duurde heel wat om ter te geraken…nu is er een nieuwe weg…en kan je met de bus er veilig en wel geraken ! maar ik heb weinig jungle ervaringen…daarom heb ik erzelf een vraagje over…kan je van een stad naar een ander rijden …VB van Iquitos naar Pucalpa of oxapampa…zijn daar wegen ? Of is dat te gevaarlijk ?