Hello allen!
De titel zegt het al. Is Iquitos het waard om te bezoeken? Ik vraag me af of ik dit op mijn lijstje moet zetten of dat een paar daagjes naar Manu Jungle ook genoeg is.
Ik hoor graag wat adviezen e.d.!
Thanks.
Anna
Hello allen!
De titel zegt het al. Is Iquitos het waard om te bezoeken? Ik vraag me af of ik dit op mijn lijstje moet zetten of dat een paar daagjes naar Manu Jungle ook genoeg is.
Ik hoor graag wat adviezen e.d.!
Thanks.
Anna
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden omdat het afhangt van de hoeveelheid tijd die je beschikbaar hebt, de hoeveelheid geld, je belangstellingen en waar de rest van je reis zich afspeelt. Je wekt de indruk dat je in ieder geval naar Manú gaat en ik neem aan dat je Cusco, Machu Picchu, enz. zult bezoeken. Dan ligt Iquitos wel erg uit de route. Velen slaan dan Iquitos over.
http://www.hostellima.nl/
Heb je al aan Puerto Maldonado gedacht? Dit is vanuit Cusco eigenlijk even gemakkelijk om te bereiken als Manu, en naar mijn ervaring, veel meer de moeite! Je krijgt er een beter beeld over de Amazone, ziet meer dieren (van dichtbij) en kan er van veel mooiere landschappen genieten!
Iquitos ligt inderdaad veel verder, je moet per vliegtuig gaan en dat maakt dus ook de excursie meteen een pak duurder… Zoals Hendrik reeds zei, het hangt van je budget en interesse af!
Samen met mijn Peruaane partner hebben we een reisbureau in Cusco, wij bieden trips aan zowel naar Manu als Puerto maldonado.
Als je graag wat specifiekere info ontvangt mag je ons altijd mailen!
Veel plezier!
Goede vraag, ook wel nieuwsguerig naar reacties als je met name geinteresseerd bent in sjamanisme? Is Iquitos dan the place to go of kom je wat dit betreft in Manu ook aan je trekken? ![]()
Hola Sophia,
Voordeel van Iquitos is inderdaad het sjamanisme bij mijn weten is dit in PEM niet mogelijk. Kijk hier wel mee uit en ga met een sjamaan of organisatie die erom bekend staan dat ze correct handelen en waarover goede recensies zijn op internet. De combinatie “Alleen reizende toerist + Sjamaan” is hier namelijk wel eens zeer negatief (understatement) in het nieuws geweest. Zeker als meisje alleen reizende moet je goed uitkijken, zeker met dit soort zaken. Als je dit al op de bonnefooi gaat doen (wat absoluut scheelt in kosten maar minder in veiligheid), dan zou ik me wel aansluiten bij een groep.
Verder kan men in Iquitos de roze dolfijn zien, deze is in Puerto Maldonado niet te zien en het stadje zelf, iquitos, is ook best interessant om 1 of 2 dagen te verblijven om bijvoorbeeld naar de Markt van Belen te gaan (als je hierheen gaat moet je wel je oudste kleren aantrekken en het beste zonder camera’s etc - ik ben hier wel eens beroofd - maar zeker een hele ervaring) en in iquitos stad liggen ook enkele mooie barretjes en restaurants aan of zelfs midden op het water (een drijvend restaurant) etc. dus qua stad is Iquitos zeker mooier. Qua flora en fauna is Puerto Maldonado vergelijkbaar (met uitzondering dus van de roze dolfijn) en Puerto Maldonado is inderdaad qua kosten iets goedkoper, de prijzen van de lodges in iquitos zijn de laatste jaren behoorlijk gestegen. Echter als je in het laagseizoen gaat zou je ter plekke kunnen afdingen.
Nogmaals wat betreft de sjamaan, zou ik echt via een organisatie doen en van te voren informeren of er meerdere toeristen meegaan die dag.
Succes met je voorbereidingen.
CuscoPeru.NL
www.cuscoperu.nl
Een sjamaan bezoeken is wel degelijk mogelijk bij Puerto Maldonado (PEM), zelf ben ik 2x in een jungle lodge van Rainforest Expeditions geweest en in hun “Posada Amazonas” hebben ze als excursie een bezoek aan een sjamaan (laatste alinea in http://www.perunature.com/amazon-ethobotanical-tour-pa.html). Dit was puur voor de toeristen om een ideetje te krijgen, maar ze vertelden dat het ook mogelijk is om in die gemeenschap zelf enkele dagen/weken een “cursus” te doen. Misschien heb je er wat aan.
Zelf heb ik bijna overal in Peru de Jungle bezocht en de ervaringen waren heel uiteenlopend. In Iquitos liggen de prijzen een stukje hoger. Je moet dan voor 4 dagen denken aan 300 euro. Dan heb je echter wel een privégids en privéboot. En roze dolfijnen. Het is wat primitiever dan in Puerto Maldonado. Als je kiest voor gemak en korte reistijd dan is Puerto Maldonado een prima keuze! Voor maximaal 200 euro ben je dan 4 dagen compleet onder de panne en heb je een lodge.